Er ligt een grote kracht verborgen in het mysterie van de herhaling van een heilig woord, maar er ligt een nog grotere kracht in het schrijven van een heilig woord; omdat de tijd die er genomen wordt om een woord zorgvuldig op te schrijven misschien wel vijf of tien keer zolang duurt als de tijd die er genomen wordt om een heilig woord te herhalen. Bovendien vervolledigt handelen de gedachte-kracht beter dan spreken. In het schrijven van een heilige naam is het vervolledigen van een gedachte zelfs nog krachtiger dan in het uiten van het woord. Maar wanneer iemand denkt, voelt, spreekt en schrijft heeft hij het woord via vier stadia ontwikkeld en heeft hij het krachtig gemaakt. Soefis geven derhalve een spreuk aan de gelovigen van wie zij denken dat zij overtuigd zijn van de helende kracht van de spreuk. Zij noemen het Taviz. De patiënt houdt die dag en nacht bij zich en verbindt zijn denken aan het denken van de healer en voelt op elk moment dat hij geheald wordt.
In India doet men een spreuk in een zilveren of gouden plaatje of houden een spreuk die in een steen of in metaal is gegrift bij zich; en het feit alleen al dat hij zich realiseert dat hij iets in de vorm van een spreuk bezit wat een healende invloed op hem heeft wordt zo´n hulp voor degene die erin gelooft dat hij voelt dat hij op elk moment van de dag en van de nacht de healer bij zich heeft en dat hij geheald wordt.
Net zoals het geschenk niets is zonder de schenker, zo is een spreuk niets zonder een persoonlijkheid die de patient vertrouwen schenkt. Derhalve heeft een spreuk die door een gewoon iemand wordt opgeschreven geen effect; de persoonlijkheid van de persoon die de spreuk opschrijft moet beïndrukkend zijn, zijn vroomheid, zijn spiritualiteit, zijn liefde, zijn vriendelijkheid zouden allemaal moeten helpen om de spreuk die hij geeft waardevol en effectief te maken.
Water is de meest ontvankelijke substantie; het deelt in de kleur en in het effect van alles. Het magnetisme dat door de vingertoppen stroomt, gaat binnen in alles wat de healer in zijn handen houdt en het water kan beter dan enig andere substantie geladen worden met die electriciteit. De adem die healt is daarentegen machtig genoeg om extra leven voort te brengen in alle levengevende substanties. Vooral water, dat een zeer verkwikkende substantie is, drinkt van het leven dat uit de adem voortkomt.
Onder de Hindoe´s uit de oudheid was er een gewoonte om gasten als een zegening water te geven, wat zelfs tegenwoordig ook nog gezien wordt. Een Brahmaan zal gewoonlijk zijn gast eerst water aanbieden wat niet alleen de bedoeling heeft om de dorst te lessen, maar ook als het schenken van leven aan de gast is. De Perzen hebben het levenswater Ab-e Hayat genoemd en men vindt dit woord in vele gedichten. Overal onder Soefi´s in het Oosten is er een gewoonte dat de Sheik een stuk brood of een glas water, melk, siroop, botermelk, fruit of wat zoets geeft, wat wordt geaccepteerd als iets wat zowel de mind als het lichaam healt. Het is ongetwijfeld niet alleen het effect van de adem of de aanraking, maar het heeft ook de macht van de mind bij zich, die, net als een ziel verborgen is in de substantie die zijn lichaam is.
Een healer dient voor alles te weten dat de adem de essentie van het leven is, dat adem de schenker van leven is en dat adem de brenger van leven is. Je kunt een tijdje zonder voedsel leven, maar je kunt zelfs niet een paar minuten zonder adem leven. Dit laat zien dat het onderhoud dat de adem het leven van de mens verschaft veel groter en veel belangrijker is dan enig voedsel op aarde. Elke atoom van het lichaam van de mens is stralend; maar als het lichaam de vlam is, is de adem het vuur en net als de vlam bij het vuur hoort zo hoort het lichaam bij de adem. Zolang de adem erin verblijft, leeft het en wanneer de adem het verlaat, is het dood, ondanks al zijn schoonheid, sterkte en gecompliceerde mechanisme. Om die reden kan het effect van de adem van een heilige water, brood, melk, wijn, fruit of een bloem magnetiseren.
De adem die spiritueel wordt ontwikkeld zal een healend effect hebben op wat voor pijnlijk deel dan ook waarop het valt. Als je weet hoe je de adem kunt sturen dan is er geen beter proces dan het healen met de adem; en in alle verschillende methoden van healing is de adem het belangrijkste, omdat de levensstroom in de adem is verborgen.
Alle geschriften hebben op de een of andere manier uitgelegd dat het leven als licht is. In het geschrift van de moslims wordt het woord Nur gebruikt; in de Vedanta wordt het Chaitanya genoemd. De natuur van dit licht is om zichzelf in een bepaalde richting uit te drukken en dat verklaart de voor- en achterkant in onze vorm. Tegelijkertijd heeft het licht de neiging zich te verspreiden. Dit kan men zien in de neiging van vuur of van water om zich te verspreiden; lucht vertoont dezelfde neiging en ook de aarde en alles wat zich op de aarde bevindt. Een diepe studie van elke vorm zal laten zien dat de natuur van het leven is om zich in vier richtingen te verspreiden, bijvoorbeeld naar het noorden, het zuiden, het oosten en het westen of naar het hoofd, de voeten, naar rechts of naar links.
Leven en licht hebben hun centrum in het centrum van elke vorm, maar drukken zich via de richtingen uit waarin zij zich verspreiden. Derhalve is de macht van de hand getoond in de symbolenleer van de oudheid. Hindoe´s hebben de goddelijke incarnaties afgebeeld met vier handen; dit betekent twee handen van de mind en twee handen van het lichaam, en dat wanneer vier handen samenwerken dat dan de taak volledig wordt volbracht. De fysieke handen zijn nodig om de handen van de mind te helpen, en wanneer het denken vanuit de mind via de hand wordt gestuurd verdubbelt de macht ervan en wordt de expressie ervan voller.
Elke atoom van het wezen van de mens, fysiek of mentaal, is stralend en werpt zijn stralen naar buiten; deze zijn het leven zelf en zij schenken leven. Elke ziekte is een gebrek aan leven; en hij heeft leven nodig om genezen te worden. De macht van electriciteit is door de wetenschapper ontdekt en hij gelooft dat die ziekten geneest wanneer die voor dat doel wordt gebruikt, maar de mysticus heeft lang geleden de macht van deze verborgen elelctriciteit, het leven van de mind en het leven van het lichaam, ontdekt en hij gelooft en weet dat de toepassing ervan in healing uiterst weldadig is. Er zijn zweren, wonden en pijnlijke plekken die te teer zijn om aan te raken. In zulke gevallen brengt het healen door magnetische handbewegingen, met andere woorden door de handen over het aangedane deel te zwaaien en zo het denken toe te staan te healen, een succesvolle genezing.
Elk atoom in het lichaam van de mens is in werkelijkheid stralend, levend en machtig vergeleken met andere objecten, kruiden of drugs. Juist door het feit een levend lichaam te zijn, naast het meest verfijnd en meest perfect te zijn vergeleken met andere levende lichamen, heeft het een grote macht. Derhalve heeft het schudden van de handen, het spreken met iemand en hem aanraken een bepaald effect. In India klopt een leraar een worstelaar wanneer hij naar een wedstrijd gaat en wanneer hij daarvan terugkomt op de rug en zegt: ´Shabaz, Bravo!´ Dit geeft hem echt extra sterkte, moed en macht die hij anders niet gehad zou hebben. Mensen die met elkaar in vriendschap en zelfs in ruzies en twistgesprekken spreken, houden elkaars handen vast, wat een beter begrip brengt. Een moeder neemt in een ogenblik het ongemak en de rusteloosheid van een kind weg door het zachtjes te kloppen. Derhalve is massage nuttig wanneer er pijn is en toch is het een magere behandeling vergeleken met een healing-behandeling; want een healer zet de macht van zijn mind in werking via zijn vingers, net zoals een musicus zijn gevoelens op de viool produceert. Kan iedereen dezelfde toon op een viool produceren zoals een expert dat zou kunnen? Het is niet het plaatsen van de vinger op een bepaalde plaats op het instrument; het is het gevoel van het hart van de musicus dat zich via zijn vingertoppen manifesteert dat een levende toon produceert. Zo is het ook met de aanraking van een spirituele healer.
Het oog is prachtigste en machtigste factor in het lichaam, dat genoegen of ongenoegen, vreugde of verdriet, liefde of haat overbrengt op iemand anders zonder dat er een woord gesproken wordt. Dit laat zien dat het oog voor de mind het ontvankelijkste instrument is om denken en voelen uit te drukken. Soms kijken twee mensen in een vergadering elkaar alleen maar aan en is er een overeenstemming tussen hen en twee mensen kunnen naar elkaar staren en een erger effect hebben dan schieten; dit bewijst weer eens dat zowel vuur als water zich kunnen manifesteren om te vernietigen of om te inspireren. Voor een healer is er derhalve geen beter middel dan de ogen om zijn denken of healing te versturen; en er is geen beter middel in de patient om zijn denken te ontvangen dan zijn ogen. De healer kan de healing macht via zijn blik naar het pijnlijke deel van het lichaam sturen, maar is het nog behulpzamer als hij zijn macht direct naar de ogen van de patient stuurt. Net zoals er een verbinding is tussen de mind en de ogen van de healer die de macht stuurt, zo is er een verbinding tussen de ogen en de mind van de patient die die macht ontvangt. Medicijnen kunnen het fysieke lichaam raken, maar denken raakt de mind, waar de wortel van elke ziekte vaak is; en een suggestie die een machtige healer zijn patient geeft bereikt zijn hart en vernietigt de kiem van de ziekte.
Niet van iedereen zijn de ogen in staat om te healen. Wat er nodig is, is de doordringende blik en rust van de ogen en vervolgens de macht van de blik en de vaardigheid om te richten. Deze worden ontwikkeld door bepaalde oefeningen, ofschoon sommige ogen een natuurlijke vaardigheid voor dit doeleinde hebben. Concentratie van de mind die macht geeft is ook noodzakelijk, want macht van de mind die door de blik is gericht brengt een succesvol resultaat teweeg.
Er zijn vijf elementen die het menselijk wezen vormen: aarde, water, vuur, lucht en ether. Lucht vertegenwoordigt de stem en het bereikt de ether, wat betekent dat de stem verder reikt dan wat dan ook in de wereld. De lucht raakt de diepten van het hart van de mens. Derhalve is muziek een levend wonder. Er is niets wat het wezen van de mens zo door en door kan ontroeren dan geluid. Dit verklaart waarom suggestie in het healen veel groter en veel weldadiger is dan welke andere remedie dan ook.
In India waar het dagelijkse leven van de mensen is gebaseerd op psychische wetten doet men grote moeite bij het spreken met iemand anders opdat het geen slecht effect voortbrengt op zijn fysieke, mentale of spirituele zelf. Een healer die door middel van Zikr de healing macht van zijn stem ontwikkelt, beïndrukt zijn woord met de macht van zijn hart op het hart van de patiënt.
De healer dient oprecht te zijn in zijn suggestie, omdat alle macht zich in zijn oprechtheid bevindt; hij dient ook vol zelfvertrouwen te zijn; hij dient psychische macht in zich te hebben ontwikkeld; maar boven alles dient hij een goed mens te zijn, zodat op dat moment geen gedachte aan vernedering of aan wat voor ongemak dan ook op hem af kan komen. Zijn gedachten, gevoelens en handelingen moeten zijn geweten tevreden stellen, en als dat niet het geval is verzwakt een of ander ongemak, ontevredenheid, angst of berouw zijn macht. Dan is hij niet langer in staat te healen, hoe geleerd en machtig hij ook mag zijn. Wanneer de healer denkt dat hij aan het healen is dan is zijn macht zo klein als een druppel; wanneer hij denkt dat God aan het healen is en wanneer vanwege deze gedachte zijn eigen zelf wordt vergeten en hij zich slechts bewust is van het zelf van God dan wordt zijn macht zo groot als een oceaan.
Er bevindt zich warmte in vuur, en er bevindt zich een grotere warmte in gevoel. De aanwezigheid van iemand met warme gevoelens kan een atmosfeer van warmte creëeren en de aanwezigheid van ongevoeligen kan je verkillen. Warmte van hart is ongetwijfeld niet de enige kwaliteit die een healer nodig heeft, hij dient de macht om te healen te hebben, naast concentratie en een verlangen om te healen; maar tegelijkertijd is het de naam van Christus die als die van Messias bekend is. Messias betekent in het Oosten healer, en voor een Messias is de macht van liefde de eerste kwaliteit, liefde in de vorm van sympathie. Je sympathiseert met een ander en denkt misschien: ´Hij is mijn relatie, vriend of kennis´, maar wanneer sympathie zich ten volle ontwikkelt dan begin je in iedereen ´ik´, ´mijzelf´ te zien en begin je de pijn van iedereen te voelen als je eigen pijn.
Dit is een teken van een ware Messias. Hoe kan hij de wonden van de harten van de kinderen van de aarde healen en hen verlossen van pijn en leed, daar het leven daar vol van is, wanneer zijn sympathie niet tot een zodanige hoogte is ontwikkeld dat hij de pijn van een ander voelt nog voor hij zijn eigen pijn voelt? Elke healer die een spirituele aspiratie heeft dient een vonkje van het vuur van de Messias te ontwikkelen; en dan zal alleen al zijn aanwezigheid healen nog voordat hij geprobeerd heeft iemand te healen. Wanneer een kind ziek is benadert de moeder het met het verlangen dat het kind beter wordt, met een pijn in haar hart voor het lijden van haar kind. Vanaf dat moment wordt ze een healer, haar aanraking, haar woord, haar blik doen meer dan medicijnen of enig andere remedie. Wanneer deze moederkwaliteit in het hart van de healer wordt ontwikkeld dan wordt hij, wanneer hij alleen maar healt om het geluk te zien van een ziel die verlost is uit zijn pijn, een healer die alleen al door zijn aanwezigheid kan healen.
Gebed is een prachtig middel om jezelf en een ander te healen, want concentratie zonder de gedachte aan God is machteloos; het is het goddelijke ideaal dat de macht van healing versterkt, dat de macht van healing een levende spirit geeft. Derhalve heeft een spirituele healer meer hoop op succes dan een materialistische healer. Want de materialistische healer richt zijn eigen denken; hoe machtig dat ook mag zijn het wordt beperkt door zijn eigen persoonlijkheid; maar de spirituele healer die zichzelf in de gedachte aan God en Zijn goddelijke macht vergeet, heeft veel meer succes dan de eerstgenoemde. Het maakt niet uit wat voor vorm van gebed je gebruikt, oprecht gebed in elke vorm zal een vruchtbaar resultaat opleveren.
Gebed is in werkelijkheid de contemplatie van de aanwezigheid van God, die de macht en bron is van de gehele schepping; en het is zichzelf voor Hem als nietig te beschouwen, en de wens die zich voor je eigen persoonlijkheid bevindt te plaatsen voor de Almachtige. Derhalve dient het resultaat van nature onvergelijkbaar groter te zijn, ofschoon het afhangt van de contemplatie van ieder individu.
Op de eerste plaats moet degene die voor de genezing van iemand anders bidt zeker gezegend zijn, omdat good-will en liefde, waar zijn gebed uit opstijgt, hem onvermijdelijk een zegen brengen. Ook is gebed voor eigen genezing niet zelfzuchtig, het maakt je een geschikt instrument om nuttiger te zijn in het schema van het leven. Aan de andere kant is de verwaarlozing van je eigen gezondheid een misdaad. In gedachten bidden tot God is misschien beter dan in spraak, maar men dient in gedachten te houden dat spraak het concreet maakt; derhalve maakt gedachte in het spreken het gebed effectiever dan alleen het denken. Woorden zonder gedachte zijn ijdele herhalingen.
Wanneer een healer een bepaalde tijd succesvol heeft geheald, dan is de volgende stap in de lijn van het healen een patient vanaf een afstand te healen. De methode van healing in afwezigheid is totaal verschillend van het healing in aanwezigheid. Bij healen in afwezigheid is de macht van het denken alleen noodzakelijk, en degenen die gewend zijn het magnetisme via de vingertoppen, via de ogen, via de aanraking te gebruiken vinden het moeilijk hun gedachte-macht zonder een uiterlijk kanaal te richten. Ook wanneer de patient niet aanwezig is vraagt de beginnende healer zich af of zijn gedachte-macht de patient zal bereiken en het is ook moeilijk een patient in gedachten te houden die niet aanwezig is.
Het meesterschap van Fikr helpt een healer de gedachte van de patient in zijn mind te houden en het is Fikr dat een patient van een afstand helpt. De adem is zogezegd een electrische stroom die overal vastgemaakt kan worden; afstand maakt geen verschil. Een ademstroom die zo is gevestigd zet de etherische golven in de ruimte in werking en overeenkomstig de magnetische macht van de healer raakt de ruimte tussen de healer en de patient gevuld met een lopende stroom van healing macht. Spirituele evolutie is ongetwijfeld het eerst noodzakelijke; zonder dit is de mind macht van de healer, hoe sterk ook, te zwak voor het doeleinde.
Met spirituele ontwikkeling is Godsbewustzijn bedoeld. Er is een gelovige in God die vroom genoemd kan worden, maar het zijn de Godsbewusten die spiritueel worden. Het is de overtuiging en het besef dat ´Ik niet besta, maar God´, die macht geven aan de healer om van een afstand te healen; het is ook dit besef dat hem de overtuiging geeft dat zijn gedachte elke afstand kunnen bereiken omdat de kennis van de aldoordringende God hem het besef geeft dat de Absolute het leven op zich is en dat zelfs ruimte, die niets betekent voor de normale mens, alles is; in feite is het de essentie van alles.