De woorden ´eenvoudig van geest´ is een onbevredigende vertaling en brengen niet de ware betekenis van de tekst over. Er zijn bepaalde woorden in de originele tekst die niet accuraat vertaald kunnen worden. In soefi-termen wordt deze eenvoud van geest Halim Taba´ genoemd en betekent mild van spirit. De betekenis van de woorden die wat waarder is, is ´Gezegend zijn degenen die mild in hun ego zijn´, en dit is overal de boodschap van Jezus. Over hemzelf wordt in de Bijbel gesproken als ´het Lam van God´, de betekenis overbrengend van iemand die mild in ego, als een lam, is.
Het ego wordt in de dierlijke schepping gezien, maar veel sterker in de carnivore dan in de herbivore dieren. Het is zeer sterk in de leeuw en in de hond die niet de aanwezigheid van een andere hond verdraagt wanneer hij aan een bot aan het kluiven is. Olifanten daarentegen, de grootste dieren, zijn dociel en onschuldig en gehoorzamen de bevelen van de mensen. Zij leven samen in kuddes en vechten zelden. Hetzelfde is het geval met paarden en schapen.
Wanneer we het ego in verband met het hele bewustzijn beschouwen, kijken we eerst naar de aarde en de rotsen, de laagste levensvorm, en ontdekken hoe stijf en hard, hoe onbeweeglijk en onbuigzaam ze zijn. Wanneer we bij het water-element komen ontdekken we dat dat plooibaar is en vanuit het ene vat in het andere geschonken kan worden. De loop van een rivier of een stroom kan gesplitst worden en gedwongen worden in andere richting op te gaan. Het is eenvoudiger van geest dan de aarde, want het is een hoger element. De eenvoudigen van geest, de plooibaren en dienstbaren, hebben een geëxalteerdere bewustzijnstoestand dan de stijven en de onbeweeglijken. Wanneer we bij het vuur-element komen dan ontdekken we dat dat nog plooibaarder is. Het kan uit de rots en uit de atmosfeer worden gehaald en het is plooibaarder en dienstbaarder. Lucht is nog plooibaarder en bevindt zich overal en de mens kan niet zonder lucht leven. Ether is het hoogste element en is ons het meest na want het omgeeft ons en bevindt zich binnenin ons.
Wij zeggen vaak: ´iIk vind hem niet aardig´, ´ik wil haar vermijden´, maar als we dit zorgvuldig onderzoeken dan ontdekken we dat het hetzelfde element in alles is waar we niet van houden: het ego. En wanneer we ons tot onszelf richten om te zien of wij dat ook in ons hebben, dan vinden we het daar ook. We moeten het derhalve in anderen vergeten en eerst onze aandacht erop richten om het binnenin onszelf te vermorzelen; wij moeten besluiten ons huis schoon te hebben zelfs als andere mensen hun huis verwaarlozen. Wij moeten zorgvuldig van onszelf elke doorn wegnemen die ons in de persoonlijkheid van anderen prikken. Er is een dichtregel in de Koran die zegt: ´Sta midden in de nacht op en zoek de vereniging met de Heer… Verdraag geduldig wat anderen zeggen´. Dit is niet alleen een bevel om midden in de nacht op te staan en te gaan bidden, maar het betekent ook dat we door midden in de nacht op te staan ons ego vermorzelen, want het ego eist zijn rust en comfort en wanneer hem dat wordt ontzegd wordt hij vermorzelt. De mystici vasten om dezelfde reden.
De soefi´s baseren hun gehele onderricht op het vermorzelen van het ego wat zij Nafs-kushi noemen, want daarin ligt alle magnetisme en macht. Jezus Christus bedoelde deze macht van magnetisme toen Hij Zijn discipelen vertelde dat ze als vissers van mensen zouden worden. Dit kan worden verworven door de persoonlijkheid van eenvoud van geest te ontwikkelen.