De Geest van Leiding

i

De Geest van Leiding kan met andere woorden de goddelijke mind genoemd worden. En net zoals de menselijke mind voltooid wordt na zijn komst op aarde, zo wordt de goddelijke mind na manifestatie voltooid. In feite wordt de mind van de Schepper gemaakt uit Zijn eigen schepping. De ervaring van elke ziel wordt de ervaring van de goddelijke mind; daarom heeft de goddelijke mind de kennis van alle wezens. Het is een opslagplaats van perfecte wijsheid. Het is de ziel van Christus en de Geest van profetie. Intuïtie, inspiratie, visioen en openbaring komen allemaal uit dezelfde bron waar allerlei soorten openbaringen vandaan komen en dat is de goddelijke mind.

Er zijn mensen die indirect kennis van de goddelijke mind ontvangen en er zijn mensen die die direct ontvangen. In die zielen die het overkomt dat ze de centrale stroom van de Geest van Leiding ontvangen, wordt de Geest van profetie onder woorden gebracht. De boodschappers van alle tijden, over wie we in de geschiedenissen en overleveringen van de wereld horen, zijn zielen geweest in wie de centrale stroom van het goddelijke licht heeft gefunctioneerd, met andere woorden, de profeten van alle tijden zijn de reflecties van de goddelijke mind op aarde geweest. Niemand heeft God ooit gezien en als er zich al ooit bewijs voor het bestaan van God heeft gemanifesteerd dan is dat in de mens die God heeft gereflecteerd. Los van alles wat de profeten hebben onderricht was het hun persoonlijkheid die hun profetie bewees. In hun denken, hun spraak en hun handeling reflecteerden ze God, wat meer was dan moraal, doctrine of lering kon doen.

Elk geïnspireerde persoon reflecteert op zijn eigen manier de een of andere goddelijke vonk die zit verborgen in zijn ziel en die de wereld voor zich inneemt. Een musicus kan zijn inspiratie in muziek laten zien; een dichter kan die in zijn poëzie laten zien; een schilder kan zijn inspiratie in zijn kunst laten zien; maar de centrale lichtstraal die de profeten reflecteren, die op elk niveau en op elk aspect van het leven valt, maakt alles helder voor hun zicht. Daarom ruimt de aanwezigheid van de profeet perplexiteit op uit de minds van diegenen die verward zijn; in zijn aanwezigheid kan iemand zich helderder voelen en helderder denken, zelfs zonder met hem gesproken te hebben. Veel mensen vergeten hun vragen in de aanwezigheid van een profeet, want het licht dat op hun hart valt brengt hen het antwoord en zij beseffen dat het antwoord zich in henzelf bevond, iets wat ze al wisten. Ongetwijfeld bevinden zowel de vraag als het antwoord zich in de ziel; de eerste stap van de vooruitgang van de ziel laat vragen opkomen en de tweede stap brengt het antwoord. Dit is de reden waarom een profetische ziel ook een arts, wetenschapper en een schilder is; een profetische ziel is in staat tot handel en het doen van zaken en hij is gekwalificeerd in het voeren van oorlog en competent in het stichten van vrede.

De Geest van Leiding is als het gist dat wordt gebruikt om brood te maken, de mensheid voorbereidend op het doel waarvoor ze werd geschapen. De Geest van Leiding is een plant die groeit en bloeit wanneer ze in aanraking komt met zorg en aandacht. En wanneer ze water krijgt door de regenbui van goddelijke inspiratie dan komt ze tot volle bloei in het licht van de goddelijke zon. De Geest van Leiding is het licht van God, dat vergeleken kan worden met een lantaarn die de boer draagt wanneer hij op de boerderij in het holst van de nacht rondloopt. Het is net een zoeklicht, dat op elk object schijnt waarop het gericht wordt. En zo ontvangt de mens wanneer het licht van de Geest van Leiding op elk aspect van het leven wordt geworpen er een scherp inzicht in. In de Geest van Leiding vind je een levende God actief in het hart van iedereen.

Degene die op de Geest van Leiding vertrouwt om zijn leven richting te geven, wordt op de juiste wijze gegidst. We hebben altijd een raadgever binnenin ons, maar degene die het bestaan van de Geest van Leiding ontkent wordt er enige tijd door in de steek gelaten zodat hij er zelf naar op zoek moet gaan. Het is als de moeder en het afhankelijke kind dat de hand van de moeder probeert vast te houden bij elke stap die hij zet; dus wordt de gehele aandacht van de moeder getrokken naar elke stap van haar kind. Maar wanneer het kind door zijn eigen wil probeert rond te lopen en probeert weg te blijven dan wordt de aandacht van de moeder tot een bepaalde hoogte vrijgelaten. Dit betekent niet dat de moeder helemaal de zorg voor het kind opgeeft; het betekent alleen maar dat ze het kind toestaat tot op bepaalde hoogte zijn eigen wil te volgen en dat ze het jammer vindt wanneer het kind valt en zich zeer doet. In feite zijn alle zielen kinderen van God, maar zulke zielen die zich bewust zijn van hun relatie met God, net als die tussen moeder en kind, verdienen het zeker om kinderen van God genoemd te worden. Voor hen wordt er speciaal gezorgd. Zij worden altijd gegidst, omdat ze om gidsing vragen.

De ziel van de profeet vertoont derhalve de onschuld van een kind. Van wat er bekend is aan de wereld over Jezus Christus en zijn leven was de beminnelijkste eigenschap van de Meester zijn onschuld ondanks zijn perfecte wijsheid. Hij verdient het zeker om de enig-geboren zoon genoemd te worden die zijn hele leven bij alles wat hij zei of deed heeft vertrouwd op de leiding van God.

ii

Goddelijkheid is dat aspect van God dat uit God emaneert en zichzelf tot de Geest van Leiding vormt. De Geest van Leiding kan op die manier het hart van God genoemd worden een hart dat de opeenstapeling is van alle gevoelens, impressies, gedachten, herinneringen en van alle kennis en ervaring. Het is als iemand aan het hoofd van een fabriek zetten die vanaf het begin in die fabriek is geweest; hij heeft allerlei soorten ervaring, van het pionierwerk en van hoe de dingen zijn veranderd, van de nieuwe methoden en van de goede of slechte resultaten die er uit voort zijn gekomen. Al dat soort impressies hebben zich op die manier in die ene persoon verzameld.

In dit mechanisme van de wereld wordt alles wat er gebeurt, alles wat op de manier van denken en voelen wordt ervaren, opgestapeld. Waar? In het hart van God. Goddelijkheid is dat hart dat alle wijsheid omvat en waaraan alle wijsheid behoort. Het hart van God is de intelligentie en de stroom van gidsing in het hart van elke mens, en daarom is het niet losgekoppeld van het hart van de mens. Het hart van de mens is inderdaad een van de atomen die het hart van God vormen.

Als mensen Christus goddelijk hebben genoemd dan is dat ook juist. Het hart van de Meester dat het goddelijk hart volledig reflecteerde liet als vanzelf het teken van goddelijkheid zien. Daar mensen dit niet begrepen maakten ze dit idee exclusief en onbegrijpelijk en hierdoor hebben ze de grond onder de voeten van de Meester weggenomen. En hierdoor is ook meer leed veroorzaakt de waardigheid van de mens wegnemend die als een afgevaardigde van God was gemaakt. De Hebreeuwse geschriften zeggen dat de mens gemaakt was naar de beeltenis van God en de islamitische geschriften zeggen dat de mens de Khalief van God gemaakt was, wat Zijn afgevaardigde betekent.

Wanneer je zegt dat de mens in zonde werd geboren, dat de mens zich op aarde bevindt en God zich in de hemel bevindt, dan scheid je de mens van God. En dit neemt de mogelijkheid van perfectie weg waarover Christus heeft gezegd: ´Weest derhalve perfect, net zoals Uw Vader die zich in de hemel bevindt perfect is´. Die mogelijkheid tot menselijke perfectie wordt weggenomen door het idee van goddelijkheid exclusief en ver verwijderd te maken en zo de mens de zegen van God te ontzeggen die voor hem was bedoeld. Dat is de reden waarom er ruzies onder de volgelingen van verschillende religies zijn ontstaan, elk van hen denkend dat hun leraar de enige leraar was. Om die reden hebben in alle tijden oorlogen plaatsgevonden en zijn mensen het met elkaar oneens geweest; mensen uit de ene gemeenschap hebben de anderen heidenen genoemd, zichzelf de zegen ontzeggend die er constant is, geweest is en die er altijd zal zijn.

In werkelijkheid kan de Geest van Leiding wordt afgebeeld als een draad en alle grote meesters van de mensheid zijn als de kralen aan die draad. Een Geest en veel individualiteiten; een ziel en veel persoonlijkheden; een wijsheid en veel leraren die in overeenstemming met hun eigen persoonlijkheid wijsheid hebben vertolkt. Maar daar de wijsheid altijd één is kunnen ze niet vergeleken worden met verschillende wetenschappers. Want wetenschappers zeggen wanneer ze iets nieuws hebben ontdekt dat ze een nieuwe ontdekking hebben gedaan, maar de profeten hebben nooit gezegd dat ze een nieuwe ontdekking hebben gedaan; zij hebben altijd gezegd: ´Wat degenen die voor mij zijn geweest hebben waargenomen, neem ik waar en degenen die na duizenden jaren zullen komen, zullen hetzelfde waarnemen´. Toch is het desondanks altijd nieuw want elk moment heeft zijn nieuwe vreugde. Zoals Hafiz zegt: ´Zing, mijn ziel, een nieuw lied dat elk nieuw moment in jou inspireert´.

Wanneer de ziel eenmaal wakker wordt begint ze die waarheid te zien die altijd nieuw is en de ziel vernieuwt, haar eeuwigdurende jeugd schenkend. Wanneer je verschillen vindt tussen de leraren van de mensheid dan bevinden die zich slechts in de levens die ze geleid hebben. Maar hoe hun leven ook geweest is, of ze nu koning of fakir waren, of ze nu liepen of op de rug van een olifant zaten, of ze nu op een troon zaten of in de berggrotten of in de woestijnen, zij hadden allemaal dezelfde ervaring: verwerkelijking. Het kan lijken alsof ze het comfortabel hebben en zich verheugen, maar ze hoorden allemaal dezelfde noot die anderen in martelingen hoorden. Degenen die koning waren zoals Salomo en David en degenen die heilige mannen waren zoals Krishna en Boeddha, al deze verschillende zielen hadden dezelfde verwerkelijking, dezelfde filosofie. Er zou nooit een ruzie zijn geweest als ze elkaar hadden moeten ontmoeten. Maar het was niet de bedoeling dat ze elkaar zouden ontmoeten omdat ze allemaal één zijn. Het was de Geest van Leiding die zich via al deze verschillende namen en vormen manifesteerde.


Wanneer je vanuit een metafysisch gezichtspunt naar deze kwestie kijkt dan observeer je dat het licht drie hoofdstromen heeft: de ene stroom die de centrale lijn neemt en tevoorschijn schiet, de ander die naar rechts gaat en een derde die naar links gaat. Het zijn deze drie stromen die het geheim vormen van wat de Drie-eenheid wordt genoemd en door dit drievoudige aspect kan het mysterie van de manifestatie worden geïnterpreteerd.
De stroom van de Geest van Leiding die naar rechts gaat is een teken van macht. Dat is de reden waarom degenen die onder die stroom kwamen meesters genoemd werden. De karakteristiek van zo´n ziel is macht; hij is degene die zichzelf overwint, die strijdt met de omstandigheden, die met het leven worstelt en boven conflicten uit stijgt.

Het verhaal van Daniël in de leeuwenkuil is het beeld van de meester: van het magnetisme, de macht en de vrede die leeuwen temt. Dezelfde macht verspreidt zich en maakt in de loop van de tijd alle harde dingen zacht. De meester is derhalve een levende macht; zijn macht van de mind, van het gevoel, van het hart, van de Geest heeft zijn invloed op alle levende wezens, dingen en objecten. Tot welke hoogte daar kan de menselijke mind zich geen voorstelling van maken. De andere stroom, die naar links gaat, is het teken van de heilige inspiratie. Van dat passieve karakter dat de wens heeft te dienen, een overstromende sympathie, een teder hart, ruimverspreide compassie, continue vergevingsgezindheid, een zachtaardige manier van doen, een constante zelf-opoffering en voortdurende verzaking.

En de centrale stroom die profetisch is is beide, de macht van de meester en de wijsheid van de heilige. Zo´n karakter is opgedragen de wereld in te gaan, naar de menigte, om de grove vibraties van de mensen te verdragen, om door alle ervaringen van het leven te gaan en toch die verfijndheid, delicaatheid en tederheid te behouden die de ziel dicht bij God houdt en in communicatie met de Geest van Leiding, die altijd stroomt en zich manifesteert in de vorm van de boodschap.