Het verlangen van de ziel gaat altijd uit naar de juiste weg, niet naar de weg van de duisternis. Je houdt er niet van om zonder kaars, zonder een licht in huis te zijn. Je houdt van een goed licht. En dit laat zien dat het verlangen van de ziel naar licht uit gaat.
Wat er mis is met de mens is dat hij alleen maar weet heeft van de voorbijgaande, tijdelijke vreugdes en geen weet heeft van de grotere vreugden. En om een voorbijgaande vreugde te ervaren, een vreugde die slechts een paar minuten of een paar dagen duurt, zal er een rekening betaald moeten worden. En het betalen van die rekening kan tien jaar in beslag nemen. Vervolgens ontdekt men dat deze voorbijgaande vreugde niet is wat men werkelijk wil, dat men iets beters wil, iets duurzamers. Hij zoekt iets anders en richt zich tot mystiek. Maar het kan zijn dat mystiek niets voor hem is. Het kan zijn dat hij er nog niet klaar voor is of erop is voorbereid. Vervolgens richt hij zich tot religie, maar het dogma en het ceremonieel hoeven zijn mind niet per definitie te bevredigen. Als hij een vroom iemand is dan kan hij bevredigd worden en anders zal dat niet zo zijn.
Het is de taak van de soefi om diegenen te helpen die op zoek zijn naar iets anders. Eerst is er de verbetering van de lichamelijke gezondheid. Heel vaak is een zwakte of slechte gezondheid van het lichaam de oorzaak van de slechte conditie van de mind en de ziel. Een heel zwak iemand, hoe intelligent hij ook mag zijn, zal toegeven wanneer een sterk iemand hem op een bevelende toon toespreekt.
In onze voorliefde voor dierlijk voedsel zijn we zover gegaan dat we niet informeren of het dier waarvan wij het vlees eten zich in goede omstandigheden heeft bevonden noch wat zijn kwaliteiten zijn geweest. Toch hebben die een werking op ons. We zien dat planten die worden voorzien van bepaalde substanties bepaalde kwaliteiten verwerven. Zo is het ook met de dieren en de vissen. En zo is het ook met ons. Je hoeft alleen maar te kijken naar de conditie van de Brahmaan, die niets anders dan groenten eet, en wat dat betreft ook nog alleen maar bepaalde groenten, en die veel vast. Zijn intelligentie is erg helder.
We zien dat het effect van opium en van alcohol zo sterk is dat de intelligentste persoon zwak wordt wanneer hij deze tot zich neemt. Zelfs koffie en thee hebben een effect. Er zijn veel soefi´s die niet eten wanneer we bepaalde spirituele oefeningen doen, niet uit gehoorzaamheid aan het een of ander principe maar om het lichaam tot een geschikt instrument te maken.
De stichters van de verschillende religies hebben altijd voorgeschreven wat er gegeten zou moeten worden en wat er vermeden zou moeten worden omdat zij het effect van verschillende voedingsmiddelen kenden. Wat de kwestie van vegetarisme en het doden van dieren betreft dienen er in dit verband twee dingen overwogen te worden. Het ene is onschuld. Het is een menselijke neiging om pijn te doen en om te kwetsen en de mens heeft die geërfd van de lagere schepping. Die neiging zet hem ertoe aan om weerloze schepsels te vermoorden en ze als voedsel te gebruiken ondanks alle groenten, granen, vruchten en noten die de natuur voor hem heeft verschaft.
Het andere punt is dat er voor de zuivering van het bloed, voor de gezondheid van de spieren en voor de zuiverheid van het lichaam in het algemeen een vegetarisch dieet verre te verkiezen is boven een vleesmaaltijd. Tegelijkertijd is de training van de soefi een spirituele training en net zoals een arts in ieder ziektegeval ziet wat er voor die specifieke persoon het beste is, zo schrijft de murshid zijn mureeds voor wat het beste voor hen is. Er zijn wellicht mensen voor wie een vegetarisch dieet niet voldoende en niet geschikt is. Voor hen kan vlees een medicijn zijn. Soefi´s hebben derhalve niet zulke restricties en er wordt geen dogma van vegetarisme gemaakt want de behoefte van elk individu is overeenkomstig zijn gezondheid.
In vroeger tijden wikkelden herders gewoonlijk een paar schapen van hun kudde in tijgervellen teneinde hen tegen wilde dieren te beschermen wanneer ze in de open vlakte rondliepen. Wanneer een goed en vriendelijk iemand in deze wereld leeft waarin zich zo veel verschillende naturen bevinden is het voor hem moeilijker dan voor anderen die wellicht min of meer van hetzelfde soort zijn om onder de grove vibraties te leven. Wanneer iemand jong is gestorven hoor je vaak zeggen dat hij een goed iemand is geweest. En meestal ligt hier wat waarheid in. Veel zielen die van waar het goed en prachtig is naar deze aarde komen kunnen niet de ruwheid van de gewone menselijke natuur verdragen.
Wat is in feite dieet? Dieet is er niet voor de ziel, dieet is er slechts voor het lichaam. En wat is het lichaam? Het lichaam is een bedekking, een deken. Als het lichaam met wapens wordt bedekt dan kan het standhouden tegen de worsteling van het leven. En het was om deze reden dat de groten zichzelf ook toestonden om deel te nemen aan vleesmaaltijden, die in werkelijkheid bedoeld was voor de gemiddelde mens.
Dan is er de verbetering van de mind. Tegenwoordig wordt er veel aandacht besteed aan fysieke gezondheid, inderdaad niet op een ideale manier, daar die vanuit een fysiek gezichtspunt wordt benaderd. Er zou veel gedaan kunnen worden als men het vanuit een mystiek gezichtspunt zou benaderen. Artsen vertellen ons over de verschillende ziekten van het lichaam en hoe we ons ertegen moeten beschermen, maar ze vertellen ons weinig over de ziekten van de mind, over de fouten die we zo gemakkelijk bij anderen zien en niet bij onszelf.
Wanneer we heel jong zijn vertellen onze ouders ons onze gebreken, hoewel er maar weinig ouders in de wereld te vinden zijn die zelf perfect zijn. Later echter vertelt niemand ons onze gebreken. Mensen denken alleen maar: ´Deze persoon is onaangenaam, wij willen niet met hem omgaan´. En we zien onze gebreken zelf niet, we zijn constant de gebreken van anderen te berde aan het brengen. Onze gebreken kunnen zodanig toenemen dat wanneer we oud zijn onze eigen kinderen niet langer bij ons willen zijn en dat onze vrienden ons verlaten. Wanneer we nog jong zijn is er een bepaald magnetisme, een bepaalde hoeveelheid charme die de gebreken bedekt, maar wanneer we oud zijn bedekt niets ze. Rijkdom of macht kunnen de gebreken bedekken, maar de bedienden van iemand zullen altijd wachten op een kans om ze te ont-dekken.
Laten we niet naar het gebrek van iemand anders kijken. Laat ons niet denken dat iemand dom of onaangenaam is. Laat ons naar onszelf kijken. Als iedereen zich bezig houdt met zijn eigen zwarte kant dan zal iedereen genoeg om handen hebben en pas hierna komt er voor iedereen de verbetering van de ziel. De ziel is het vermogen om te weten. In zijn collectieve aspect kan hij het bewustzijn worden genoemd, terwijl hij in zijn beperkte aspect de intelligentie van elk individueel wezen is. En het is het verlangen van de ziel om te weten. De ziel is zeer weetgierig. Wanneer ze de zee ziet wil ze graag weten wat de zee is, vanwaar die komt. Ze ziet een boom en ze wil graag weten wat de boom is, wat de vruchten ervan zijn, hoe ze smaken. We zijn allemaal hetzelfde. We willen over elke nieuwe bloem die we toevallig vinden alles afweten. Wanneer de ziel aktief is wil iemand zien welke wetenschap, welke taal of welke muziek hij kan leren. Hij wil over geschiedenis en over geografie weten. Hij wil de kranten lezen, weten wat er zich in andere delen van de wereld afspeelt. En vervolgens wordt voor zijn bewustzijn zijn lichaam vaag.
De ziel kan kennis over alles bezitten, maar ze kan nooit bevredigd worden zonder de kennis over zichzelf: wat is ze, waar komt ze vandaan. Dit is het geheim van kennis. De wereld is altijd maar achter de kennis van uiterlijke zaken aan het aanrennen, maar wat de ziel nodig heeft is de kennis over zichzelf. Wanneer iemand dit heeft bereikt dan is God Zelf trots op hem, degene die mens zijnde toch God heeft gerealiseerd.