7. Suggestie in de praktijk

Praktische suggestie bezit vier verschillende aspecten. Het eerste aspect is de suggestie die je naar jezelf richt. Deze suggestie wordt auto-suggestie genoemd. Het tweede aspect is de suggestie die naar iemand anders wordt gericht. Het derde aspect is de suggestie die naar de lagere schepsels wordt gericht. En het vierde aspect, dat weinig bekend is aan de wetenschappelijke wereld maar dat altijd door mystici is begrepen, is de suggestie die naar een object wordt gericht.

Auto-suggestie is iets waarmee je jezelf helpt bemoedigd of ontmoedigd te raken, gezond of ziek te zijn, naar boven of naar beneden te gaan, gelukkig of ongelukkig te zijn. Er zijn twee soorten auto-suggestie: de ene soort is de auto-suggestie die je opzettelijk en bewust aan jezelf doet en waarop de gehele mystieke training wordt gebaseerd; en de auto-suggestie die je automatisch naar jezelf toe doet zonder dat je de aard en de resultaten ervan kent. De laatste soort suggestie wordt door iedereen naar zichzelf toe gedaan zonder te weten of het in zijn voor- of in zijn nadeel is. Velen gaan erdoor naar beneden toe en maar weinigen gaan erdoor naar boven toe. Er zijn veel mensen die zonder het te weten verliefd zijn op tegenspoed. Naar buiten toe zullen ze zeggen: ´Ik verafschuw het grondig. Ik wil het niet. Ik wil niet ziek zijn. Ik wil niet ongelukkig zijn´, maar tegelijkertijd roepen ze onbewust voortdurend het tegenovergestelde ervan bij zichzelf op door te denken: ´Ik ben zo ziek, ik voel me zo ongelukkig, ik ben zo stom, ik ben zo zwak´.

Er zijn ook twee soorten suggestie die je naar anderen richt. De ene suggestie is die suggestie die je naar een ander richt om hem te helpen bij het genezen van een ziekte of om hem te helpen bij het verbeteren van zijn leven of zijn karakter. En de andere suggestie is de suggestie die je uit dwaasheid of uit onwetendheid van het effect ervan verricht. Wanneer iemand bijvoorbeeld als grapje tegen een vriend zegt: ´Ik zal je vandaag afschieten´. Het is een grapje, maar hij weet niet wat voor effect die grap op zijn vriend kan hebben. Je zegt heel gemakkelijk bij wijze van grap: ´Je zult failliet gaan als je zo handelt, als je geld op deze manier geld blijft uitgeven´, of ´Wil je dood? Dan zul je zeker een ongeluk krijgen´. Je zegt het gewoon, zonder je te realiseren welk effect het vroeg of laat op de ander zou kunnen hebben. Om zijn vriendschap te tonen zegt iemand weleens: ´Wat zie je er zwakjes uit! Je ziet er uitgeblust uit. Het kan niet zo zijn dat jij je goed voelt!´ Deze suggesties maken iemand vaak ziek.

Vervolgens is er de suggestie die je naar de lagere schepsels richt. Alle huisdieren zoals honden, katten en paarden ontvangen heel bereidwillig suggestie en handelen er naar. Dit laat zien dat het niet waar is, zoals velen zeggen, dat de lagere schepsels geen mind zouden hebben; zij hebben niet alleen een mind maar hebben ook een hart en heel vaak is dat duidelijker en levendiger dan in zogenaamde menselijke wezens.

En de vierde soort suggestie is de suggestie die je naar een object richt. In deze tijd van materialisme wordt deze door de meeste mensen niet begrepen, maar vanuit een mystiek gezichtspunt uit is ze heel vaak net zo effectief en wonderbaarlijk als elke andere suggestie die ik heb genoemd. In de oudheid nam een held voordat hij naar de oorlog ging zijn zwaard in zijn hand en sprak er vanuit de grond van zijn hart woorden van vriendschap tegen. Hij zou zeggen: ´Ik heb je in mijn hand vastgepakt zodat jij mijn steun, mijn bescherming en mijn vriend op het slagveld zult zijn. Al het andere laat ik thuis, maar jou, mijn vriend, mijn geliefde zwaard, neem ik met me mee´.

Een musicus in India had de gewoonte om voordat hij op zijn vina begon te spelen, het instrument te begroeten met te zeggen: ´Jij bent mijn leven, jij bent mijn inspiratie, jij bent het middel voor de verheffing van mijn ziel; ik groet je in alle nederigheid. Jij zult me bijstaan terwijl ik aan het spelen ben´. Niemand kan het effect ervan weten behalve degene die deze woorden heeft uitgesproken. Hij weet welk leven hij in het voorwerp heeft geplaatst. Het instrument dat een voorwerp was is nu veranderd in een levend wezen.

Allerhande manieren van praktiseren zoals het aanroepen van heilige namen en het herhalen van spirituele chants in een nieuw huis zijn suggesties en hebben zelfs invloed op voorwerpen. Hoe dwaas het er ook van de buitenkant uit mag zien, feit is dat alle dingen en wezen het leven, het ene leven, vertegenwoordigen hoewel sommige meer open staan voor suggestie en gevoel en andere minder open lijken te staan. Maar laatste de laatstgenoemde staan ook open voor suggestie. Wij zijn het die er niet voor openstaan om te zien dat zij die suggestie ontvangen. Roemi zegt in de Masnawi dat vuur, water, lucht en aarde voor ons doodse zaken zijn, maar dat ze zich als levende wezens in de aanwezigheid van God bevinden, als Zijn gehoorzame dienaren. Degene die dit mysterie kent is op de hoogte van een prachtige natuurwet. Zodra een ziel tot dit mysterie wordt gewekt begint het leven zichzelf te onthullen en begint de ziel met het leven te communiceren.