5. Suggestie door woord en stem

De toonzetting van een gesproken woord of de muziek van een frase roept vaak een betekenis op die totaal anders is dan wat deze woorden en frasen werkelijk betekenen. Eenvoudige woorden zoals ja en nee brengen in verschillende toonzettingen verschillende betekenissen over; de muziek van een frase kan zowel een oprechte gedachte of sarcasme overbrengen. Niet iedereen kan erg goed uitleggen welke toonzetting het is die de betekenis anders laat zijn of welke muziek het is die de betekenis van een frase doet veranderen. Je kunt echter op automatische wijze een gewoon woord of een gewone frase in een zodanige toonzetting zeggen die je normaal gesproken gebruikt om diep gevoel tot expressie te brengen. Wanneer dit gebeurt dan bepleiten veel mensen dat het niet hun fout is dat ze worden misverstaan en dat hen geen blaam treft dat ze slechts een paar woorden hebben gezegd – en inderdaad, als dezelfde woorden in een andere toonzetting waren gezegd dan zouden ze eenvoudig zijn geweest.

Wanneer we dieper op deze kwestie ingaan dan ontdekken we dat elke klinker een bepaald gevoel oproept en dat daardoor namen en woorden een bepaald effect hebben op de spreker en de luisteraar, los van de betekenis ervan. Het is bijvoorbeeld interessant om uit het geluid van het woord af te leiden waarom de bloem bloem genoemd zou moeten worden en waarom de steen steen genoemd zou moeten worden. We voelen uit het geluid van steen dat het hard is, solide; en we voelen uit het woord bloem dat het zacht en mooi is. Degenen die zonder kennis omtrent toonzetting en muziek spreken, degenen die geen intuïtie bezitten betreffende de manier waarop ze hun gedachten en gevoelens in een geëigende toonzetting tot expressie dienen te brengen, verliezen veel in hun leven; want dat neemt veel van de betekenis die ze in hun spraak tot expressie wensen te brengen weg en vaak roept het zelfs iets op wat totaal anders is dan wat ze hadden bedoeld. We horen mensen vaak zeggen: ´Ik heb het hem keer op keer gezegd, maar hij wilde niet luisteren´, maar dit kan zo zijn omdat ze niet op de hoogte waren van toonzetting en muziek van spraak. Er is een psychologische reden waarom hij niet luisterde: wellicht was de toonzetting niet juist of is de muziek niet de juiste geweest.

De stem heeft een groots mysterie. De stem van het individu roept iets op, niet alleen van zijn denken, voelen en handelen, maar ook iets van zijn evolutietrap, van zijn verleden, heden en toekomst. Als tien mensen hetzelfde zeggen dan zullen we ontdekken dat ieder van hen een ander gevoel oproept, een gevoel dat verder gaat dan de woorden zelf. Terwijl het woord niet verder reikt als de oren, reikt het gevoel verder het hart in. Het is de stem die een gevoel met zich meedraagt, een gevoel, en dat brengt zoveel tot expressie dat hoe meer je het bestudeert hoe meer je ontdekt dat de stem een grote significantie heeft. Wanneer iemand zegt: ´Ik heb gesproken, maar niemand heeft me gehoord´, dan weet hij over het algemeen niet dat het door zijn stem kwam dat hij niet werd gehoord. Het lag niet aan wat hij zei, maar aan wat zijn stem overdroeg. Niet iedereen zal het opmerken, maar wel automatisch voelen. Vriendelijke, wijze, dwaze, zwakke of machtige persoonlijkheden zullen allemaal hun karakter tonen in hun stem. Het zou niet overdreven zijn als je zegt dat de stem van iemand soms een heel andere betekenis tot expressie brengt dan dat wat hij in woorden zegt.

Wanneer we het geheim van taal in de geschiedenis opsporen dan zullen we ontdekken dat veel talen die ons heden ten dage bekend zijn voortgekomen zijn uit maar een paar klassieke talen. Maar als we verder gaan dan tot waar de geschiedenis ons meeneemt dan zullen we ontdekken dat alle talen uit één taal zijn voortgekomen, een taal die het menselijke ras in zijn wieg heeft gekend, een taal die de mens vanuit de intuïtie leerde. De namen die hij aan alles gaf kwamen voort uit datgene wat elk ding opriep; hij benoemde de dingen in overeenstemming met hetgeen hij intuïtief voelde bij het zien en voelen ervan. Dat is de reden waarom we naarmate we dichter bij de klassieke talen komen steeds meer het geheim van psychologische suggestie ontdekken; want elk woord van de klassieke talen heeft een psychologische waarde en roept op een zodanig gedegen wijze zijn betekenis op dat het lijkt alsof het woord als reactie is gekomen op datgene wat het feitelijk bij iemand had opgeroepen. Onze minds, gecorrumpeerd door de nieuwe talen, die op hun beurt door vermenging zijn gecorrumpeerd, kunnen niet dat gevoel wat je in de klassieke taal vindt en wat niet alleen de betekenis van het woord oproept maar ook de natuur, het karakter en het mysterie waarmee het wordt geïdentificeerd, bevatten of ten volle waarderen.

Op dit principe werd de Mantra Yoga gebaseerd. Woorden die voortsproten uit de intuïtie van de Yogi´s en de denkers, woorden die de betekenis op een uiterst diepgaande manier overbrachten, zulke woorden werden verzameld voor gebruik van de adepten, die ze herhaalden en die er baat bij hadden door ze te herhalen. Mantra Yoga betekent een wetenschap van woorden, woorden die heilig waren en behulpzaam waren bij de spirituele evolutie van iemand. De Yogi´s hebben vele duizenden jaren op basis van dit principe gewerkt en hebben een groots mysterie in de macht van woorden blootgelegd. Soefi´s van alle tijden hebben dit principe om gebruik te maken van woorden die een bepaald gevoel oproepen, een gevoel dat je naar buiten wenst te brengen en in je leven tot werkelijkheid wenst te maken, gevolgd. Het is ongetwijfeld nodig om de betekenis van het heilige woord dat je herhaalt te kennen; dit geeft een duizendvoudig groter effect. En het gesproken woord heeft een grotere macht dan zwijgende concentratie, mits er concentratie-macht en oprecht gevoel achter dat woord bestaat.

De suggestie van heilige woorden beïndrukt eerst je eigen spirit en helpt je om die kwaliteit, die deugd, die verdienste of die macht van inspiratie die de woorden oproepen, te ontwikkelen. En het mechanisme van je innerlijke wezen is zodanig dat elk woord dat je een x-aantal malen herhaalt elke keer meer tot leven komt en vervolgens gaat het mechanisme automatisch verder met het herhalen van hetzelfde woord. Dus als iemand een heilig woord vijftien minuten lang heeft herhaald dan gaat dit woord dag en nacht verder daar de spirit het continu herhaalt.

Een ander effect van deze herhaling is dat het woord wordt gereflecteerd op de universele Spirit en het universele mechanisme begint het dan automatisch te herhalen. Met andere woorden, wat de mens herhaalt begint God te herhalen totdat het zich heeft gematerialiseerd en op alle bestaansniveaus een werkelijkheid is geworden.
Er zijn ook gevaarlijk
e woorden. Er zijn in feite zo veel gevaarlijke woorden dan je mensen er niet voor kunt waarschuwen. Om te vermijden om woorden te zeggen die een slecht effect hebben is er een zeer amusante gewoonte in India onder bepaalde mensen. In plaats van dat ze zeggen: ´Toen je ziek was ben ik je komen bezoeken´, zullen ze zeggen: ´Toen je vijanden ziek waren ben ik je komen bezoeken´.

De mystici van alle tijden hebben groot belang gehecht aan het mysterie van het woord en elke adept die volhardde op het pad van Mantra Yoga is altijd aangekomen bij het gewenste item. Ongetwijfeld zijn volharding, geduld en geloof alledrie vereist bij het volbrengen van een mystieke taak door de macht van herhaling.