2. Suggestie

We realiseren ons nauwelijks hoe zeer we in ons dagelijks leven afhankelijk zijn van suggestie, vooral bij het vormen van onze mening over andere mensen. Alle lof of blaam van iemand die ons ter oren komt lijkt voor ons werkelijk te zijn; en er zijn maar weinig mensen op deze aarde die deze suggestie die tot hen komt van iemand anders verwerpen hoewel ze zelf helemaal niet op de hoogte zijn. Wij kunnen alleen al vanwege hetgeen iemand anders heeft gezegd zeer bevooroordeeld raken ten opzichte van iemand die we nog nooit eerder hebben gezien of nog nooit eerder hebben gekend. En de interessante kant eraan is dat we bedenkingen hebben over lof, maar blaam meteen geloven; de reden hiervoor is dat onze ervaring ons pessimistisch maakt. Alle verkniptheid en kwaad dat we in ons leven tegenkomen maakt een impressie op ons en laat ons in de loop van de tijd voelen dat als er al iets bestaat dat dat dan verkniptheid is, dat dat dan het kwade is en wanneer we iets goeds over iemand horen dan beginnen we te twijfelen; we denken dat het wellicht een vergissing is van de kant van degene die het ons vertelt, dat hij wellicht de feiten niet goed kent of dat we zouden moeten wachten totdat we meer over degene weten die zo goed is. Wat echter blaam aangaat proberen we niet te wachten op het moment dat we diegene kunnen ontmoeten en hem leren kennen en zien waar de blaam ligt; we geloven het onmiddellijk.

Wanneer we de psychologie van de menigte in ogenschouw nemen dan zien we hoe vaak grootse mensen die naar beste vermogen echt voor hun naasten hebben gewerkt, in diskrediet raken wanneer men eenmaal in hun nadeel begint te spreken! En in dit tijdperk waarin ons leven op de wereld zeer automatisch verloopt en we allemaal afhankelijk zijn van wat de kranten zeggen, veranderen we dag na dag collectief onze mening over mensen. We kennen noch de oorzaak waarom ze worden geprezen noch weten we veel over de reden waarom hen blaam treft.

Wanneer mensen zich beginnen te realiseren wat suggestie betekent dan reageren velen er verkeerd op. Zij denken bijvoorbeeld dat tegen jezelf zeggen: ´Ik ben gezond´ suggestie is en zij vragen zich af of dat niet verkeerd is. Maar ze weten niet dat we van ´s morgensvroeg tot ´s avonds laat worden beïndrukt door suggesties die op automatische wijze in verschillende vormen tot ons komen. Het belang ligt niet in het ontvangen van suggesties of in het verwerpen van suggesties; het belang ligt in het begrijpen wat ons tot voordeel strekt en wat ons nadelig zal zijn. Suggesties over spookhuizen maken mensen bang of ziek; want men gelooft vanwege zo´n suggestie dat het in het huis spookt en dat is op zich voldoende om hen zich ziek te laten voelen.

Suggesties omtrent moeilijkheden die we het hoofd moeten bieden zullen moeilijkheden voortbrengen. Suggesties die door mensen zijn gedaan die zeggen: ´Deze persoon vindt je aardig´, ´Die persoon vindt je niet aardig´, al deze zaken hebben een zodanige invloed op iemand dat hij zelf heel vaak overtuigd raakt van iets voordat hij zelfs maar tracht de waarheid erover te achterhalen. Onder honderd mensen zullen we nauwelijks één persoon aantreffen die eerst de waarheid wil achterhalen voordat hij enige suggestie aanvaardt; heel vaak getroost hij zich die moeite niet. Het is veel gemakkelijker om meteen als iemand iets zegt dat te geloven en je er een mening over te vormen: dat bespaart je de verdere moeite. Dat is de reden waarom we bereidwillig een suggestie aanvaarden: en op die manier is ons hele leven vol van suggesties. Het is onaardig voor degene over wie we ons alleen maar op grond van iets wat we in zijn nadeel horen een mening vormen. In elk van de mogelijke hoedanigheden, of hij nu onze relatie, onze vriend, onze bediende of onze meerdere is, in elk van die gevallen blijkt het onrechtvaardig te zijn. En het stopt hier niet. Wanneer iemand eenmaal iets tegen een ander heeft horen zeggen en zich er een mening over heeft gevormd dan heeft die mening invloed op die persoon en maakt die hem tot diegene die de ander dacht dat hij zou zijn.

Op deze manier ontwikkelen velen niet in zichzelf een gevoel voor rechtvaardigheid, een vermogen om op de juiste wijze te begrijpen, omdat ze afhankelijk zijn van wat anderen zeggen. En wanneer iemand zich in een hoge positie bevindt waarin hij met veel mensen van doen heeft en zijn mening er toe doet dan verandert zijn mening de omstandigheid van hun levens; wanneer die persoon zich heel gemakkelijk slechts op basis van hetgeen hij over iemand hoort een mening vormt dan zullen velen onder hem lijden. Dit gebeurt vaak bij mensen in hogere posities. Wanneer ze noch de tijd noch de inslag hebben om zich de moeite te getroosten om informatie in te winnen over degenen die van hen afhankelijk zijn of die onder hen werken en wanneer zij hun mening al veranderen vanwege hetgeen iemand anders heeft gezegd dan wordt het heel moeilijk. Vaak hebben zeer toegewijde en trouwe vrienden hun vriendschap verbroken vanwege deze zwakheid om een suggestie van iemand anders te accepteren. Het gebeurt regelmatig dat er zonder enige reden een breuk ontstaat tussen verwanten en vrienden.

De beste manier om tegen suggestie in te gaan is de feiten trachten te ontdekken. Maar wat iemand heel vaak doet is de feiten trachten te ontdekken in het licht van die suggestie. Het is net als het verhaal van Othello, die wanner hij informatie over Desdemona begint in te winnen alles in hetzelfde licht als hem werd gesuggereerd interpreteert.

Volgens de metafysica is een manier om het effect van suggestie uit de mind te verwijderen concentratie. Er zijn twee zaken die je door middel van concentratie kunt volbrengen: de ene is een gedachte in je mind te vestigen en de andere is een gedachte uit je mind te verwijderen. Concentratie helpt je om deze twee zaken te volbrengen en dan ben je in staat elke gedachte die je maar wenst uit je mind te verwijderen en om een gedachte in te prenten die je in je mind wilt houden.

Maar los hiervan zou je vanuit een moraal gezichtspunt je oren en ogen dienen te sluiten voor alles wat onaangenaam, disharmonieus en lelijk is en voor alles wat je tegen een ander op zet en zou je er geen aandacht aan dienen te schenken. Er is veel schoonheid in ons leven te observeren als we alleen maar onze ogen wegdraaien van alle lelijkheid, wat alles wat ongewenst is en onze ogen fixeren op alles wat mooi en aangenaam is. Want als we ons gekwetst, beledigd en bezorgd willen voelen dan is er niet één maar dan zijn er duizend dingen die ons problemen opleveren en de enige manier om erover heen te komen is ze te negeren.

Sommige mensen lijken altijd het tegenovergestelde van wat gesuggereerd wordt te prefereren. Dat is een andere zwakheid. Het toont niet alleen aan dat zij de ander niet vertrouwen, maar ook dat zij zichzelf niet vertrouwen. De natuurlijke of normale toestand van de mind is om meesterschap over dingen en over omstandigheden te hebben en als er een suggestie van iemand anders af komt om er dan over na te denken. Door erover na te denken hoeven we het nog niet te geloven, maar we hoeven er niet tegenin te gaan. Wat alles is suggestie, of het nu goed of slecht is. Het is niet zo dat suggesties altijd verkeerd zijn; suggesties zijn vaak goed, maar wanneer iemand altijd tegen de een of andere suggestie is dan zal hij alles wat goed is verwerpen omdat hij bang is.

Er zijn veel mensen op deze wereld die zichzelf zullen verdedigen voordat zij worden aangevallen; niemand is van plan hen aan te vallen maar zij bevinden zich al in het defensief. Er zijn mensen die zich op het oorlogspad bevinden nog voordat iemand hen heeft beledigd; zelfs voordat iemand hen heeft beledigd hebben ze zich er al een voorstelling van gemaakt dat iemand die intentie zou hebben. Dit zijn verkeerde neigingen van de mind en ze zouden bestreden dienen te worden teneinde de mind helder te houden. Om het pad van het leven helder te houden dient de mentaliteit helder gehouden te worden.

Een schadelijke suggestie uit je mind weren betekent een strijd, maar als iemand niet weet hoe te strijden dan zal hij dezelfde suggestie voort laten duren, juist door deze strijd. Wanneer iemand bijvoorbeeld aan het strijden is tegen zijn ziekte en tegen zichzelf zegt: ´Ik ben niet ziek. Ik ben niet ziek´, dan zal hij doordat hij de twee woorden niet en ziek gebruikt deze voort laten duren. Of bij iemand die arm is en die zegt: ´Ik ben niet arm´, is er naast het woord niet het woord arm en de armoede zal bij hem blijven. Terwijl hij ertegen aan het strijden is houdt het het al die tijd in zijn mind; hoewel hij het niet wil, is het er toch. Het bevindt zich in zijn eigen bewustzijn en hij kan er niet van af komen. Met betrekking tot suggestie zou je wijs dienen te handelen.

De aard van de mind is zodanig dat de eerste suggestie een diepe impressie maakt en de daaropvolgende suggestie kan alleen maar weinig impressie maken. Als derhalve iemand eenmaal door een verkeerd iets wordt beïndrukt en zich een verkeerde mening heeft gevormd dan is het zeer moeilijk dat te veranderen. Bovendien zijn er mensen die niets doen aan hun meningen. Zij houden niet vast aan hun mening, maar hun mening houdt zich aan hen vast en wanneer zij zich eenmaal een mening hebben gevormd dan kan niets die veranderen, want het is een doodse mening, net als een steen. Waar een steen wordt neergelegd daar blijft hij liggen; het is geen levend wezen dat loopt en beweegt.

De mensheid lijdt zeer aan deze zwakheid die in het menselijke ras blijft voortbestaan; en daar er een gebrek aan psychologische kennis in de wereld bestaat verspreidt die zich en gaat die elke dag steeds verder. In de oudheid heeft de mensheid geleden omdat ze afhankelijk was van de mening van één man, maar tegenwoordig lijdt de mensheid omdat ze afhankelijk is van de meningen van zo vele mensen die de hele tijd op automatische wijze werkzaam zijn. Hoeveel persoonlijkheden zijn er niet gedurende de laatste jaren niet te voorschijn gekomen om voor de wereld te stralen, hoeveel mensen zijn er niet tijdelijk populair geworden en hoeveel mensen zijn er niet in diskrediet gevallen! De reden hiervoor is dat de menigte automatisch werkzaam is en de werkelijkheid niet kent. Wat ze weet is wat er wordt verteld. Als er via de kranten of op de een of andere manier een mening wordt gevormd dan wordt dat de mening van de meute. En vaak is die niet juist; die kan zelden waar zijn. Voor de verbetering van de menselijkheid zou het de mensen geleerd moeten worden om vanaf de kidnertijd te begrijpen wat de automatische werking van de mind is en wat voor een verschil er bestaat tussen die werking van de mind en de werking van de mind met wilskracht.

Kun je iets de baas worden door suggestie? Dat kan; maar dat kan niet gezegd worden. Er zijn veel grootse dingen die volbracht kunnen worden; maar wanneer je erover wilt spreken is dat te moeilijk. Niet alleen zullen anderen je niet geloven, maar je zult zelf niet in staat zijn het te geloven als je erover begint te praten. Er zouden grootsere dingen verricht kunnen worden dan je verbeeldingsvermogen zou kunnen vatten als ze ongezegd zouden worden gelaten.