De klopslag van de ruimte klopt op hetzelfde ritme als waarmee die wordt opgeladen en dit noemen we atmosfeer. Ruimte zelf heeft geen atmosfeer. Ruimte is negatief in die zin dat ze toestaat dat haar klopslag klopt op het ritme waarmee ze wordt opgeladen en ruimte is positief in die zin dat ze vroeg of laat alles absorbeert en assimileert. Wanneer iemand zegt dat de atmosfeer van een plek kalm of opwindend is dat betekent dit alleen maar dat de impressie van iemand die de atmosfeer van die plek heeft opgeladen er rondhangt.
Er kunnen twee soorten atmosfeer zijn: de atmosfeer van aanwezigheid en de atmosfeer van afwezigheid. De atmosfeer van aanwezigheid verandert met de verandering die er in iemand plaatsvindt. Wanneer iemand zit te mediteren, wanneer hij stilte of ontspanning beoefent dan is de atmosfeer kalmerend; wanneer iemand rusteloos, angstig, tegendraads of geagiteerd is dan neemt de atmosfeer hetzelfde ritme aan. De reden hiervoor is dat de atmosfeer gemaakt is uit vibraties en dat de levenssubstantie erin wordt opgeladen met dezelfde snelheid van vibratie als van de persoon die daar toevallig is.
De atmosfeer die iemand ergens creëert en achterlaat blijft o
nveranderd, hoewel die in de loop van de tijd haar vitaliteit verliest. Het is echter moeilijk voor te stellen hoe lang een atmosfeer die ergens door iemand is gecreëerd blijft vibreren; die blijft daar veel langer dan je zou denken.
Niet alleen creëert een mens een atmosfeer, er wordt ook een atmosfeer in de mens gecreëerd. Een vredig iemand kan zich daar waar een atmosfeer van rusteloosheid heerst zich niet op zijn gemak voelen en een zeer rusteloos iemand kan zich vredig voelen in een atmosfeer van vrede. De atmosfeer vertelt hele verhalen aan diegenen die haar kunnen waarnemen. Je kunt je afvragen hoe iemand de atmosfeer die niets anders is dan vibraties kan lezen, maar de waarneming van vibraties is op zich het begrijpen van een taal, net zoals elke noot de musicus iets zegt. In zijn mind is die duidelijk onderscheiden, hij weet welke noot het is, welk akkoord het is, welk thema het is; hij kent de gevoelswaarde, de aard, het karakter, het gevoel en het effect ervan. Voor iemand die geen musicus is kan muziek troostend, healend en geruststellend zijn; maar voor degene die muziek begrijpt is ze iets levends, spreekt ze tot hem, zijn ziel communiceert ermee. Op dezelfde manier weet iemand die de atmosfeer volledig waarneemt er alles over.
Er is een andere manier om hier naar te kijken: iedereen heeft niet alleen zijn specifieke atmosfeer, ook alles wat iemand voelt, denkt, zegt en doet schept een atmosfeer. De verknipten zullen een verknipte atmosfeer creëren; de vromen zullen een atmosfeer van vroomheid creëren; een zanger zal door te zingen, een toneelspeler zal door toneel te spelen, een danser zal door te dansen en een schilder zal door te schilderen een atmosfeer creëren die uitdrukking geeft aan zijn handeling. Elk gevoel zoals humor, droefheid, boosheid, passie, verwondering, hechting, angst of on-gehechtheid laat zijn duidelijk onderscheiden karakter in de atmosfeer zien die het heeft gecreëerd. Ongeacht wat iemand ook tracht te verbergen, zijn atmosfeer zal erover spreken. Niemand is ooit in staat om een valse atmosfeer te creëeren, dat wil zeggen een atmosfeer die anders is dan zijn eigen conditie. Iemand vroeg ooit mijn murshid wat het teken van de goddelijken was. Hij antwoordde: ´Beoordeel hem niet op grond van hetgeen hij zegt of op grond van hetgeen hij doet; voel zijn atmosfeer en zijn atmosfeer zal jou vertellen of hij goddelijk is of niet´. Mensen verschillen niet veel van elkaar in lengte, maar het verschil in de horizonten die hun atmosfeer inneemt is zo groot dat er vaak geen vergelijking mogelijk is en dit is het geheim dat zich achter de persoonlijkheden van wijze mensen, heiligen en profeten bevindt, zowel als achter hun werk en hun invloed in de wereld.
Daar er iets dient te zijn om alles wat significant is vast te houden, wat is dan dat wat de atmosfeer in de ruimte vasthoudt? Dat is vermogen; ruimte biedt vermogen. Met andere woorden, in de ruimte wordt er een vermogen gevormd uit een element dat onzichtbaar is voor onze ogen en toch solide genoeg is om de vibraties erbinnen vast te houden. Dit zal duidelijker worden als we het mysterie van het draadloze en van fata morgana´s bestuderen. Waarom drijft de lucht de geluiden en woorden die vele mijlen verwijderd zijn uitgesproken niet uiteen? Het is waar dat de luchtgolven ze over een bepaalde afstand dragen, maar wat houdt ze vast? Dat is het vermogen; het is een verfijnd element dat ze omringt, hen niet toestaand uit elkaar te vallen, hoewel onze oren ze gewoonlijk niet in de ruimte horen. Hetzelfde is het geval met het fenomeen van fata morgana´s. Je ziet in de woestijn een beeeltenis die niets anders is dan de reflectie van de lichtgolven van iets wat werkelijk bestaat. Maar wat deze beeltenis intact houdt en het niet toestaat uit elkaar te vallen is het vermogen wat in het Sanskriet Akasha wordt genoemd.
Is de atmosfeer zichtbaar? Alles wat begijpelijk is is hoorbaar en zichtbaar in de fijnere betekenis van deze woorden. Onze oren kunnen het niet horen, maar toch kunnen we voelen dat we het hebben gehoord; onze ogen kunnen het niet zien en toch kunnen we voelen dat we het hebben gezien. Wat hoorbaar is is tegelijkertijd zichtbaar en wat zichtbaar is is tegelijkertijd hoorbaar. Slechts voor onze zintuigen is het ofwel hoorbaar ofwel zichtbaar. Als een bepaald iets ons zintuig om te zien aantrekt maakt het een impressie op dat zintuig en schenkt ons zintuig om te horen er geen aandacht aan; als iets onze zintuig om te horen aantrekt heeft ons zintuig om te zien er geen enkele interesse voor. Dit komt omdat twee zintuigen niet tegelijkertijd iets in alle volledigheid kunnen ervaren.
Zelfs wanneer twee zintuigen iets op hetzelfde moment waarnemen zal hetgeen ze ervaren op dat moment niet een volledige ervaring zijn. Slechts het ervaren van iets via een zintuig tegelijk kan bevrediging schenken. Maar denk, los van het volledig ervaring via twee zintuigen, niet dat het overdreven is als je zegt dat zelfs twee ogen niet zo volledig kunnen zien als een oog. Wanneer we een oog dicht doen om iets helderder te zien dan zien we het veel beter, dan krijgen we er een vollediger zicht op; want een vollere ervaring behoeft één enkele straal van doordringing die de natuur, het geheim en het mysterie van het object waar je naar kijkt onthult. Een specifiek zintuig is in staat om vibraties in overeenstemming met zijn eigen vermogen te ervaren en de vibraties die aantrekkingskracht uitoefenen op een specifiek zintuig zetten dat zintuig dat hen ervaart in werking; de andere zintuigen ervaren hetzelfde, maar op een indirecte manier, via het zintuig dat hen in werkelijkheid ervaart.
De zichtbare atmosfeer wordt aura genoemd. Degenen die de vibraties ervan niet voelen zien die soms in de vorm van kleuren of licht. Er zijn sommige zeer onontwikkelde mensen die om dezelfde reden aura´s zien als sommige zeer onontwikkelde mensen communiceren met spirits, wat is werkelijkheid iets is waar slechts een ontwikkeld iemand zich aan zou moeten wagen. Maar zij zijn zo door de natuur gemaakt en het is hetzelfde als iemand die nooit is opgeleid in de techniek van de kunst maar toch een prachtig schilderij maakt. Het bevindt zich in hem, het is een gave, zijn verfijndere ziel en zijn temperament van de zenuwen zijn ontvankelijk voor verfijndere vibraties.
De aura kan dus een zichtbare atmosfeer genoemd worden of de atmosfeer een onzichtbare aura. Precies zoals verschillende snelheden van de vibraties van de atmosfeer een duidelijk onderscheiden invloed heeft op de persoon die ze waarneemt, hebben de verschillende kleuren van de aura hun specifieke effect op degenen die deze aura zien. Er zijn veel mensen die nog niet zijn ontwaakt tot het waarnemen van een atmosfeer, tot het zien van een aura, hoewel ze die in de diepten van hun wezen zullen voelen; daar kunnen ze niets aan doen.
Dit laat ons zien dat er zich naast de wereld die onze fysieke ogen kunnen zien en waarvan onze oren het geluid kunnen horen een andere wereld bevindt en dat die zich nog niet eens zo heel ver weg bevindt. We leven erin, we voelen die en we worden erdoor beïnvloed, of we dat nu wel of niet weten. Dit is de wereld van de atmosfeer, die verfijnder is dan de fysieke wereld, hoewel die in een bepaald opzicht ook fysiek is. Het is iets wat we voelen, het is iets wat ons lichaam zal aanraken; en hoewel het lichaam het niet kan waarnemen wordt het er toch door beïnvloed. De mind neemt het helderder waar. En als ons gevraagd wordt tot welk niveau de atmosfeer behoort dan kunnen we alleen maar zeggen dat ze een brug is tussen de fysieke en de mentale niveaus; dat ze zich op beide niveaus bevindt.