11. Het magnetisme van de mind

Het magnetisme van de mind blijkt in veel gevallen machtiger te zijn dan fysiek magnetisme. Het kan in vijf aspecten verdeeld worden.

Degene die een scherpzinnige perceptie heeft kan de harten van zowel de dwazen als de wijzen winnen omdat hij ze allebei begrijpt. De wijze mens is op zoek naar iemand die zijn wijsheid zal begrijpen, maar de dwaze mens verlangt er ook naar om iemand te ontmoeten die naar zijn verhaal zal luisteren en die hem zal begrijpen. Want de dwaze persoon wordt altijd afgewezen; iedereen wordt er moe van om naar zijn verhalen te luisteren en probeert hem te vermijden. De wijze mens, met zijn ongebruikelijke gedachten van wijsheid, raakt altijd teleurgesteld in mensen en wanneer hij iemand ontmoet die zijn ideeën kan waarnemen dan schenkt dat hem een vreugde die niet in woorden in uit te drukken. Dit is de reden waarom een waarnemingsvermogen in iemand hem bij iedereen geliefd maakt.

Het volgende aspect van de mind is creatief. Dat kan zich manifesteren in de vorm van een uitvinding of in een kunstwerk; dat kan zich manifesteren in de vorm van het componeren van muziek, het schrijven van poëzie en in veel meer andere vormen. Dit aspect laat een uiterst wonderbaarlijke kwaliteit van God zien, namelijk het creëren. Het creatieve genie heeft altijd het zwaard van overwinning in zijn hand en alles wat hij doet zal hem succes brengen en zijn persoonlijkheid dat magnetisme brengen dat iedereen die zijn verdienste begrijpt naar hem toetrekt.

Het derde aspect van de mind is redeneren en oordelen. Degene die het vermogen om te redeneren en te oordelen bezit wordt door iedereen opgezocht. Hij is degene waarop je kunt vertrouwen en van wie je advies kunt aanvaarden. Dit vermogen zal zich tonen in alles wat hij zegt en doet en zal veel mensen die erdoor worden aangetrokken voor hem innemen.

Het vierde aspect van de mind is het geheugen. Iemand die zich gedichten, liederen, woorden of ideëen weet te herinneren verzamelt binnenin zichzelf kennis. Hij is degene die geleerd genoemd kan worden, hij is degene die binnenin zichzelf een opslagruimte heeft voor alles wat hij heeft bestudeerd, heeft ervaren en heeft gezien en dit schenkt hem een magnetische invloed die degenen aantrekt die leren waarderen.

Soms doen mensen wanneer ze een zwak geheugen willen verbeteren een poging om steeds meer te onthouden, maar een vermogen ontwikkelt zich niet altijd door een poging om dat specifieke vermogen te gebruiken. Heel vaak herinneren we ons dingen die nutteloos zijn. Er zijn veel zaken die niet de moeite waard zijn om te herinneren, en als we proberen dat wel te doen dan vermoeien we ons geheugen alleen maar met die gedachten. Als gevolg daarvan is het geheugen niet vrij om zich andere, belangrijkere zaken te herinneren. Het staat niet langer open; het raakt beperkt; het sluit zichzelf met de gedachten die er zich in bevinden en dit kan zelfs tot krankzinnigheid leiden. Het beste advies aangaande het geheugen is om al de onaangename zaken van het verleden te vergeten en om alleen maar de mooiste te onthouden.

Het vijfde aspect van de mind is voelen. De mind die enig gevoel heeft is zo briljant als een diamant. Die mind heeft een vloeibare kwaliteit, want de warmte van voelen maakt de kristal-achtige mind vloeibaar. Iemand met zo´n mind laat deze kwaliteit zien in wat we scherpzinnigheid noemen, en ook in tact. Scherpzinnigheid is een spel van delicate gevoelens, van humor of vreugde en de gedachte die ze vormt manifesteert zich in het spreken of het handelen. Ze bezit een innemende manier om diegenen voor zich te winnen die een subtiele perceptie hebben. Wanneer drie of vier mensen bij elkaar zitten en er een serieus iemand naar hen toe komt en er bij komt zitten als een rots, hard, stijf en verstoken van enig gevoel voor humor, dan doodt hij zelfs de atmosfeer van die plek; maar wanneer iemand, zelfs als hij een vreemdeling is, zich bij hen voegt en laat zien dat hij de kwaliteit van scherpzinnigheid bezit dan wint hij hen in een paar seconden tijd allemaal voor zich. De mentaliteit van een scherpzinnig iemand kan de dansende mind genoemd worden en een scherpzinnige mind te bezitten is een prachtige manifestatie van de natuur; het is een grootse kwaliteit. Een scherpzinnig iemand kan woorden laten dansen; zijn frasen kunnen ons de vreugde van een symfonie schenken.

De serieuze manifestatie van deze kwaliteit is tact. Tact is in essentie hetzelfde als scherpzinnigheid; wanneer scherpzinnigheid wordt ontwikkeld en gecentraliseerd dan wordt ze tot tact. Iemand kan voelen, denken, spreken en handelen, maar niet iedereen is altijd tactvol. Het vereist een levenslange studie en beoefening om tactvol te zijn en zelfs als iemand tactvol wordt op het laatste moment van zijn leven dan is dat de moeite waard. Het magnetisme van een tactvol iemand is niet met woorden te beschrijven. Elk woord en elke beweging, elke handeling van hem zal invloed hebben op degenen die hij ontmoet, want hij is niet alleen een medelevend iemand; hij is het medeleven zelf. Het is niet zo dat alle sympathieke mensen altijd tactvol zijn. Er zijn mensen die uiterst liefhebbend zijn maar toch tactloos, hoe meer ze hun vrienden willen behagen, hoe meer ze hen mishagen. Hun liefhebbende woorden kunnen stenen in plaats van bloemen worden. Dit betekent niet dat zij geen liefde bezitten, dat ze geen sympathie bezitten, het betekent alleen maar dat zij niet deze grootse weelde van de mind, namelijk tact, bezitten.

Er zijn drie intensiteiten van mind-ritme. Er is een mind die langzaam creëert en waarneemt, er is een mind die vriendelijk creëert en waarneemt en de derde intensiteit is de mind die snel waarneemt en snel gedachten creëert. Er is een specifiek fenomeen dat zich vanuit elk van deze drie ritmes van de mind manifesteert en elk heeft zijn specifieke invloed. De drie kwaliteiten van de mind – langzaam, vriendelijk en snel – zijn het resultaat van de drie Gunas, zoals ze in het Sanskriet worden genoemd: Satva, Rajas en Tamas. De een tegen wie we iets kunnen zeggen en die reageert met: ´Geef je me wat tijd om erover na te denken? Kan ik je het morgen vertellen?´ Het antwoord dat hij ons zal geven zal zeker van enige waarde zijn. Dan is er een ander die ons iets heeft horen zeggen en die vraagt: ´En hoe verder, hoe verder?´ en vervolgens gaan we door met praten en terwijl we iets aan het zeggen zijn denkt hij alweer na over iets wat hem in de mind is geschoten. Tegen de tijd dat wij ons gesprek hebben beëindigd heeft hij een juist antwoord gevonden op hetgeen we eerst hebben gezegd. En dan is er een derde die ons van een antwoord voorziet nog voordat we onze zin hebben afgemaakt; nauwelijks nadenkend over hetgeen we hebben gezegd, hij heeft het zelfs niet gehoord. Hij heeft zich meteen een mening erover gevormd en geeft onmiddellijk een reactie. Zo iemand kan zich vrij gemakkelijk vergissen.

Concluderend kunnen we zeggen dat er twee voornaamste mentaliteiten bestaan, de ene kunnen we een levendige mind noemen en de ander een doodse mind. Een levendige mind zal zijn leven altijd tonen door zijn creatieve en perceptuele kwaliteit, terwijl daarentegen een doodse mind te herkennen is aan de afwezigheid van deze kwaliteit. Het plezier dat iemand verkrijgt van een heldere mind en een levendige mentaliteit is een plezier dat niet te vergelijken is met het plezier dat tot deze aarde behoort. Een briljante intellectualiteit verschaft het plezier van het vliegen in de lucht, ze tilt je op boven de aarde. De denker is als een vogel die in de lucht vliegt vergeleken met degene die als een dier op zijn vier poten staat; en de vreugde van de vogel die in de lucht vliegt is niet te vergelijken met het plezier van het dier dat op de aarde rondloopt.