Elk wezen is bewust of onbewust in staat om zichzelf of anderen te healen. Dit instinct is zowel bij insecten, vogels en dieren als bij mensen aangeboren. Ze vinden allemaal hun eigen medicijn en healen zichzelf en elkaar op verscheidene manieren. In de oudheid leerden doktoren en healers veel van de dieren omtrent de behandeling van ziekte. Dit laat zien dat natuurlijke intuïtie zich zowel in de lagere als in de hogere schepping heeft gemanifesteerd. De huidige wetenschappers zouden derhalve niet met trots moeten claimen dat zij de uitvinders van chemische remedies zijn, maar zouden hun hoofd nederig in gebed moeten buigen terwijl ze zien dat elk atoom van dit universum, zich bewust van zijn ziekte, voor zichzelf van binnenuit of van buiten een middel voor zijn herstel verwerft. Met andere woorden: medicijnen werden niet ontdekt door medici, maar werden intuïtief in de schepping gevonden als de noodzaak daartoe opkwam.
De overvloed aan de kunstmatige remedies van de mens heeft het effect gehad van toenemende ziekte. Dit is ook voornamelijk toe te schrijven aan de moderne kunstmatige levensstijlen, zo verschillend van de natuurlijke leefwijze van de mensen uit de oudheid die tegenwoordig belachelijk wordt gemaakt door de zogenaamde beschaving. De luxe voorwerpen en levensbehoeften worden tegenwoordig verworven ten koste van ware gezondheid en waar gemak.
Healing zonder drugs en medicijnen is de natuurlijkste methode, ofschoon de totale veronachtzaming van drugs en medicijnen niet aan te raden is. Er zijn gevallen waarin chirurgische instrumenten ook toelaatbaar zijn maar alleen als dat absoluut noodzakelijk is. Als paarden wagens in beweging kunnen zetten, waarom zouden er dan machines gebruikt moeten worden? Als op dezelfde manier een ziekte genezen kan worden met een eenvoudige remedie dan zou de mentale macht niet verkwist moeten worden, want die zou in een zwaarder geval gebruikt kunnen worden. Als elke aandoening mentaal geheald zou moeten worden waarom zouden dan al die drugs en kruiden zijn geschapen? Aan de andere kant zouden ziekten die zich gemakkelijk onderwerpen aan mentale behandeling niet helemaal moeten worden overgelaten aan materiële remedies, want eerst dient hun wortel geheald te worden. Er genezen veel patienten tijdelijk door de hulp van medicijnen om vervolgens weer ziek te worden en in zulke gevallen is vooral healing nodig. Het dient diep betreurd te worden dat tegenwoordig zo´n belangrijke taak als healing ondernomen wordt door mensen die vaak zeer materialistisch ingesteld zijn en die de psychologie ervan niet begrijpen, er hun beroep van makend en het zo in diskrediet te brengen.
Zelf-healing is te verkiezen boven healing door anderen; het eerste versterkt de wil, het tweede verzwakt die. Veel mensen denken dat hypnotische en psychische macht alleen kunnen healen; maar zij beseffen niet hoe de healer zich eerst zelf dient te healen door het beoefenen van de strikste moraliteit van de laagste tot de hoogste fase van zijn bestaan. Hij dient zichzelf te zuiveren door Iman, of geloof. Alleen dan kan hij claimen een healer te zijn.
Er zijn vijf soorten ziekten veroorzaakt door verscheidene stoornissen op verschillende niveau´s van bestaan. Sommige ziekten op het fysieke niveau worden van buitenaf opgelopen, terwijl andere van binnenuit ontstaan. Er zijn verscheidene veronderstelde oorzaken, maar in werkelijkheid is de ware oorzaak van ziekte zwakte, terwijl de oorzaak van gezondheid kracht is. Dit betekent niet alleen fysieke zwakte of kracht, maar kracht en zwakte op alle niveau´s van bestaan. Activiteit veroorzaakt wat leven genoemd wordt, terwijl het omgekeerde de dood teweegbrengt, het eerste veroorzaakt circulatie en het laatste congestie. Circulatie geeft gezondheid, terwijl congestie ziekte veroorzaakt.
De huidige wetenschappers geven electrische behandeling als een relatief nieuwe ontdekking en er wordt beweerd dat het de weldadigste remedie van alle is. Healing is ook electrische behandeling en is eeuwenlang door de verschillende niveau´s van leven heen gegeven. Elk wezen heeft in een lagere of hogere mate een natuurlijke gave om te healen, maar het zou ontwikkeld kunnen worden. De fysieke en mentale vermogens moeten op een zodanige wijze geopend zijn dat de electrische vibraties op de verscheidene bestaandsniveau´s in staat worden gesteld werkzaam te zijn. Fysieke vibraties hangen af van de zuiverheid en energie van het lichaam en zij kunnen geprojecteerd worden via de verfijndere delen van het lichaam zoals de handpalmen, de vingertoppen, de voetzolen, de wang, het voorhoofd, het oor, de lippen, de neus en de ogen. Het verfijnste van deze is het oog; dat is bruikbaarder dan alle andere organen, want door de ogen kunnen de electrische stralen worden uitgezonden. De neus heeft ook een belangrijke rol te spelen, daar het het kanaal van de adem is. De oren kunnen werkzaam zijn als de healer spiritueel gevorderd is en de vibraties kunnen ook via de vingertoppen passeren.
De Oosterse gewoonte om de ogen op de heilige handen of voeten van de heilige te richten is niet alleen een uiting van bescheidenheid, maar het heeft ook een grotere betekenis. Het wijst op de healing door de heilige handen of voeten die de toegewijde verlichten. De heiligen die deze verlangende zielen zegenen door hun handen op hun hoofd te leggen, inspireren hen door de stralen van hun macht via de vingertoppen door te zenden. Door de handen of de voeten van de Heiligen te kussen hebben de Oosterlingen hetzelfde doel voor ogen. Op dezelfde manier healt de zorg van de moeder het kind al zijn pijntjes en sust zij het in slaap. Door de handen op de schouders van iemand anders te leggen geeft men hem moed en troost, de vibraties in deze handeling geven nieuw leven en moed.
Een patient kan alleen maar geheald worden als hij voldoende vertrouwen in de macht van healing heeft en de healer vertrouwt. In het geval van zelf-healing zijn zelfvertrouwen en de macht van adem en concentratie zeer noodzakelijk. Er bestaat een zeer bekend verhaal dat Shams-e Tabriz, de Shiva van Perzië, ooit zeer respectvol door de toenmalige priesters werd gesmeekt om de kroonprins, die net was gestorven, te wekken uit zijn laatste lange slaap. De sjah, zijn vader, liet een decreet uitgaan dat als er enige waarheid in religie bestond zijn enige zoon door gebed hersteld diende te worden tot het leven, anders zouden alle moskee´s worden vernietigd en de mullah´s over de kling gejaagd worden. Teneinde veel levens te sparen voldeed Shams-e Tabriz aan hun verzoek en zocht het dode lichaam van de prins op. Hij zei eerst tegen het lichaam van de prins: ´Kun ba Ismi Allah´ (word wakker bij de roep van Allah). Het dode lichaam bewoog niet. Hij riep vervolgens in de ban van de extase uit: ´Kun ba Ismi´ (word wakker op mijn bevel). Bij deze suggestie werd de prins onmiddellijk wakker. Het verhaalt vertelt verder dat dit abrupte bevel, ofschoon het de prins terugbracht naar het leven, de beschuldiging tegen Shams-e Tabriz opriep dat hij had beweerd dat hij God was en dat hij daarvoor volgens de religieuze wet werd veroordeeld om levend gevild te worden. Hij onderging deze straf welgemoed teneinde de religie intact te houden, daar dit het enige middel is om de menigte te verheffen.
Hierdoor begrijpen wij dat Shams-e Tabriz in zijn eerste suggestie aan de dode op conventionele wijze sprak en God smeekte als een derde persoon, wat niet het minste effect op het dode lichaam had; maar in zijn volgende bevel verloor hij zijn individuele zelf uit zijn bewustzijn en voelde dat hij zelf het gehele Wezen van God was. Dit verhaal maakt duidelijk dat de healer vertrouwd dient te zijn met zijn al-een zijn met God en tijdens de duur van de healing zou hij zonder twijfel de macht van de Almachtige door zich heen werkzaam moeten voelen, terwijl hij op die manier de gedachte aan zijn individuele zelf volkomen verliest.
De electrische batterij die healt laadt zich op drie manieren op: door de adem te beheersen, door de wil te versterken en door de electriciteit van de sfeer in zich op te nemen.
Teneinde gebruik te maken van deze healing batterij is het zeer essentieel dat de ogen zodanig werkzaam gemaakt zijn dat ze de electriciteit projecteren. Zij dienen eerste genezen te zijn van hun onrust, die altoos bewegende conditie waaraan ze vanaf de geboorte verslaafd zijn. De ogen worden van nature verzwakt en moegemaakt door hen toe te staan om van ´s morgens vroeg tot ´s avonds laat te reageren op elke bezienswaardigheid die hun aandacht uitnodigt. De healer dient hen teneinde ze voor healing te gebruiken rustig te maken.
De electriciteit kan opgenomen worden door met de vingers over de fijnere vibraties in de lucht te wrijven; en kan op dezelfde manier ontladen worden door langzaam de vingertoppen door de ruimte boven het aangedane deel van het lichaam van de patient te laten passeren. Soms is het behulpzaam om de vingers dichter langs het lichaam te laten bewegen en soms is het lichtjes aanraken van het aangedane deel behulpzaam. Dat hangt af van de intensiteit van de pijn die door de patient wordt geleden en de hoeveelheid electriciteit die er nodig is. Het is zeer belangrijk de vingers elke keer als ze het aangedane deel zijn gepasseerd te schudden teneinde het gif dat daar is verzameld te verspreiden; met andere woorden de giftige ziektekiemen die op de vingers zijn verzameld moeten weggegooid worden. Het is raadzaam de vingers boven een vuur uit te schudden zodat de ziektekiemen niet op de vloer worden achtergelaten en het is ook raadzaam om wierook in de kamer te hebben branden. Teneinde hun vingers te beschermen gebruiken sommige healers pauwenveren, die al dergelijke ziektekiemen weg vegen.
De healer kan zijn helende kracht testen door de electrische stroom te voelen die door zijn vingers stroomt terwijl hij ze schudt. Een healer kan zelfs wanneer hij een instrument bespeelt de luisteraars met zijn muziek healen. Als een healer een geschenk geeft met een goede wens dan brengt dat geluk en als hij een woord opschrijft wordt dat een spreuk, een healer op zich die de bezitter ervan healt en hem vrijwaart van de dood en van rampspoed.
Mentale healing wordt uitgevoerd door suggestie. In de meeste gevallen zijn de ouders de eerste healers, want zij brengen hun gedachte over aan het kind door de wenkbrauwen te fronsen of door hem gefixeerd aan te kijken. Zelfs dieren kunnen op dezelfde manier worden opgeleid.
Veel ziekten van de menselijke mind worden geproduceerd door zelfbewustzijn. Zij ontwikkelen zich onbewust en behelsen een voorliefde voor lof en vleierij, intolerantie voor belediging, geïrriteerdheid, dweperij, jaloezie, boosheid, passie en hebzucht, naast een hunkering naar alcohol en drugs. Teneinde dergelijke ziekten te genezen dient de healer controle over zichzelf te hebben, want anders kunnen zijn tekortkomingen de patient tegenhouden. De Heilige Profeet werd ooit door een vrouw op leeftijd verzocht met haar zoon te praten die zijn gehele dagloon uitgaf aan dadels en haar zonder een cent achterliet. De Profeet beloofde dat te doen na een tussenpoos van vijf weken. Op de afgesproken dag werd de jongen voor de Profeet geleid die hem zeer vriendelijk toesprak: ´Je bent een zodanig gevoelige jongen dat jij je zou moeten herinneren dat jouw moeder veel leed heeft geleden omwille van jou, haar hele loon opofferend om jou op te voeden; en nu is ze zo oud en ben jij in de positie om haar te onderhouden en verspil jij je geld aan dadels. Is dit goed of fout? Ik hoop bij de gratie en genade van Allah dat je deze gewoonte op zult geven´. De jongen luisterde zeer aandachtig en deed zijn voordeel met wat hij hoorde. Maar de discipelen van de Profeet waren verbaasd en vroegen waarom berisping vijfendertig dagen was uitgesteld. De Heilige Profeet legde dat met de volgende woorden uit: ´Ik ben zelf gek op dadels en ik voelde dat ik niet het recht had de jongen te adviseren ervan af te zien totdat ik mezelf vijf weken lang had afgehouden van het eten van dadels´. De moedig healer zou nooit ente nimmer moeten proberen een ander te healen van zwakten waaraan hij zelf verslaafd is.
Spirituele healing is in zijn aard nog hoger dan de twee hiervoor genoemde methoden. De healing kan zowel door een enkel wezen als door een groep mensen worden uitgevoerd. In dit geval kan het hart van de healer zijn gevoelens en vibraties uitzenden en wordt de patient in overeenstemming met de intensiteit daarvan geheald. Bij spirituele healing waarbij de healer zelf niet aanwezig is verspreidt de wens zijn stralen en bereikt die de patient wanneer hij dat maar wil, hem genezend zonder de aanwezigheid van de healer. De concentratie van verscheidene mensen die met elkaar zijn verbonden is op een nog prachtigere wijze werkzaam.
De macht van de healer hangt af van de warmte van zijn hart. Ingewijden worden door hun concentratievermogen, door hun zuiverheid van leven en door hun goddelijke liefde prachtige healers; elke zucht en traan van hen worden een bron van healing voor zichzelf en voor degenen om hen heen. Devotie is het vuur waarin kwalen worden geconsumeerd en de ingewijde wordt verlicht binnen in zichzelf; en de vreugde van de ingewijde en zijn pijn kunnen onmogelijk vergeleken worden met enige andere vreugde in het leven. Spirituele healing vereist niet de gefixeerde blik, de aanraking van de vingers of de macht van de adem, maar Tawajoh (een vriendelijke blik), of Do´a (een goede gedachte) dienen het doel van de spirituele healer.
Bij abstracte healing worden de ziel, het hart en het lichaam geheald van alle ziekten en zwakheden die zich erin bevinden. Deze healing is alleen mogelijk tijdens de extase van de healer. De sterke psychische vibraties die door de porieën van zijn lichaam vanuit zijn innerlijke zelf stromen doordringen van nature de lichamen, harten en zielen van al degenen die zich om hem heen bevinden, die de vibraties ontvangen al naar gelang hun macht van ontvankelijkheid. Murshids hebben hun mureeds vaak geïnspireerd zonder te lezen of te discussiëren en zulke mureeds hebben perfectie bereikt. Het is een wonderbaarlijk fenomeen dat een uitzonderlijke mureed eens in de zoveel tijd ervaart onder de leiding van zijn Murshid.
Er wordt een verhaal verteld over Hafiz Shirazi, die samen met tien andere mannen met de naam Hafiz werd opgeleid door dezelfde Murshid. Er werd een bepaalde tijd voor hun meditatie en ander oefeningen en er werd een bepaalde tijd voor hun voedsel en slaap gereserveerd. Hafiz Shirazi bleef gedurende de nacht wakker in verdiepte contemplatie van Allah. Na jaren geduldig wachten, riep de Murshid op een nacht in extase om Hafiz. De waakzame Hafiz was de enige die het hoorde en hij beantwoordde de roep en werd door de Murshid gezegend, die deze ideale tijd uitkoos om al zijn mureeds te inspireren. Elke keer wanneer hij Hafiz bij naam riep beantwoordde dezelfde Hafiz de roep, terwijl alle anderen sliepen. Zo ontving de waakzame elfmaal een zegening, zijn eigen zegening en de zegening van de tien anderen die deze waardevolle gelegenheid door hun slaap voorbij lieten gaan. En Hafiz werd de grootste spirituele healer van zijn tijd, van wie elk woord, van die tijd af tot nu aan toe, krachtig is geweest om te healen.