Aforismen

Illusie is de bedekking van iets. Werkelijkheid is de diepte van iets. Het lichaam is de illusie. De ziel is de werkelijkheid. De bloem is de illusie. De geur is de werkelijkheid. De geur is de spirit van de bloem. Die blijft duren.

De mens is niet door God gemaakt zoals het hout door de timmerman wordt gehakt, want de timmerman en het hout zijn verschillend van elkaar, terwijl God en de mens daarentegen hetzelfde zijn. De mens wordt gemaakt uit de substantie van God, de mens bevindt zich in God en alles wat zich in God bevindt bevindt zich in de mens.

Geloofsovertuiging kan niet onderricht worden. Kan niet geleerd worden. Het is de gratie van God. Een geloofsovertuiging belijden is nog heel wat anders dan geloofsovertuiging verwezenlijken.

Het is het doel van de mysticus om de spanwijdte van zijn bewustzijn zo ruim mogelijk te maken, zodat hij de hoogste trots en de diepste nederigheid kan aanraken. De enige val die een mysticus kan maken is onder het niveau van zijn ideaal te vallen.

Iemand zonder verbeeldingskracht staat op de aarde. Hij heeft geen vleugels en kan niet vliegen.

Wanneer we in het aangezicht van de waarheid staan dan is het gezichtspunt van Krishna, Boeddha, Christus of van welke profeet dan ook hetzelfde. Wanneer we vanaf de top van een berg naar het leven kijken dan is er geen begrenzing, maar is er dezelfde oneindigheid.

De mysticus vindt op elke vraag die er in zijn hart opkomt het antwoord in het leven dat zich voor zijn ogen afspeelt.

Het valse laat zichzelf zien. Al wat waar is bewijst zichzelf.

Datgene wat in zijn effect niet mooi is kan geen ware schoonheid zijn.

Diegenen die de innerlijke schoonheid hebben aangeraakt zijn in staat om schoonheid in al haar vormen te waarderen.

De schoonheid die de kenner kent en de minnaar waardeert, de mysticus verheerlijkt.

Het verschil tussen spirit en ziel is als het verschil tussen de zon en de stralen. De straal is de straal van de zon, maar tegelijkertijd is de zon de zon en de straal de straal.

God is de essentie van schoonheid. Zijn liefde voor schoonheid heeft hem ertoe gebracht Zijn eigen schoonheid in de manifestatie tot expressie te brengen.

Schoonheid is het verlangen van God dat is voltooid in de objectieve wereld.

Schoonheid is de diepte van de ziel. Haar expressie in welke vorm dan ook is het teken van de ontvouwing van de ziel.

Wanneer een individu een persoon wordt dan ontwikkelt zich de schoonheid verborgen in het individu, die goddelijk is. En die ontwikkeling van schoonheid is de persoonlijkheid.

Schoonheid ligt in elke ziel verborgen, hoe verknipt die ook is. En ons geloof en ons vertrouwen in de schoonheid van de ziel helpen om die verborgen schoonheid te voorschijn te roepen die op een dag wel moet gaan stralen.

De meeste ongelovigen zijn zeer kortzichtig, net zoals vogels in een bedekte kooi die niet weten dat er zich buiten die kooi verder nog iets bevindt.

Het mooie is dat de ziel al tot op een bepaalde hoogte weet dat er zich iets achter de sluier, de sluier van ingewikkeldheid bevindt, dat er iets gezocht moet worden in de hoogste sferen van het leven, dat er iets van schoonheid te zien valt, dat er Iemand die te kennen valt gekend dient te worden.

Dit verlangen, deze hunkering wordt niet verworven, het is een vage kennis van de ziel die ze in zichzelf heeft. Daarom is ongeloof in God niets anders dan een omstandigheid die is voortgebracht door de dampen die vanuit dit materialistisch leven opstijgen en als wolken het licht van de ziel dat haar leven is bedekken.

Ook al biedt de wereld iemand al haar bezittingen aan, zelfs dan wordt de ziel niet tevredengesteld, want haar bevrediging ligt in haar hogere aspiratie en het is deze hogere aspiratie die tot God leidt.

Als de mind de intuïtie niet in de weg zou staan dan zou iedere persoon intuïtief zijn, want intuïtie is natuurlijker en gemakkelijker dan het beredeneer van de mind.

Wat er van buitenaf komt is geen intuïtie; intuïtie is iets wat vanuit je eigen hart opstijgt en een gevoel van tevredenheid, gemak en van geluk brengt.
Het leven van de mens, hoe groots en spiritueel ook, heeft zijn beperkingen. Geconfronteerd met de omstandigheden van het leven zal de grootse mens op aarde, de machtigste ziel, een moment lang hulpeloos lijken. Maar het is niet het begin dat telt, het is het einde dat telt.

Het is de laatste noot die een grootse ziel aanslaat die bewijst dat die ziel werkelijk en waar is.

Er bestaat geen beter teken van spirituele ontwikkeling dan beheersing over passie en woede. Als je deze kunt beheersen dan kun je het leven beheersen.

Het geheim van het zoeken van de wil van God ligt in het ontwikkelen van het vermogen om harmonie te voelen, want harmonie is schoonheid en schoonheid is harmonie en de minnaar van schoonheid wordt in zijn verdere voortgang de zoeker naar harmonie en door altijd te proberen om harmonie te handhaven zal de mens zijn hart afstemmen op de wil van God.

Als er geen pijn zou zijn dan zou je niet genieten van de ervaring van vreugde. Het is pijn die je helpt om vreugde te ervaren, want alles wordt onderscheiden door zijn tegengestelde.

Als er geen pijn zou zijn dan zou het leven uiterst oninteressant worden want het is door pijn dat het hart wordt gepenetreerd.

Daar de natuur van leven actie en reactie behelst heeft elke uiterlijke ervaring een reactie van binnen en elke innerlijke ervaring haar reactie in het uiterlijke leven.

In de sferen van het geweten ontmoeten de ziel van de mens en de Spirit van God elkaar en worden ze één.

Voor een ziel die klaarwakker is komt de Dag des Oordeels niet na de dood. Voor die ziel is elke dag een Dag des Oordeels.

Elke stap voorwaarts schenkt een bepaalde mate aan handelingsvrijheid en naarmate je steeds maar verder gaat op het pad van de waarheid wordt de vrijheid bij elke stap groter.

Hoe meer rekening je houdt met de gevoelens van anderen, hoe meer harmonie je kunt creëren.

Het hart is in zijn diepte gekoppeld aan de goddelijke Mind en daarom is er in de diepten van het hart een groter rechtvaardigheidsgevoel dan aan de oppervlakte ervan.

Inspiratie komt wanneer kennis en innerlijk licht die gericht zijn op je eigen conceptie van dingen tot elkaar komen in het geweten, dat het hof van God is, waar Hij Zelf op de troon der rechtvaardigheid zit.

Geluk is ons geboorterecht. In ons geluk ligt het geluk van God.

Een gedachte heeft net als een levend wezen een geboorte en een dood en het leven van een gedachte is onvergelijkbaar langer dan dat van een levend wezen in het fysieke lichaam.

De mind is een wereld, een wereld die de mens maakt en waarin hij zijn leven in het hiernamaals zal maken, net zoals een spin in het web leeft dat ze heeft gesponnen.

Waar leidt de liefde van God toe? Die leidt tot die vrede en kalmte die in het leven van een boom te zien valt. De boom komt tot bloei en draagt vruchten voor anderen en verwacht niets terug.

Waarlijk, degene die de wereld najaagt zal de wereld beërven, maar de ziel die God najaagt zal uiteindelijk de aanwezigheid van God bereiken.

Een materialistisch iemand heeft een stilzwijgende hunkering in zijn hart om in de diepten van het spirituele ideaal door te dringen.

Er bestaat op deze wereld niets wat niet spreekt. Elk ding en elk wezen roept continu zijn aard, zijn karakter en zijn geheim uit; en hoe meer het innerlijke zintuig geopend is, hoe meer het in staat raakt om de stem van alle dingen te horen.

Wanneer het innerlijke zintuig eenmaal de muren die het omringen heeft verbroken ademt het de vrijheid en het geluk in die het eigen bezit van de ziel zijn en die de ziel dan bereikt.

Het teken van de verlichte ziel is de bereidheid om te begrijpen.

De ziel komt tot een stadium van verwerkelijking waarin het gehele leven voor hem een sublieme visie van de immanentie van God wordt.

Men kan zeggen dat het brein de zetel van de intelligentie is en het hart de troon van wijsheid.

Wijsheid kan spirituele kennis worden genoemd.

De werkelijke plaats waar de hemelen worden gemaakt bevindt zich binnen in de mens.

De ziel is de straal van die zon die de oneindige Spirit is.

De ziel is de handeling van de hemelse Zon. Zij manifesteert zich en keert terug zoals een mens in- en uitademt.

God is liefde, dus bevindt God zich boven de wet, want liefde bevindt zich boven de wet.

Als we al tot enige oplossing van onze almaar opkomende kwesties komen dan gebeurt het nooit dat we bevrediging vinden door de wet te bestuderen, maar door diep in de liefde te duiken en door de liefde ons te laten inspireren.

Als je terwijl je op aarde bent hebt geleerd om vreugde en geluk voor jezelf en anderen te creëren dan zullen in de andere wereld vreugde en geluk je omringen. En als je de zaden van gif hebt gezaaid dan dien je er daar de vruchten van te plukken. Op die manier zie je dat rechtvaardigheid de natuur van het leven is.

De Dag des Oordeels is er elke dag en je beseft dit als jouw blik scherper wordt. Elk uur, elk moment in het leven heeft zijn oordeel.

Welke connectie heeft de ziel die van deze aarde is weggegaan nog met degenen die zich nog steeds hier op dit niveau bevinden? De connectie van het hart blijft intact en die blijft onverbroken zolang de band van sympathie er is.

De gehele filosofie van religie bestaat er uit dat je voor jezelf en anderen geluk creëert.

Wat is Soefisme? Dat is wijsheid. Wijsheid leren bij elke stap op het pad van het leven is de enige taak van de Soefi.

Degene die de slaaf is van conventionaliteit is een gevangene. Degene die de meester over conventionaliteit is is de eigenaar van dat koninkrijk dat in de Bijbel wordt vermeld: ´Gezegend zijn de zachtmoedigen, want zij zullen het koninkrijk van de aarde beërven.´

Zodra iemand rekening begint te houden met het genoegen en het ongenoegen van God in de gevoelens van elke persoon die hij ontmoet dan kan hij slechts verfijnd zijn, wat zijn positie in het leven ook moge zijn.

De menselijke ziel is van nature perfect, maar het leven van begrenzing op aarde brengt haar imperfectie.

Het schaamtegevoel is een kanaal dat leidt tot dat doel dat Perfectie wordt genoemd.

Schoonheid, in al haar aspecten, is niet te betalen.

Vaak is het schaamtegevoel als een scherp mes werkzaam op een voelend hart, maar het maakt het alleen maar tot een gepolijste diamant: want daardoor komen we tot het besef dat voelen het meest waardevolle in het leven is.

De hoogten van elke beschaving laten de verfijndheid van het menselijke gevoel zien, dat het hoogste van alle aspecten van ontwikkeling is.

Wat de maan als haar eigen licht lijkt af te geven is niet haar eigen licht, het is het licht van de zon. Zo is het ook met de goddelijke boodschappers van alle tijden.

Wanneer een ziel tot haar volle bloei komt begint ze de kleur te tonen en de geur te verspreiden van de goddelijke Spirit van God.

Degene die God niet zoekt heeft op het einde van de reis van illusie een grote teleurstelling. Want gedurende zijn gehele reis heeft hij niet de perfectie van liefde, schoonheid en goedheid op de aarde gevonden en gelooft hij er niet in of verwacht hij niet dat hij zo´n ideaal in de hemel vindt.

Elke ziel is op zoek naar geluk en nadat ze achter alle objecten heeft aangerend die voor dat moment geluk leken te geven ontdekt ze dat er nergens dat perfecte geluk te vinden is dan in God.

Alle zielen op de wereld zijn ontvangers voor de boodschap van God, niet alleen menselijke wezens, maar zelfs de lagere schepping geleidt de boodschap van het Ene en Enige Wezen.

Zodra het hart levend is geworden manifesteert zich de wet van rechtvaardigheid.

God is zowel Rechter als Vergever. Hij vergeeft zelfs meer dan dat Hij oordeelt, want rechtvaardigheid komt voort uit Zijn intelligentie, maar vergevingsgezindheid komt voort uit Zijn goddelijke liefde.

Wanneer Gods goddelijke liefde als een golf opstijgt dan wast die in een ogenblijk tijd de zonden van het gehele leven weg, want de wet heeft geen kracht om in het aanzijn van liefde stand te houden. De stroom van liefde zwiept die weg.

Alleen al de gedachte aan de liefde van God vervult het hart van vreugde en verlicht het van zijn last.

Het koningschap van God manifesteert zich in het tot bloei komen van elke ziel.

De verfijndste dingen dienen gevoeld te worden, woorden kunnen die niet tot expressie brengen. Geluid bederft hun schoonheid en berooft hen van hun kostbaarheid.

De houding om alles met een glimlach te bekijken is het teken van de ziel van de heilige.

Net zoals de zonneschijn van buitenaf de gehele wereld verlicht zo zou de zonneschijn van binnenuit het gehele leven verlichten als die zou zijn opgestegen, ondanks alle schijnbare verkeerde zaken en ondanks alle begrenzingen.

Angst is een schaduw die over het licht van de ziel is heen geworpen, de schaduw van iets wat de ziel niet kent, wat vreemd is aan de ziel.

Angst komt voort uit onwetendheid. De ziel is bijvoorbeeld bang om het lichaam van stof binnen te gaan en ook kent de ziel de dood niet, dus is ze bang.

De verlichte ziel vindt haar weg door de duisternis heen, zowel de duisternis van binnen als de duisternis van buiten.

Ondanks al zijn beperking ligt er een prachtige kracht verborgen in de ziel van de mens. Wat de mens hulpeloos maakt is de onwetendheid omtrent zijn vrije wil. Vrije wil is de basis van het gehele leven.

Vrije wil is de machtige kracht, de God-kracht die ligt verborgen in de mens en de onwetendheid daaromtrent houdt de mens af van zijn goddelijke erfenis.

Veel mensen lijken klaarwakker voor het leven van buiten, maar in slaap voor het leven van binnen. En hoewel de kamer van het hart continu wordt bezocht door de gastheren van de hemel kennen ze toch hun hart niet want zij bevinden zich er niet.

De mens kan alleen maar werkelijk gelukkig zijn als hij zijn ziel in contact brengt met de sferen van de hemel.

Hoe verder iemand naar de hemel wordt getrokken, hoe meer de dingen van de aarde hun kleur en smaak verliezen.

De religies hebben altijd zelf-ontkenning onderricht, maar de ziel die uit zichzelf naar de hemel opstijgt hoeft geen verzaking te beoefenen.

Zodra de ziel haar eigen beperking vergelijkt met de perfectie van God is ze begonnen met voorwaarts gaan.

Ten koste van het geluk van de hemel komt de ziel tot de grootse volbrenging van het leven, waarmee zelfs de engelen niet zijn gezegend, want manifestatie in de menselijke vorm is de uiterste grens van manifestatie, het verste dat een ziel kan gaan.

Elke moeilijkheid in het leven is te danken aan de beperking van de mens die de goddelijke vonk in hem bedekt totdat die in de loop van de tijd voor zijn blik wordt verduisterd en dit culmineert in de levenstragedie.

Niet alleen menselijke wezens, maar ook dieren, vogels, insecten, bomen en planten hebben allemaal een spirituele bereiking. Geen enkel schepsel dat ooit op aarde is geweest zal helemaal verstoken blijven van spirituele zegening.

Niets op deze wereld is zonder doel en hoewel de plaats van de een in het schema van het leven anders kan zijn dan die van iemand anders hebben wij en de lagere schepping, samen met de djins en engelen, in het totale geheel van dingen ons doel en dat doel is de verwerkelijking van waarheid en die komt tot allen in de vorm van zegening.

Wijsheid is liefde en liefde is ware wijsheid. Degene met een koud hart is nooit wijs en degene met een werkelijk warm hart is nooit dwaas, want liefde komt voort uit wijsheid en wijsheid uit liefde.

Je dient zelfs principes niet zo strikt vast te stellen dat je ze niet kunt veranderen.

Elke ziel die in aanleg dienstbaar is heeft op elk niveua een reikwijdte om te dienen en degene die in staat is om hier te dienen is zelfs nog meer in staat om op de hogere niveaus te dienen.

Zelf-medelijden is de ergste armoede. Wanneer iemand zegt: ´Ik ben zielig´, reduceert zichzelf tot de helft nog voordat hij verder iets gezegd heeft. En wat er verder dan nog gezegd wordt reduceert hem totaal.

Uit het hart dat gelukkig is springt een fontein omhoog die van bovenaf water uit doet stromen en in de loop van de tijd bloemen en vruchten voortbrengt.

Iemand hoeft niet on-werelds te zijn om spiritueel te worden. We kunnen in de wereld leven en toch niet van de wereld zijn.

Spiritualiteit vormt op geen enkele wijze een hindernis voor wereldse vooruitgang. Een werelds succes heeft wanneer het door de kracht van spiritualiteit is verworven een sterkere fundering.

Een deugd die je jezelf of een ander opdringt is geen deugd. Die verliest haar schoonheid. Er dient bereidwilligheid te zijn, deugd moet niet worden opgedrongen.

Het ware ego kent geen zorgen, zijn ware wezen is geluk, want het ware ego is God en God is geluk.

Wanneer een ziel eenmaal is ontwaakt tot de continue muziek van het leven zal die ziel het als haar verantwoordelijkheid, haar plicht beschouwen om haar rol in het uiterlijke leven te spelen, ook al is die rol tegengesteld aan haar innerlijke conditie van dat moment.

De kenners van de waarheid zwijgen, want zij kunnen vanuit het gezichtspunt van absolute waarheid noch het een noch het ander zeggen.

De zeeën, rivieren en stromen hebben veel namen, maar zij bevatten allemaal water. Religies hebben ook verscheidene namen, maar zij bevatten allemaal dezelfde waarheid die in verschillende vormen en op verschillende tijden tot expressie is gebracht.

Het liefdeselement dat zich in dieren ontwikkelt brengt hen samen in kuddes en zwermen.

We dienen niet alleen een principe na te leven, maar we dienen ook bij alles wat we doen onze eigen idealen te consulteren.

Ik denk dat de kenner van de waarheid waarheid zal vinden in de symbolen van de Rooms-Katholieke Kerk en dezelfde waarheid zal vinden in de afwezigheid van symbolen in de Protestantse Kerk.

Als de ziel zou zijn ontwaakt tot het voelen van hetgeen wat de vogels voelen wanneer ze bij zonsopgang in het woud aan het zingen zijn dan zou de mens weten dat hun gebed zelfs verheerlijkender is dan zijn eigen gebed, want hun gebed is natuurlijker.

Bomen zijn heiliger en spiritueler dan sommige mensen. Het is hun doel om iets aan het leven bij te dragen en zij zijn continu bezig om hun doel te vervullen. Zij voelen die vreugde en bevrediging die de mens niet kan voelen totdat hij de fase van ingetogenheid en vrede bereikt.


Waar vorm is, is schaduw. Dus waar menselijke liefde is, is jaloezie.

Tolerantie is het teken van een geëvolueerde ziel. Een ziel levert het bewijs van haar evolutie in de mate waarin ze tolerantie toont.

De dood behoort niet tot de ziel, dus behoort het niet tot de persoon. De dood komt naar hetgeen de persoon kent, niet naar de persoon zelf.

Er bestaat geen geschrift waarin zich geen contradictie bevindt. Juist de contradictie vormt de muziek van de boodschap.

Geen van de groten heeft zichzelf een Meester genoemd noch heeft hij zich als zodanig beschouwd. Wat zij in hun leven hebben geweten is gelegen in hun privilege om hun hart steeds verder te openen om het Licht van de Meester te reflecteren, de Meester die God Zelf is.

Alle gezichten zijn Zijn gezicht en van alle lippen komt Zijn woord. Degenen echter die op Hem kunnen reageren worden als Zijn aangestelde dienaren.

God heeft allen uitverkozen, want alle zielen zijn de Schepper dierbaar.

Hoe grootser iemand in spirituele vooruitgang is, hoe pretentielozer hij wordt.

De Groten worden door God Zelf ingewijd en zij bewijzen hun inwijding niet door hun beweringen maar door hun daden.

Alles heeft zijn doel, maar kennis van het doel stelt ons in staat om het zo goed mogelijk uit te laten komen.

Schoonheid wordt uit variëteit gecreeërd.

Waarheid is de erfenis van de mens. De menselijke ziel bezit, of die zich nu in het Oosten of in het Westen bevindt, de waarheid.

Alle zielen op de wereld zijn ontvangstkanalen voor de boodschap van God. En niet alleen menselijke wezens maar zelfs de lagere schepping, alle objecten en alle omstandigheden, brengen ons de boodschap over van het ene en enige Wezen.

Er is niets op aarde wat niet het instrument van God is.

Slechtheid en lelijkheid bestaan in de beperkte conceptie van de mens. In God´s grootse Wezen hebben ze geen bestaan.

Slechtheid is slechts de schaduwzijde van goedheid. Net zoals de schaduw niet-bestaand is, is slechtheid ook niet-bestaand.
Het is de kennis over het doel van het leven die de mens de kracht schenkt waarmee hij zich staande houdt temidden van tegenwerkende krachten in het leven.

God kent Zichzelf door Zijn manifestatie. Manifestatie is het zelf van God, maar een zelf dat beperkt is, een zelf dat Hem laat weten dat Hij perfect is wanneer Hij Zijn eigen Wezen vergelijkt met dit beperkte zelf dat wij natuur noemen. Daarom is het doel van de gehele schepping de realisatie dat God Zelf wint door via Zijn manifestatie Zijn eigen perfectie te ontdekken.

Een verdienste is niet creatief; een verdienste is iets wat je bezit. Daarom zijn eigenschappen niet belangrijk, maar is het van belang wie de eigenschap bezit.

Wij zijn te beperkt om de rechtvaardigheid van de Ene Perfecte te zien.

Wij lijden vaak omdat we niet begrijpen. Begrip is iets groots. Wanneer we eenmaal begrijpen, kunnen we tolereren.

De ziel van elk individu is God, maar de mens heeft een mind en een lichaam die God in overeenstemming met de accommodatie omvatten.

Het water van de oceaan is altijd zuiver ondanks alles wat er in gegooid wordt. Op dezelfde manier consumeert de Ene Zuivere alle onzuiverheden en verandert ze in zuiverheid.

De ziel is de goddelijke adem. Ze zuivert, reactiveert en healt het instrument via welk ze funktioneert.

De ziel bevindt zich op een continue reis: op welk niveau ze zich ook maar bevindt, ze reist de hele tijd door en op deze reis heeft ze een doel te volbrengen.

Niets wat het menselijke hart zich ooit heeft gewenst blijft onvervuld; als het hier niet wordt vervuld dan wordt het in het hiernamaals vervuld.

Het verlangen van de ziel is de wens van God.

De bron van de ziel is perfect, evenals haar doel.

Geen enkele ziel vergaat; de ziel werd niet geboren om te vergaan.

Degene die van eerlijkheid houdt wakkert de vonk van rechtvaardigheid aan tot een vlam en in het licht daarvan wordt het leven helder voor hem.

Degene die zichzelf beoordeelt leert rechtvaardigheid, niet degene die zich bezighoudt met het beoordelen van anderen.

Er komt een fase in het leven, de fase van de culminatie van het leven, waarin de mens een ander niets te vertellen heeft anders dan in het nadeel van zichzelf. En vanuit dit gezichtspunt is het dat hij de goddelijke rechtvaardigheid verborgen achter de manifestatie begint te zien.

De wijzen ziet in elke vorm de goddelijke vorm, in elk hart zien ze het goddelijke licht schijnen.

Wanneer we anderen beoordelen, beoordelen we zeker de Kunstenaar die hen heeft gecreeërd. Als we ons dit zouden realiseren dan zou het niet zo moeilijk zijn om overal de aanwezigheid van God te voelen.

Wanneer we dieper in de fenomenen van het leven gaan dan zullen we op een plek uitkomen waar de gehele natuur van het Zijn zichzelf zal ontsluieren en dan zullen we in staat zijn te zeggen: ´Er is niets dan God.´

Luidruchtigheid komt voort uit rusteloosheid en rusteloosheid is het destructieve ritme.

Degenen die in welke richting in hun leven dan ook enig succes hebben geboekt, hebben dit gedaan door in alle stilte te werken.

Enthousiasme is iets groots in het leven. Het is creatief, maar te veel ervan bederft de zaken soms.

Wanneer je je tijd en je denken besteedt aan pogen te weten te komen wat je niet hoeft te weten dan laat je de gelegenheid voorbijgaan die het leven biedt om de aard en het geheim van de ziel te ontdekken, waarin de volbrenging van het doel van het leven is gelegen.

De mysteriën van het leven even buiten beschouwing gelaten, strekt het je tot voordeel om over de kleine dingen van het dagelijkse leven zo min mogelijk te praten.

Mensen denken dat veel woorden de zaken beter tot expressie brengen. Zij weten niet dat alle gesproken woorden bijna altijd evenzovele sluiers zijn die om het idee worden heengeslagen.

Degene die zich dicht bij de hemel ophoudt wordt vanuit de hemel geleid.

Degene die zelf de verbinding met de hemelse sferen verbreekt is als het beschadigde fruit dat van de boom is afgevallen.

Degene die zich vasthoudt aan het licht vanuit de hemel heeft een licht dat hem in overeenstemming met zijn verlangen naar leiding bij elke stap waarschuwt en beschermt.

De engel-zielen die in direct contact met de spirit van God staan en die geen weet hebben van de valse wereld die vol illusie is, die leven en de dood niet kennen, wier leven geluk is, wier voedsel het goddelijke licht is, vormen een aura om de goddelijke Spirit heen die de hoogste hemel wordt genoemd.

De dood is de verwijdering van een bedekking waarna de ziel veel dingen duidelijk zal worden met betrekking tot haar leven en met betrekking tot de gehele wereld die tot dan toe voor haar verborgen zijn gebleven.

Onschuld is de natuurlijke conditie van de ziel en het gebrek eraan is een vreemd element dat de ziel na haar komst op aarde verwerft.

De dood is voor de spirituele zielen slechts een poort waardoor zij die sfeer binnengaan die elke ziel kent als haar thuis.

De zielen die zich bewust zijn geworden van de engel-sferen, ook al is het in beperkte mate, horen de roep van die sfeer. En het ongemak dat ze in deze wereld ondervinden is het ongemak van heimwee veroorzaakt door de roep van de engel-sferen.

Intelligentie is het licht van leven, het leven van leven, en de essentie van het gehele Wezen.

Ritme kan niet zonder toon bestaan, noch toon zonder ritme. Zij zijn voor hun bestaan van elkaar afhankelijk en dat gaat ook op voor tijd en ruimte.

De mysticus contempleert over het Wezen van God en zo verheft hij zijn bewustzijn boven de beperkingen van tijd en ruimte uit en bevrijdt hij zijn ziel door haar op te tillen naar de goddelijke sferen.

De zegening van het leven ligt in het bewustzijn van de zegening.

De mens ontdekt aan het einde van zijn zoektocht langs de spirituele lijn dat alle wezens inclusief bomen, planten, rotsen, bergen, oceanen en rivieren, vol gebed zijn en dat ze allemaal dat spirituele hoogtepunt bereiken dat de ware hunkering van elke ziel is.

Slechts wanneer iemand leert om te dienen en zijn plicht te vervullen zonder aan waardering te denken zal hij bereiken.

Zelf-ontkenning die resulteert uit hulpeloosheid en die culmineert in ontevredenheid kan geen deugd zijn.

Het geluk van de ziel ligt in haarzelf besloten. Alleen zelf-verwerkelijking kan de ziel volledig gelukkig maken.

Het leven dat iedereen kent is deze tijdelijke periode van de gevangenschap van de ziel.

Spirit is materie en materie is spirit. De verdichting van spirit is materie en de verfijndheid van materie is spirit.

Het blikveld van iemand stemt in wijdte overeen met de wijdte van zijn drijfveer en de sterkte van iemand stemt in grootsheid overeen met de kracht van zijn drijfveer.

Er wordt speciaal voor die zielen gezorgd die er zich van bewust zijn dat hun relatie tot God als de relatie van een kind tot zijn ouders is. Zij worden altijd gegidst, omdat zij om gidsing vragen.

Er bestaat op de wereld niets wat verstoken is van vorm behalve God die vormloos is.

De onbegrensde God kan niet begrijpelijk worden gemaakt voor het begrensde zelf tenzij Hij eerst begrensd gemaakt wordt. Dit begrensde ideaal wordt dan als een instrument, een medium van God die perfect is en die onbegrensd is.

Wat is religie? In de uiterlijke betekenis van het woord is het een vorm die is geschonken voor de aanbidding van God, is het een wet die aan de gemeenschap is geschonken opdat die op harmonieuze wijze leeft. En wat betekent religie in de innerlijke betekenis van het woord? Het betekent een trap die voor de ziel is gemaakt om naar die plaats te klimmen waar waarheid wordt verwezenlijkt.

Velen doen goed, maar het zijn er maar weinig die het op een wijze manier doen! Goed doen op een wijze manier is de taak van de wijze mens.

Degene die in zijn mind leeft is zich bewust van zijn mind; degene die in zijn ziel leeft is zich bewust van de ziel.

Waarheid is onbegrensd en met niets te vergelijken. Derhalve kent en verwezenlijkt waarheid als enige haar eigen bestaan en geniet ze van haar eigen bestaan.

De ziel is licht, de mind is licht en het lichaam is licht – licht van verschillende sterkte. En het is deze relatie die de mens met de planeten en de sterren verbindt.

De oneindige God is het zelf van God en alles wat zich onder een naam en een vorm heeft gemanifesteerd is het uiterlijke aspect van God.

Niet iedereen die zich in gebed verenigt met anderen is zo oprecht als de vogels in het woud, want onder de vogels bidt er geen een zonder oprechtheid.

Spiritualiteit wordt door alle wezens verworven; niet alleen door de mens maar ook door de dieren en de vogels, want zij hebben elk hun religie, principes, wet en zeden.

Een trots iemand die zegt: ´Ik ben zo spiritueel´, is niet spiritueel trots. Het is aardse trots. Want waar zich spiritualiteit bevindt is er geen trotse aanspraak op iets.

Spirituele verwezenlijking kan in uitzonderlijke gevallen in een seconde tijd worden bereikt, maar over het algemeen is er een aanzienlijke tijd van voorbereiding nodig.

Verfijndheid van karakter is het teken van de intelligente mens.

Verfijndheid kan verworven worden door de liefde voor verfijning.

In het hart van de mens wordt het gehele universum gereflecteerd en omdat het gehele universum erin wordt gereflecteerd kan de mens het hart van het universum genoemd worden.

Subtiliteit brengt schoonheid voort. Subtiliteit is de krul van de Geliefde.

Teneinde spirituele kennis te verwerven, teneinde inspiratie te ontvangen en teneinde je hart voor te bereiden op de innerlijke openbaring, dien je te proberen om je mentaliteit flexibel te maken, als water en niet als steen.

Wanneer er van binnen eenmaal vrede is gesticht dan zul je voldoende kracht en macht hebben gewonnen om in de innerlijke en uiterlijke strijd van het leven te kunnen gebruiken.

Het leven is een voortdurend slagveld. De voortdurende strijd van de mens met uiterlijke zaken biedt de vijanden die zich in zijn eigen wezen bevinden een kans.

Het eerste wat belangrijk is is om voorlopig vrede te sluiten met de uiterlijke wereld teneinde je voor te bereiden op het welzijn dat van binnen bevochten dient te worden.

Degene die in staat is zijn evenwicht te bewaren zonder zich te ergeren en zonder zich zorgen te maken verwerft dat meesterschap dat in de evolutie van het leven benodigd is.

Het hart voelt zich niet op zijn gemak wanneer het niet levend is en van zijn leven niet een leven van liefde maakt. En al het ongemak van het leven komt hier uit voort.

Niets, hoe goed het ook toeschijnt, is een deugd tenzij het bereidwillig wordt verricht, omdat je zelfs in de bereidwilligheid om een offer te verrichten je de adem van vrijheid ervaart.

Wanneer iemand helemaal in beslag is genomen door zichzelf heeft hij geen tijd om zijn karakter op te bouwen. Maar wanneer hij zichzelf vergeet dan verzamelt hij alles wat goed en mooi is. Dit is de sleutel van het heel het leven, zowel voor werelds succes als voor spirituele bereiking.

Vrede is niet een weten, vrede is niet een macht, vrede is niet een geluk en toch is vrede dit alles. Behalve dat vrede geluk voortbrengt inspireert vrede je ook met kennis omtrent het geziene en het ongeziene en valt er in vrede de Goddelijke Aanwezigheid te vinden.

God is geluk, de ziel is geluk en spiritualiteit is geluk. Er is dus geen plaats voor bedroefdheid in het koninkrijk van God.

Datgene wat de mens berooft van geluk, berooft hem van God.

Het licht dat uit de ziel voortkomt, dat omhoog stijgt via het hart en dat zich naar buiten toe manifesteert in de glimlach van de mens is inderdaad het licht uit de hemel. In dat licht groeien veel bloemen en komen veel vruchten tot rijpheid.

Wij helpen God om ons te vergeven door onszelf te vergeven.

Degene die zich de relatie van vriendschap tussen de ene ziel en de andere realiseert – de tederheid, verfijndheid en heiligheid van deze relatie – is levend en op deze manier zal hij op een dag met God communiceren.

Wanneer dezelfde brug die twee zielen in de wereld met elkaar verbindt zich verder uitstrekt wordt die het pad naar God.

Nirvana is als een ster in ons hart die we ontwikkelen en als we die ontwikkelen wordt die briljant. Haar briljantheid consumeert al het verkeerde van het leven totdat er niets meer over blijft behalve die zuiverheid die het goddelijke licht is.

Men dient in gedachten te houden dat het eerste principe van het leven is dat de manifestatie werd voorbestemd voor de diepzinnigere observatie van het innerlijke en uiterlijke leven.

De ziel is van nature gelukkig. De ziel is het geluk zelf. Ze wordt ongelukkig wanneer er iets met haar voertuig, haar instrument, haar gereedschap aan de hand is waardoorheen zij het leven ervaart. Zorg voor het lichaam is derhalve het eerste en belangrijkste principe van religie.

Het doel van heel de schepping wordt volbracht in de bereiking van die perfectie waarvan het de bedoeling is dat een menselijk wezen die bereikt. De heiligen, de zieners, de wijzen, de profeten en de meesters van de mensheid zijn allemaal menselijke wezens geweest en zij hebben in de volbrenging van het doel van het mens-zijn goddelijke perfectie laten zien.

De lering van Jezus Christus heeft als centraal thema de ontplooiing in de richting van een verwerkelijking van onsterfelijkheid.

Ijdelheid op de juiste plaats is een grootse deugd. Wanneer zij zich niet op de juiste plaats bevindt dan is het een grootse zonde.

Een ieders´ leven is op voorhand bepaald en het licht van het doel waartoe hij geboren is om in het leven te volbrengen is al in zijn ziel aangestoken.

Is de mens niet de schepper van zonde? Als hij die schept kan hij die ook vernietigen en als hij die niet kan vernietigen dan kan zijn oudere broeder dat wel.

In metafysische termen kan men de impressie van zonde een ziekte noemen, een mentale en niet een fysieke ziekte. En net zoals de dokter in staat is om een fysieke ziekte te genezen, is de dokter van de ziel in staat om op spirituele wijze te healen.

In werkelijkheid kan er geen zonde of deugd in de ziel worden ingekerfd. Ze kunnen de ziel slechts bedekken. De ziel is in haar essentie goddelijke intelligentie en hoe kan goddelijke intelligentie nu beïndrukt worden door zonde of deugd?

Wanneer het doel, de bestemming waarvoor de ziel op aarde werd geboren wordt volbracht is er niets meer om haar vast te houden en wordt de ziel van nature teruggetrokken naar haar bron en doel.

God Zelf kijkt door het oog van de mens heen, dus is het oog een weg tussen de mens en God.

De mens is noch geschapen om zo spiritueel als een engel te zijn noch is hij gemaakt om zo materialistisch als een dier te zijn en wanneer hij de gulden middenweg inslaat zal hij zeker het pad betreden dat recht op het doel afgaat.

De mens is van nature goed. Goedheid is zijn ware zelf. Slechtheid is slechts een wolk. Wolken drijven echter altijd voorbij, soms bevinden ze zich hier soms bevinden ze zich daar en als we in de goedheid van de mens vertrouwen dan zullen de wolken verdwijnen. Ons waarachtig vertrouwen zal hen uit elkaar drijven.

De zon schijnt op alle bomen en maakt geen onderscheid tussen deze boom of die boom. De bomen ontvangen het licht van de zon al naar gelang hun vermogen om het licht dat op ze valt in zich op te nemen en al naar gelang hun reactie op de zon.

Onthoud dat een discipel heel vaak een inspiratie voor de meester is, omdat het niet de meester is die onderricht, maar God Zelf.

De meester is slechts een medium en de reactie van de discipel trekt in die mate de boodschap van God sterk aan als de reactie van de discipel groot is.

Hoe verder we gaan hoe meer de redetwisten en ruzies ophouden te bestaan. Zij vervagen totdat er geen kleur meer in ze overblijft. En wanneer alle kleur is verdwenen komt het witte licht dat het licht van God is.

Degene die dient, hoe nederig ook, heeft het privilege om God te dienen.

Opgewektheid is levend, bedroefdheid is doods. Het leven trekt aan, de dood stoot af.

Laat je eigen mind niet beïndrukt worden door de depressie van je vriend. Als je dat doet zul je de kiem van zijn ziekte hebben overgenomen.

De harmonie die je instelt met een ieder die je in het leven ontmoet stemt je ziel af op het Oneindige.

Degene die zich bewust is van zijn plichten en verplichtingen jegens zijn vrienden is rechtvaardiger dan degene die in zijn eentje in eenzaamheid verblijft.

De toestand van God en Zijn ware geliefde is dat beiden, noch de Geliefde noch de minnaar, leven.

Of iemand zich nu tot God voelt aangetrokken of niet, er zal een dag komen waarop hij zich aangetrokken zal voelen, want elke ziel dient tot God terug te keren.

Onwetendheid omtrent het zelf brengt de angst voor de dood met zich mee. Hoe meer iemand leert omtrent het ware zelf, hoe minder hij de dood vreest, want de dood is slechts een deur waar iemand doorheen gaat van de ene fase van het leven naar een andere fase en de andere fase is veel beter.

Humor is het teken van het licht van boven. Wanneer dat licht de mind aanraakt, kietelt het die en het kietelen van de mind brengt humor voort.

Verzaking is niet iets waarmee we onszelf dienen te kwellen om het te leren. Verzaking bevindt zich in ons maar ligt begraven en kan slechts door onze liefde worden opgegraven.

Wanneer de zon bewolkt is kan het licht de aarde niet bereiken en zo is het ook met de ziel die goddelijk en vol licht is. Als ze bedekt wordt met een dikke laag wolken dan ontvangt de mens het licht dat zich in de ziel zelf bevindt niet.

Op de zoektocht naar waarheid is het de onwetendheid die wordt ontworteld. Wanneer die helemaal uit het hart is verwijderd wordt de kijk van de mens op het leven net zo ruim als het oog van God.

De mens ontmoet ontberingen in het leven. Soms lijken ze te zwaar voor hem om ze het hoofd te kunnen bieden. Maar vaak worden zulke ervaringen als hogere initiaties in het leven van de reiziger op het pad.

Verdriet komt voort uit beperking in verschillende vormen, uit gebrek aan perceptie, uit gebrek aan macht over jezelf en over omstandigheden en uit gebrek aan die substantie die het geluk zelf is en die liefde is.

De natuur van liefde is als de natuur van water in de diepte van de aarde. Als we niet diep genoeg graven vinden we modder en geen water. Maar wanneer we diep graven vinden we zuiver water.

Als er al de een of andere dood bestaat dan is dat stilte en inactiviteit en vervolgens komt er dan de impuls van het leven die door de wolk van sterfelijkheid heen breekt en de ziel het daglicht laat zien na de duisternis van de nacht. En wat doet de ziel die dit heldere daglicht ziet? Ze ziet zichzelf zo levendig als tevoren, met dezelfde naam en vorm en toch voorwaarts gaand.

Elke ziel spant zich in om God te bereiken. God niet als Rechter of Koning, maar als een Geliefde. En elke ziel is op zoek naar God, de God van liefde, in de vorm waartoe zij in staat is om die zich voor te stellen.

De ziel manifesteert zich op de wereld teneinde de verschillende fasen van manifestatie te ervaren en toch niet te verdwalen maar daarentegen juist haar oorspronkelijke vrijheid terug te winnen in aanvulling op de ervaring en kennis die ze in deze wereld heeft verworven.

Teneinde te zijn dien je door de fase van het niets-zijn heen te gaan.

Wanneer de verlichting komt lijkt die vernietiging te brengen, maar het is niet vernietiging, in werkelijkheid is het exaltatie.

Geluk kan niet komen door alleen maar in God te geloven. Geloven is een proces. Door dit proces wordt de God die zich van binnen bevindt wakker gemaakt en tot leven gewekt. Het is het leven in God dat geluk schenkt.

Niet alleen de band van liefde en sympathie, maar ook het geloof in het hiernamaals, voorzover men daarvan overtuigd is, verheft diegenen op aarde tot het hebben van kennis omtrent hun geliefden die naar de andere kant zijn overgegaan.

Het levensonderhoud van de ziel is de kennis van God. Door deze kennis leidt de ziel het eeuwige leven.

De mens heeft de sleutel van het leven in zijn eigen handen, als hij dat zelf toch maar eens zou weten.

De mens is altijd op reis in de richting van de waarheid. Hij is zoekende, zoekende. Want in zijn hart bevindt zich de liefde voor datgene wat werkelijk is.

Er bestaat niet zoiets als sterfelijkheid behalve de illusie en de impressie van die illusie die de mens zich tijdens zijn leven voor ogen houdt als angst en zich nog steeds als een impressie voor ogen houdt nadat hij van deze aarde is weggegaan.

De ziel is leven, zij raakt de dood nooit aan. De dood is haar illusie.

Voor degene die de ultieme waarheid verwerkelijkt betekenen tijd en ruimte weinig. Hij stijgt daar boven uit.

Hoe verder je op het spirituele pad gaat, hoe meer je zult moeten leren om een rol te spelen.

De spirituele mens leert op de vraag van iedere ziel te antwoorden op haar eigen niveau van evolutie.

Het is de onwetende ziel, onwetend omtrent haar eigen bron en doel, die er erg tegenop ziet om de sfeer te verlaten waaraan ze gehecht is geraakt. Het is de ziel die niet weet wat er zich voorbij de dingen bevindt die bang is om opgetild te worden van de grond die haar voeten aanraken.

Het is je plicht om nu te doen wat er nu te doen staat. Niets van wat je werkelijk van waarde schat zou je tot morgen uit mogen stellen.

Wanneer zielen vanuit de engel-hemelen starten zijn het vibraties. Zij hebben geen aardse harpen, zij zijn zelf de harpen.

Waar dualiteit is kan geen perfectie zijn. God is als enige perfect.

Het enige wat in het leven van belang is is het reizen in de richting van perfectie. Als de mens perfect geboren zou worden dan zou er geen vreugde in het leven bestaan.

Teneinde Gods-bewustzijn te bereiken is de eerste voorwaarde God tot realiteit te maken zodat Hij niet langer slechts een verbeelding is.

De ziel die haar persoonlijkheid ontwikkelt is als de verfijnde bloem met haar kleur, geur en delicaatheid.

De essentie van spiritualiteit en mystiek ligt in de bereidheid om de persoon die ons na is te dienen.

De vraag: ´Wat is het doel van de manifestatie?´ kan met een woord worden beantwoord: tevredenheid, de tevredenheid van God.

Er is niets op de wereld wat de mens de kracht kan schenken die nodig is om op de aarde een leven te leiden anders dan de zegening vanuit de hemel die hem van tijd tot tijd bereikt en waarvan hij zich zo weinig bewust is.

Het is de taak van de spirituele mens om zijn valse zelf te vergeten en om het ware zelf, dat God is, te verwezenlijken. En om te beseffen dat dit ware zelf zich ook in zijn broeder bevindt.

Het is niet waar dat Adam de Tuin van Eden werd uit gezet. Hij draaide zich alleen maar om en werd zo een banneling uit de hemel.

Elke ziel wordt geboren met het vermogen waarmee zij de spirituele zegening en extase naar zich toe kan trekken die benodigd is voor haar evolutie.

Elk ding en elk wezen wordt op zijn eigen plaats neergezet en ieder is bezig om de taak uit te voeren die in het gehele schema van de natuur gedaan dient te worden.

Nirvana is niet een intellectuele verwerkelijking, maar het is het leven.

Er leven tegenwoordig gezegende zielen op de aarde voor wie opoffering geen pijn maar plezier oplevert. Bij het zien van een ander die aan het eten is wordt hun honger gestild; verzaking is voor hen een vreugde, want zij zijn door het kruis heen gegaan en zijn erbovenuit gestegen.

Hoe beter een instrument, hoe groter de tevredenheid van de ziel.

De waarheid kan niet in woorden worden uitgedrukt. Die dient in het licht van onze eigen intuïtie gezien te worden.

Datgene wat verworven wordt is niet de waarheid. De waarheid is datgene wat wordt ontdekt.

De kunst van de persoonlijkheid is niet een kwalificatie: het is het doel waarvoor de mens werd geschapen. Via deze kunst bevredigd de mens niet alleen zichzelf maar doet hij ook God een plezier.

Wanneer de ziel eenmaal haar strijd met de dingen die haar bang maken en haar doen trillen en ineen doen schrompelen heeft bevochten dan heeft ze het leven overwonnen en is ze de meester van het leven geworden. Zij heeft het koninkrijk geëerfd dat van haarzelf is.

Degene die in zijn leven bewezen heeft de vriend te zijn van iedereen die hij tegenkomt zal uiteindelijk bewijzen de vriend van God te zijn.

De perfectie van vriendschap waarin alle spirituele perfectie gelegen is komt wanneer de ziel zo ontwikkeld is dat er niemand is die ze niet kan uitstaan. Wanneer zij deze staat heeft bereikt dan is ze zeker de regionen binnengegaan van die ingewijden wier namen op de spirituele registers worden geschreven.

De natuur is in haar verschillende aspecten de materialisatie van dat licht dat de goddelijke Spirit wordt genoemd.

In gebed brengt de herhaling van het dankzeggen onze eigen stem naar onze ziel en die stem weerklinkt in het aanzijn van de God die zich van binnen bevindt.

De engelen werden gemaakt om de Heer lof toe te zingen; de djins om hun verbeelding te laten werken, te dromen en om te mediteren; maar de mens wordt geschapen om menselijkheid in zijn karakter te laten zien.

Wat God onderrichtte is niet datgene dat ervoor zorgt dat toegewijden van hem houden. Zij redetwisten tevergeefs over deze zaken. Het is datgene wat hij zelf was dat door hen wordt bemind en aanbeden.

De mens kan rang, positie en duizend kwalificaties bezitten, hij kan alle goederen van de aarde bezitten, maar als hij de kunst van de persoonlijkheid ontbeert dan is hij inderdaad arm. In deze kunst laat de mens de adeldom die tot het koninkrijk van God behoort zien.

Iemand in wie, hoe geleerd en gekwalificeerd hij in het leven ook is, dankbaarheid afwezig is, is verstoken van die schoonheid van karakter die de persoonlijkheid doet geuren.

Gedurende de gehele reis op het spirituele pad is het belangrijkste wat volbracht dient te worden het vergeten van het valse ego.

Ware vrijheid bevindt zich binnenin jezelf. Wanneer de ziel vrij is, bestaat er niets op deze wereld wat ons bindt; overal vinden we vrijheid, zowel in de hemel als op aarde.

Daar het hart zich verruimt verwijdt de horizon zich en vind je steeds meer ruimte waarin je het koninkrijk van God kunt bouwen.

Vreugde is niet iets wat van buitenaf gebracht wordt. Ze hoort bij ons, maar ze manifesteert zich als het resultaat van bepaalde handelingen.

Het leven is een kans en hoe meer je je dit realiseert hoe meer je het beste zult maken van de kans die het leven biedt.

De essentie van leven is hoop. Als we hopen beter te worden dan zullen we beter worden.

Jij bent liefde. Jij komt uit liefde voort. Jij wordt gemaakt door liefde. Je kunt niet ophouden met lief te hebben.

De gehele manifestatie is de manifestatie van liefde. God Zelf is liefde. Dus de liefde die uit de bron voortkomt keert terug naar de bron; en hierin wordt het doel van het leven volbracht.

Je kunt naar de meest geëxalteerde plek gaan, een plek gezegend met vrede en rust, maar als je droefheid en onrust met je meebrengt dan zul je die daar vinden.

De boodschap van God komt niet alleen in woorden. Wat er in woorden komt is weinig in vergelijking met de straling die de boodschap naar alle dingen en alle wezens toe brengt. Ze komt in de vorm van een sacrament, als brood en wijn en brood en wijn symboliseren leven en liefde.

Doe afstand van het goede van de wereld, doe afstand van het goede van de hemel, doe afstand van je hoogste ideaal. Doe vervolgens afstand van het afstand-doen.

De weg naar perfectie is niet begrensd. Niemand kan er een regel van maken dat je slechts over deze en niet over een andere weg heen kunt gaan.

Schoonheid is het wachtwoord van de zoeker.

Geduld is een proces waar een ziel doorheen gaat teneinde edel te worden.

Door zelf-verwerkelijking wordt een mens groter dan het universum. De wereld waarin hij leeft wordt als een druppel in de oceaan van zijn hart.

In onze zorgen bevinden zich God´s zorgen, want als God niet kan sympathiseren dan is de mens groter dan God.

Een deel van onze zorgen en onze vreugde komt voort uit het leven, een ander deel maken we zelf. Het leven kan ons geen vreugde schenken als we het niet willen verdienen.

Het God-ideaal is de bloem van het menselijke ras en deze bloem komt in volle bloei in de verwerkelijking van God.

De mind is een wereld, een wereld die de mens maakt en de mens zal in het hiernamaals hierin leven net zoals een spin die in het web leeft dat ze heeft gesponnen.

Hoe verder iemand op het pad van het levensmysterie reist hoe verfijnder zal hij moeten worden om het mysterie van het leven waar te nemen en tot expressie te brengen.

De profetische ziel is als een vrucht die zich op de grond bevindt maar nog steeds is verbonden met de tak. De tak heeft zich gebogen en het vrucht heeft de grond aangeraakt, maar heeft niet de verbinding met de stam verloren.

Hoe verder we vorderen, hoe moeilijker en belangrijker onze partij in de symfonie van het leven wordt. En hoe bewuster we ons van deze verantwoordelijkheid worden, hoe effeciënter we worden bij het vervullen van onze taak.

Met al de argumenten voor of tegen de goddelijkheid van Christus kan geen enkele oprechte gelovige in God ontkennen dat God Zichzelf heeft gereflecteerd via de persoonlijkheid van de Meester.

De profetische ziel dient, uit noodzaak, zo hoog te stijgen dat ze de stem van God kan horen en tegelijkertijd dient ze zo laag te buigen dat ze het zachtste gefluister van de wezens op aarde kan horen.

Zelfs de aanwezigheid van de profeet is het antwoord op elke vraag. Zonder een woord te spreken geeft de profeet het antwoord. De profeet is slechts het medium tussen God en de mens en daarom komt het antwoord van God. Het is niet zo dat de profeet de vraag beantwoordt omdat hij de mind leest, het is de mind van degene die de vraag stelt die op het innerlijke niveau aan de goddelijke bel trekt die zich in het hart van de profeet bevindt.

Op het moment dat iemand boven zijn mind uitstijgt en ontwaakt in het licht van de ziel wordt hij spiritueel.

Er zijn veel feiten, maar er is slechts één waarheid. Feiten kunnen in woorden worden omgezet, maar de waarheid niet.

De mysticus zoekt zowel van binnen als van buiten God. Hij erkent God zowel in de eenheid als in de variëteit.

Wanneer je je op spirituele wijze ontvouwt stijg je uit boven de neiging tot intolerantie, omdat je naast dat je jezelf en een ander ziet God begint te zien en je op die manier jezelf met de ander in God verenigt.

De zielen van allen komen uit een en dezelfde bron, maar een ziel die zonder sluiers is straalt naar buiten toe. Vanuit zulke zielen komen continu liefde en licht. We hoeven daar geen bewijs voor, want het is levend, al het andere in daarbij vergeleken doods.

Het is de dood die sterft, niet het leven.


De ziel bedekt haar eigen waarheid met duizend sluiers voor haar eigen ogen.

Het ideaal moet niet veranderd worden in het idool.

De ziel is niet naar de aarde gekomen om de dood van hulpeloosheid te sterven noch om continu pijn en ellende te verdragen. Het doel van de ziel is datgene waarvoor de gehele schepping zich heeft ingespannen en dat is de voltooiing van dat doel dat God-bewustzijn wordt genoemd.

Het kwaad is een aldoor-drijvend iets – soms hier, soms daar. Dus het kwaad in de mens is slechts een wolk. Een wolk die komt en gaat en als we op zijn goedheid vertrouwen dan zullen de wolken verdwijnen.

Het is de heilige plicht van de mens om zich in te spannen om dat perfecte bewustzijn te verwerven dat zijn ware religie is.

Door veel offers te brengen, door verzaking te praktiseren en door door veel tests en beproevingen heen te gaan zal de mens dat bewustzijn bereiken dat God-bewustzijn is waarin alle perfectie verblijft.

Balans is de grondgedachte van spirituele bereiking.

Zodra het God-ideaal tot leven is gebracht verandert de aanbidder van God in waarheid.

De diepte van elke ziel is goed. Slechts geloof in deze doctrine geeft ons reden tot ons geloof in de goedheid van God.

De mens die zichzelf afsluit voor alle mensen zal, hoe zeer hij ook spiritueel geëvolueerd is, niet vrij zijn in de hogere sferen.

Teneinde onze praktische verplichtingen in het leven na te komen, is het niet nodig om ons ideaal te vergeten. We kunnen ons ideaal vasthouden op de tederste plek van ons hart en toch onze praktische verplichtingen nakomen. Het ideaal is bedoeld om ons leven te verlichten, niet om onze handelingen te verlammen.

De discipel kan geïnspireerd raken en de discipel kan van zijn inspiratie afgezonderd raken. Als er geen reactie is van de kant van de discipel dan wordt de inspiratie van de meester afgesloten. Net zoals de wolken die geen regen kunnen geven wanneer ze over de woestijn heen drijven, maar wanneer ze bij het woud aankomen door de bomen worden aangetrokken en dat vervolgens de regens neervallen.

De ziel wordt in haar manifestatie op aarde helemaal niet losgekoppeld van de hogere sferen. Ze leeft in alle sferen, hoewel ze zich over het algemeen maar bewust is van een leef-sfeer. Zodoende raakt ze verstoken van de hemelse zegen en wordt ze zich bewust van de zorgen en beperkingen van het leven op de aarde.

Er zijn stralen en er is licht. Als de stralen de bron zijn van de zielen van levende wezens dan is het licht van de goddelijke Zon de spirit van heel het Wezen.

Wanneer we ons gevoel voor schoonheid ontwikkelen dan zijn we vanzelf kritisch over datgene wat niet aan ons normen voldoet. Maar wanneer we deze fase zijn gepasseerd dan wordt er in de volgende cyclus goddelijke compassie in onze natuur ontwikkeld en raken we in staat om alles wat er mist toe te voegen en zo die perfecte schoonheid te vereffenen.

Bij het vormen van persoonlijkheid voltooit God Zijn goddelijke kunst.

Daar de bron en het doel van de hele schepping één zijn, zijn ook de bron en het doel van de religie één.

De wet van God is einde- en grenzenloos net als God Zelf en wanneer het oog van de zoeker eenmaal door de sluier die zich voor zijn ogen bevindt heen dringt, de sluier die de ware wet van het leven voor zijn ogen verbergt, dan manifesteert zich het mysterie van het gehele leven zich aan hem. Dan worden geluk en vrede hem eigen, want zij zijn het geboorterecht van elke ziel.

De ziel hunkert naar scherpzinnige perceptie. De afwezigheid van zo´n verfijnde perceptie veroorzaakt depressie en verwarring, omdat de innerlijke hunkering de hunkering naar zien is.

Er komt een fase in de evolutie van een verlichte ziel waarin ze de wet die zich achter de natuur bevindt, begint te zien. Heel het leven onthult haar zijn geheim.

Hoe breder je blikveld is, hoe minder je zorgen in het leven zijn. Als je je ogen zo ver als je kunt zien op de horizon fixeert dan wordt je gevrijwaard van zorgen en beproevingen.

God is de horizon en je kunt noch de horizon noch God aanraken. De horizon is net zover als je kunt zien en zelfs nog wel wat verder; en zo is het ook met God.

Wanneer we fouten vinden en geen excuus ervoor zien dan zijn we blind voor het Licht dat iemand kan bevrijden van zijn fouten en aanleiding geeft tot die vergevingsgezindheid die nu juist de essentie van God is en die in het menselijke hart gezocht dient te worden.

Zowel het leven als de dood zijn tegengestelde aspecten van een zaak en dat is verandering. De dood is slechts een overgaan van het leven op aarde naar een nog grootser leven.

Hoe meer je van zoiets als bijvoorbeeld spirituele weelde schenkt, hoe meer die zich zal vermeerderen. Wat je hebt gegeven ben je niet kwijt, maar dat heb je gewonnen.

Wat is de ziel? De ziel is leven, ze raakt nooit aan de dood. De dood komt naar iets wat de ziel vasthoudt, niet naar haar zelf.

Er bestaat niet zoiets als sterfelijkheid behalve als illusie en als de impressie van die illusie die de mens als angst vasthoudt.

Kan een componist een rechtvaardiging geven voor elke noot die hij in zijn compositie heeft geschreven? Dat kan hij niet, hij kan alleen maar zeggen: ´Het is de stroom die vanuit mijn hart omhoog is gekomen. Ik maak me niet druk over elke aparte noot. Waar ik me druk over maak is het effect dat er door mijn compositie teweeg wordt gebracht.´

Is de wet overheersend, of is liefde overheersend? De wet is de gewoonte, de liefde is het wezen. De wet wordt gemaakt, de liefde was, is en zal er altijd zijn.

Geloof in de menselijke ziel is de brug naar geloof in God.

Door ons vertrouwen in de goddelijke schoonheid in iedere persoon ontwikkelen we die schoonheid in onszelf.

Je zorgen maken komt voort uit zelf-medelijden. Wanneer het zelf wordt vergeten dan bestaat je zorgen maken niet. Je zorgen maken komt voort uit angst en angst komt voort uit de wolken der onwetendheid. Het licht drijft de wolken uit elkaar.

De ziel neemt al datgene wat ze in de vorm van impressies heeft verzameld met zich mee naar het hiernamaals.

De lering van de profeten is de reactie op de eisen van individuele en collectieve zielen.

Om een grootse persoonlijkheid te kunnen wegen, meten, onderzoeken en er een mening over te kunnen geven dien je eerst tot dezelfde ontwikkeling te zijn gestegen.

Als er al de een of andere oplossing bestaat voor onze altijd-opkomende vragen dan ligt die nooit in het bestuderen van de wet dat we tevredengesteld zullen worden. Als er al iets ons tevredenheid zal schenken dan is het door diep in de liefde te duiken en door de liefde ons te laten inspireren en dan zal dat ons in staat stellen de wet te zien.

Waarlijk, een diepgevoelde behoefte is een gebed op zich.

Er bestaat geen bevrijding tenzij je een ideaal voor ogen hebt. Het ideaal is de stap-steen in de richting van die bereiking die men bevrijding noemt.

Liefde is een douche waardoor zonde wordt gezuiverd; er blijft geen smetje over. Wat is God? God is liefde. Wanneer Zijn genade, Zijn compassie, Zijn vriendelijkheid door een God-verwerkelijkte persoonlijkheid tot expressie wordt gebracht dan worden de smetten van zondes, fouten en vergissingen weggewassen en wordt de ziel helder.

Aardse genietingen zijn de schaduw van geluk vanwege hun vergankelijkheid. Ware geluk ligt in liefde, liefde die de stroom is die zijn oorsprong vindt in je ziel. En degene die deze stroom toestaat om continu in alle levensomstandigheden, hoe moeilijk die ook zijn, te stromen, zal een geluk kennen dat echt tot hem behoort en waarvan de bron zich niet van buiten maar van binnen bevindt.

In het leven doet falen er niet toe. Voor iemand die voorwaarts gaat doen zelfs duizend mislukkingen er niet toe. Hij blijft succes voor ogen houden en na duizend mislukkingen zal succes het zijne zijn. Het is uiterst jammer als het leven tot stilstand komt en zich niet verder beweegt; een gevoelig iemand prefereert de dood boven zo´n leven.

Waarlijk, de waarheid is alle religie die er is en het is de waarheid die zal redden. Bij elke stap in de richting van het eind-doel zal de mens om een offer worden gevraagd en dat offer zal steeds groter worden naarmate hij verdergaat op het pad. Wanneer er niets is, of dat nu de mind, het lichaam, het denken, het voelen of de handeling is, wat hij achterhoudt om aan anderen te offeren, dan bewijst de mens zijn verwerkelijking van goddelijke waarheid.