4. Vibraties (2)

Wanneer een voorwerp zoals bijvoorbeeld een vrucht, een blad of een bloem van kleur begint te veranderen dan betekent dat dat het begonnen is op een andere snelheid te vibreren. En als een voorwerp van geur verandert, van zuur naar zoet of van zoet naar bitter, dan betekent dit ook dat het van de ene naar de andere snelheid van vibratie aan het veranderen is. Het is ook een bekend feit dat de verschillende graderingen tussen koud en warm niets anders zijn dan veranderingen in vibratie die de dingen voor ons warm of koud maken; en ook de geur van bloemen en de geur van fruit veranderen door de verandering in vibratie. Een rijpe vrucht ruikt anders dan de vrucht die nog niet rijp is en de ook kwaliteit van de vrucht kan door middel van vibraties onderscheiden worden door het reukzintuig. Dit toont aan dat alles wat we via onze vijf zintuigen waarnemen voor ons begrijpelijk wordt doordat we de verschillende snelheden van vibratie voelen en dat we daardoor in staat zijn ze te onderscheiden. We geven namen aan dit fenomeen van vibratie: zoet, zuur of zout; groen, blauw of rood; koud, warm of heet; omdat het de bedoeling van elk zintuig is om dat specifieke fenomeen van vibratie dat ermee is verbonden te voelen, de ogen zien, de oren horen en de neus ruikt.

De vijf zintuigen verschillen in kwaliteit en je kunt naar deze kwestie vanuit een grof gezichtspunt kijken of vanuit een verfijnder gezichtspunt. Het grove gezichtspunt is het gezichtspunt van de vorm, die naar buiten toe het verschil in perceptie laat zien tussen het ene en het andere zintuig; en het verfijndere gezichtspunt is het gezichtspunt wanneer het mechanisme van het vermogen dat zich binnen elk orgaan bevindt wordt onderscheiden. De wetenschap benadert deze kwestie slechts van buitenaf en niet van binnenuit. Het is zeer etherisch, zeer subtiel en zeer onverklaarbaar en hoe meer je erover nadenkt hoe meer je de kunde van de Schepper ziet.

Het diepste zintuig in ons echter neemt deze vibraties op een totaal andere wijze waar; het neemt ze niet op dezelfde wijze waar als de uiterlijke zintuigen. Je zou je dus af kunnen vragen of het innerlijke zintuig bijvoorbeeld een kleur als kleur waarneemt, of dat het een bepaalde sensatie waarneemt die met getallen gemeten zou kunnen worden. Het antwoord is dat het innerlijke zintuig een kleur waarneemt, maar dat het wordt onderscheiden door het uiterlijke zintuig. Wat het innerlijke zintuig waarneemt is de sensatie die het geeft, de essentie ervan. En wat getallen betreft, hoe verder we vorderen in het innerlijke leven, hoe minder getallen we kunnen tellen want getallen horen bij de uiterlijke wereld. De fysieke wereld is meer onderscheiden en daarom kunne we gemakkelijk getallen calculeren terwijl daarentegen de innerlijke werelden minder onderscheiden zijn en dit maakt het moeilijk om getallen te calculeren.

Wanneer we bijvoorbeeld een bloem ruiken, een geluid horen of een kleur zien dan ondescheiden we dit als geur die is waargenomen door de neusgaten, als geluid dat is gehoord door de oren of als kleur die is gezien door de ogen; maar datgene in ons dat waarneemt is het ene zintuig dat zich achter de vijf zintuigen bevindt.. Dus naar buiten is alles wat we als sensatie waarnemen onderscheiden als dit of dat, maar er vindt onmiddellijk een reactie plaats en die reactie is dat ons innerlijke zintuig op alle zintuig-organen en op alle zenuwen van ons lichaam, daarbij elk atoom van ons wezen aanrakend, reflecteert wat het heeft waargenomen. Dat is de reden waarom het niet alleen de oren zijn die hebben gehoord, maar dat het geluid in zijn reactie in het brein, in de mond, in de strot en in het gehel lichaam heeft weerklonken. Als het een geur is dan heeft het elk atoom van ons lichaam geraakt; en als het een kleur is dan heet het niet alleen de ogen geraakt maar heeft het zijn invloed op elk atoom van ons wezen verspreid.

Hoewel het onze eerste indruk is dat we muziek hebben gehoord, een schilderij hebben gezien of een heerlijke geur hebben geroken kunnen we toch in werkelijkheid in algemene termen zeggen dat we elke sensatie die tot ons komt via elk atoom van ons lichaam hebben ervaren. En als dat zo is dan hebben alle kleuren, geuren, parfums en geluiden hun duidelijk afgebakende en specifieke effect op onze gezondheid, onze stemmingen en de conditie van onze mind.

De altijd-veranderende conditie van ons fysieke lichaam, die ofwel wordt veroorzaakt door uiterlijke sensaties ofwel door zijn specifieke activiteit, onderwerpt onze vitaliteit aan verschillende condities. Iedereen heeft een ander ritme. Maar wanneer we ´iemand´ zeggen dan bedoelen we iemand zoals we dit concept over het algemeen begrijpen: de persoon met zijn lichaam, de persoon met zijn mind of de persoon met zijn ziel. Veel mensen zullen hem niet als een mind maar als een lichaam herkennen en veel mensen zullen hem niet als een ziel maar slechts als mind en lichaam herkennen. Dit komt omdat de snelheid van vibratie van zijn lichaam anders is dan die van zijn mind en omdat de snelheid van zijn mind op haar beurt weer anders is dan die van de ziel. In feite heeft elk niveau van zijn wezen een ander ritme, hoewel alle niveaus van zijn wezen op de een of andere manier verbonden worden met datgene wat er zich op een van deze niveaus afspeelt. Met andere woorden, al zijn innerlijke lichamen zijn aan het vibreren en zij worden met betrekking tot hun vibraties met elkaar verbonden. Wanneer we zeggen: ´Ik ben moe´, of ´Ik voel me beter´ of ´Ik voel me sterk´, dan betekent dit in werkelijkheid dat we op een bepaalde snelheid aan het vibreren zijn en dat dit er de oorzaak van is dat we zeggen wat we net zeiden.

Vervolgens komen er vaak verschillende gevoelens zoals vrolijkheid of depressiviteit in iemand op, die grote veranderingen in hem teweegbrengen en ook deze worden veroorzaakt door de snelheid waarmee zijn lichaam aan het vibreren is. Die ziekte van depressiviteit, van een depressiviteit die geen duidelijk aanwijsbare oorzaak heeft en waarvoor geen reden bestaat, komt voort uit het verminderen van de snelheid van de vibratie van de innerlijke centra of van het stoppen ervan. Al zulke gevoelens als droefheid, verwondering, passie, humor, angst, hechting, boosheid, vrolijkheid en on-gehechtheid komen ongetwijfeld voort uit de conditie die is gecreëerd door de snelheid van de vibraties die het mechanisme van het lichaam activeren en het bloed laten circuleren; deze gevoelens veroorzaken echter ook dat de vibraties van het lichaam het lichaam van ritme laten veranderen. Op deze manier beïnvloeden de gevoelens het lichaam en het lichaam de gevoelens.

Vibraties kunnen veranderd worden door de vibraties van je eigen leven, wat je eigen zelf betekent, te begrijpen. Op de eerste plaats kun je de vibraties van het fysieke lichaam bestuderen. En de voornaamste manier waarop ze begrepen en beheerst kunnen worden is via de studie en het begrip van de ademhaling, want het pulseren van het hart, het hoofd en het lichaam, waar de circulatie op berust, wordt gebaseerd op het ritme van de ademhaling. De volgende stap is het ritme van de mind begrijpen. Mensen die denken: ´Ik zal dit doen´, en vervolgens besluiten om iets anders te doen of die aan het een beginnen en verdergaan met het ander, laten zien dat hun mind zich niet in het juiste ritme bevindt.

Wanneer iemand het ene moment lacht en het volgende moment tranen met tuiten vergiet, wanneer hij het ene moment blij is en het volgende moment ongelukkig dan bevindt zich zijn mind niet in een goed ritme. Degene wiens mind een goed ritme heeft is vastbesloten en weet wat hij zegt, wat hij doet en wat hij denkt. Hij blijft bij zijn beslissingen, hij houdt zich aan zijn woord. Dat is de reden waarom mensen in de oudheid groot belang hechtten aan iemand´s woord. Wanneer iemand zijn woord heeft gegeven dan is het gegeven; hij weet wat hij heeft gezegd. Maar wanneer iemand aan het wankelen is dan toont dit aan dat hij nog niet geleerd heeft hoe hij moet lopen; en wanneer zijn mind weifelt tussen `Zal ik wel of zal ik niet?´ ´Zal dit verricht worden of zal dit niet verricht worden?´ dan heeft de mind nog niet het goede ritme te pakken en daarom zal zo iemand altijd last bezorgen.

Muziek die alleen maar heel vaardig en technisch correct is kan geen magisch effect op de luisteraars hebben. Die kan alleen maar hun nieuwsgierigheid opwekken en als ze de muziek niet begrijpen dan kunnen ze er al snel mee tevreden worden gesteld. Wanneer muziek uit zichzelf enige kwaliteit bezit die niet afhangt van de technieken en de vormen die door de mens zijn gemaakt dan ligt die in het harmonieus groeperen van de vibratiegolven – in hoe harmonieus zij werken. Dit is wat niet alleen invloed op de ziel van de luisteraar heeft maar zelfs ook op zijn lichaam. Op elk atoom van zijn persoon heeft het een harmonieus effect dat alle niveaus van leven doordringt en de diepten van zijn ziel raakt.

Het is ook niet een groep kleuren die op canvas zijn aangebracht die harmonieus schilderen voortbrengen, hoewel dit tegenwoordig heel vaak wordt gedaan. Het kan zijn dat iemand het idee heeft om een aantal kleuren bij elkaar te gooien en dan iemand anders het naar je toe brengt en zegt: ´Kijk eens of je er iets in kunt zien´. En wanneer deze mensen hier een mysterie van maken dan denkt de nieuwsgierige mind: ´Ik dien te zeggen dat het prachtig is, hoewel ik niet begrijp wat het is´. Wellicht dat deze persoon nadat hij ´Wat prachtig!´ heeft gezegd met hoofdpijn naar huis is gegaan, maar in het bijzijn van anderen zegt hij dat het prachtig is. Wat echter echt diepe indruk op iemand maakt is een harmonieus mengen van kleuren die de vibraties van lichaam en mind niet schokken. Soms schenkt een werkelijk harmonieus geschilderde beeltenis of landschap via het effect van de kleuren vrede.

Wetend dat kleur zo´n effect heeft hebben sommige mensen grove en ongewenste combinaties uitgeprobeerd om de zieken te genezen maar in plaats van dat ze hen genazen hebben ze hen soms nog zieker laten worden. Er is bijvoorbeeld een systeem om licht via gekleurd glas op de patiënt te reflecteren. Het is een uiterst grove manier om gebruik van kleuren te maken en kleuren hebben op die manier geen enkel effect op iemand. Om een harmonieus effect van kleuren te produceren dienen ze op artistieke wijze gebruikt te worden en op die manier zullen we nuttig blijken te zijn bij het genezen van mensen.

Je zou je af kunnen vragen hoe dat dan zit bij blinden en doven als perfecte harmonie van vibratie via kleur en geluid wordt verworven. Het antwoord is dat hoewel mensen met een zodanige aandoening een zintuig missen zij de andere zintuigen hebben om de wereld van het zintuiglijke mee te ervaren. Als de doven niet met hun oren hebben gehoord dan heeft het effect van de conversatie evengoed hun innerlijke oren bereikt.