De eerste vraag die in je opkomt wanneer je reflecteert over het onderwerp van goddelijke impuls is waar iedere impuls vandaan komt? Elke beweging, elke vibratie, elk gebaar heeft een bron. De Bijbel verwijst hiernaar wanneer die zegt: ´Het Woord was God´. Het Woord betekent vibratie en vibratie betekent beweging.
Vibratie was het eerste of oorspronkelijke aspect van Brahma, de Schepper. Elke impuls, elke handelingen op welk plan van het bestaan dan ook heeft zijn oorsprong in de ene bron. In de Koran wordt gezegd: ´God is alle macht; er is slechts de macht van God´. Alles wat er verricht wordt wordt door Zijn macht verricht.
Als alle geschriften dit beweren waar begint dan het verhaal voor Satan? Wat is de betekenis achter de macht van Satan? Er wordt een andere macht naast de macht van God gesuggereerd en soms lijkt de macht die aan Satan wordt toegeschreven machtiger dan de macht die aan God wordt toegeschreven; dit is voor velen een puzzel. De verklaring blijkt te vinden in het begrijpen van metafysica en van de natuurwetten. Er is een wet die de natuurlijke wet is; alles wat er gebeurt en door de wet van de natuur wordt geleid is harmonieus. De tuinen door de mens gemaakt kunnen op kunstmatige wijze een verbetering voor het wilde landleven lijken, maar uiteindelijk blijkt bij nader onderzoek dat de tuin met zijn kunstmatige lay-out beperkt in schoonheid en harmonie. De inspiratie die je uit de bossen, op het platteland, kunt krijgen is veel groter dan in de door mensengemaakte tuinen, want daar heeft de mens de mogelijkheden van inspiratie beperkt, daar het leven dat hij uitstraalt beperkt wordt. De mens stelt een wet op en ontdekt dat hij zich daar niet aan kan houden, dus stelt hij een andere wet op en wordt nooit bevredigd; want hij houdt geen rekening met de natuurwetten van vrede en harmonie.
Men zegt dat de natuur wreed is. Ja, maar de mens is heel wat wreder dan de dieren. Dieren hebben nooit op zo´n schaal levens vernietigd als de mens dat heeft gedaan. Alle schijnbare wreedheid van de natuur kan niet vergeleken worden met de wreedheid, de onwetendheid en de onrechtvaardigheid van de mens. Jezus Christus heeft gezegd: ´Uw wil geschiede´. Hier kunnen we veel uit leren. De mens maakt de wereld waarin hij leeft anders dan het plan van God en de natuurwetten en zo geschiedt niet de wil van God; dit gebed onderricht de mens dat hij dient uit te vinden wat de wil van God is. Voor dieren en vogels is het niet nodig om uit te vinden wat de wil van God is, want zij worden geleid door de impuls van de natuur; zij staan dichter bij de natuur dan de mens, maar het leven van de mens staat zo ver verwijderd van het leven van de natuur dat elke beweging moeilijk is. In de huidige tijd beseffen we dit niet; met al onze kennis maken we het leven almaar gecompliceerder en zo wordt het geploeter ook almaar groter. Voor elke persoon, oud of jong, rijk of arm, is het leven een moeilijke worsteling, want we gaan steeds verder weg van de impuls die direct vanuit de bron komt waarvandaan elke impuls komt.
Vanuit het metafysische gezichtspunt zijn er verschillende ritmes die de conditie van de mens omschrijven en die worden in de Vedanta Satva, Rajas en Tammas genoemd. Tammas is een ritme dat chaotisch en destructief is en elke impuls die naar de mens komt terwijl hij zich in dit chaotische ritme bevindt wordt gevolgd door destructieve resultaten. Elke impuls die voortkomt uit iemand die zich in het ritme van Rajas bevindt zal volbracht worden, maar de impuls die komt wanneer hij zich in het ritme van Rajas bevindt wordt geïnspireerd en is in harmonie met het ritme van het universum.
Het actieve leven van de mens biedt weinig tijd voor concentratie en voor het brengen van de mind en het lichaam in die staat waarin hij het ritme kan ervaren dat inspiratie schenkt en de wil van God ontmoet. Deze ervaring komt als reactie op het gebed van Christus dat al eerder is vermeld: ´Uw wil geschiede op aarde zoals in de hemel´. Door die staat van mind en lichaam voort te brengen stem je jezelf af op een bepaalde toonhoogte die harmonieus en hemels is en waarin de goddelijke wil net zo gemakkelijk als in de hemel geschiedt. Enkel in dit ritme kan de wil van God geschieden.
Het was niet vanwege enig vooroordeel tegen de wereld dat de groten de wereld hebben verlaten en de wouden en grotten in zijn gegaan; zij gingen teneinde zichzelf af te stemmen op dat ritme waarin zij de hemel konden ervaren. De hemel is niet een land of een continent, het is een toestand, een conditie in jezelf, slechts ervaren wanneer het ritme perfect werkzaam is. Als je dit weet dan verwerkelijk je dat geluk dat een eigenschap is die de mens eigen is. De mens is zijn eigen vijand; hij zoekt in de verkeerde richting naar geluk en vindt het nooit. Het is een continue illusie. De mens denkt: ´Als ik maar dit of dat zou hebben dan zou ik voor altijd gelukkig zijn´, en hij bereikt dat nooit omdat hij een illusie najaagt in plaats van de waarheid. Geluk kan alleen van binnen gevonden worden; en wanneer de mens zich afstemt vindt hij alles waarnaar zijn ziel verlangt binnenin zichzelf.
De aard van elke impuls is dat die door drie stadia heen gaat; en als de impuls dat heeft gedaan wordt hij uiteindelijk verwerkelijkt, goed of slecht, weldadig of vol smart, zodra hij van binnenuit is voortgekomen. Geen enkele impuls is bij de start verkeerd, zonder doel of uit harmonie, want in de totale som van alle dingen heeft elke impuls zijn doel. Het is onze beperkte visie die oordeelt. De rechtvaardigheid die zich achter alles bevindt is zo volmaakt dat alles in het uiteindelijke resultaat op de juiste plaats valt. Tijdens het proces waar de impuls doorheen gaat wordt die juist of verkeerd, maar niet aan het begin of op het einde; want het begin heeft een doel en het einde heeft aan de vraag beantwoord. Dit is een kwestie van metafysica en je dient die te bestuderen vanuit verschillende gezichtspunten anders zul je zeer in de war raken. De mens die zo weinig kennis bezit is bereid om te oordelen of te bewonderen en duizend keer faalt hij in het oordelen op een juiste wijze. Alle grote zielen die verlichting hebben bereikt, hebben dit verwerkelijkt. Christus zegt: ´Oordeel niet´. Dan komt er tolerantie en wanneer je beseft wat er zich achter de impuls bevindt dan zeg je erg weinig.
Een impuls stijgt eerst op in het gebied van het gevoel en op dit gebied wordt die ofwel versterkt ofwel vernietigd. Het gevoel kan liefde of haat zijn, vriendelijkheid of verbittering; maar wat het gevoel ook mag zijn, de impuls die is opgekomen wint aan kracht om verder te gaan of wordt vernietigd. Iemand kan bijvoorbeeld een groot gevoel van vriendelijkheid hebben; vervolgens komt het gevoel van wraak opzetten, maar die wordt vernietigd voordat die zich kan materialiseren. Iemand anders heeft een groot gevoel van verbittering, maar terwijl de impuls is om te vergeven, zal die vernietigd worden voordat die ooit ook maar de rede bereikt; hij zal zijn denken niet hoeven raadplegen om te oordelen, want zijn gevoel zal dat vernietigen. Of iemand heeft een groot gevoel van verbittering en de impuls zet op om een vriendelijke dienst te verlenen, maar die wordt vernietigd voordat die het domein van het denken bereikt, dat het tweede gebied is waardoorheen de impuls opkomt. Of als de impuls opkomt totdat die dat domein van het denken bereikt dan kun je beredeneren: ´Waarom zou ik helpen? Waarom zou ik dienen? Verdient hij dat? Zal hij er voordeel van hebben? Is het juist?´Al deze problemen worden in deze regio gevestigd. Vervolgens komt er op de derde plaats het gebied van handelen. Als de mind het consumeert dan gaat die niet verder; maar als de mind het hem toestaat dan komt hij in het gebied van het handelen en wordt als resultaat daarvan verwerkelijkt.
Je zou kunnen vragen hoe wijze mannen en denkers de goddelijke impuls hebben onderscheiden onder de verschillende impulsen die in het hart van de mens op komen. Op de eerste plaats dienen we te begrijpen wat het woord ´goddelijk´ betekent. Goddelijk betekent een staat van perfectie. Deze staat wordt door God via de mens ervaren; met andere woorden: wanneer iemand tot de ontwikkellingsgraad is gestegen waarin hij het perfecte instrument van God kan zijn, waarin er niets van zijn eigen wezen de directe impuls die van binnenuit komt in de weg staat, dan kan die spirit perfect genoemd worden. Datgene wat het waardevolste is, datgene wat het doel van het leven van de mens is is die staat van perfectie te bereiken waarin hij het perfecte instrument van God kan zijn.
Wanneer iemand deze fase heeft bereikt dan begint hij eerst slechts op bepaalde momenten God te verwerkelijken; als hij zich dan verder ontwikkelt dan gedurende langere tijd; en degenen die zich nog verder ontwikkelen brengen de meeste tijd door in die verwerkelijking. Dan hinderen hun gevoel en denken de goddelijke impuls niet langer, want die komt vrijelijk op en onthult het goddelijke doel. De boodschap van de profeten en leraren van alle tijden is geweest de mens te onderrichten hoe hij vrede met God moet sluiten. De voltooiing van het doel van het leven ligt in het harmoniseren met God en dit wordt verricht door de goddelijke impuls te onderscheiden.
Je kunt een goddelijke impuls van andere onderscheiden net zoals je in de muziek een zuivere toon van de valse tonen kunt onderscheiden, de harmonie van de dissonant. Het is slechts een kwestie van het trainen van het oor. Wanneer het oor wordt getraind dan kun je de geringste dissonant onderscheiden; hoe groter de musicus hoe beter hij in staat is harmonie en dissonant te onderscheiden, de ware van de valse noot te onderscheiden. Velen denken dat hetgeen we juist of verkeerd, goed of slecht, noemen iets is wat we leren of verwerven. Dat is waar wanneer het door de mens juist of verkeerd is gemaakt; elk kind echter heeft een gevoel voor wat er van nature juist of verkeerd is. Het kind voelt de verkeerde vibratie onmiddellijk. De baby voelt of zijn omgeving harmonieus is of niet; maar de mens brengt zichzelf zo in de war dat hij niet langer helder kan onderscheiden. Voor de mens is het voor zichzelf te weten een groot voordeel langs het spirituele pad. Wanneer iemand helder is wat het gevoel betreft dat hij uit elke impuls ontvangt dan is hij ver gevorderd. Er zijn sommige mensen die na een slecht resultaat ´het spijt me´ zeggen, maar dan is het te laat, dat was geen werkelijke ´training van het oor´.
De goddelijke impuls is een impuls vol van liefde; die schenkt geluk, die schept vrede. De moeilijkheid is dat niet iedereen het begin van de impuls observeert; de meeste mensen observeren slechts het resultaat. Ze zijn als een bedwelmd iemand en raken zo in de loop van de tijd, net als de dronkaard, in verwarring en gedeprimeerd en er is worsteling en inspanning. De mens werd echter hier niet voor geboren; hij werd geboren voor geluk. Vrede, liefde, vriendelijkheid en harmonie zijn onderdeel van zijn eigen wezen en wanneer iemand ongelukkig is betekent dat dat hij zichzelf is verloren, dat hij niet weet waar hij is.
De mens is op zoek naar fenomenen; hij wil mirakels, communicatie met geesten of spirits, hij is op zoek naar iets complex; en toch is het vinden van je ware zelf het eenvoudigste en het waardevolste in het leven.