De ontwikkeling van het vermogen tot healen

De adem

De adem is de voornaamste macht die bij healing nodig is. Alle verscheidene manifestaties van de magnetische stroom die uit de vingertoppen, de blik en de poriën van de huid komen zijn indirecte manifestaties van de adem. De kracht van de adem geeft in al de verschillende aspecten ervan magnetische macht. Zwakte van de adem veroorzaakt zwakte van de mind en van het lichaam en kracht van adem is kracht voor beide. Je kunt niet energie en magnetisme ontberen als je adem vol energie is. Derhalve moet eerst de macht van de adem worden ontwikkeld voordat er enig ander middel van healing wordt ontwikkeld.

Er zijn twee manieren om de macht van de adem te ontwikkelen: de ene manier is om hem extensief te maken, de andere manier is om hem intensief te maken. Daarna dient men zich zo meester te maken van de adem dat men die naar elk gewenst deel van zijn eigen lichaam kan sturen; en op de tweede plaats dient men zich zo van de adem meester te maken dat de adem alle kanten, niveau´s, omhoog, omlaag, naar links of naar rechts gestuurd kan worden. Net zoals men meester wordt van het doel wanneer men in staat is het doel op elk punt te raken, zo dient meester van de adem te worden.

Er zijn Yogi´s in India die van enige afstand een lamp uit kunnen maken door de macht van de adem; en zelfs het wonder van Tansen, van wie wordt gezegd dat hij kaarsen heeft aangestoken door de macht van zijn lied toen hij de Dipak aan het zingen was, kan niets anders zijn dat de macht van de adem in zijn volledige ontwikkeling.

Zuivering

Wetenschap, en waarden zelfs elke dag nog meer, hebben altijd het belang van properheid rondom een patient en van de kant van de medicus toegegeven; en allerlei soorten zaken zoals ontsmettingsmiddelen zijn er in veel gevallen van ziekte gebruikt. De healer, die meer met de mind moet doen dient zich derhalve te realiseren hoe erg belangrijk het is om zuiverheid van zowel mind als lichaam te betrachten. Na de natuur van dingen geleerd te hebben is het ongetwijfeld moeilijk om te zeggen wat zuiver is en wat niet; maar een manier om het te begrijpen is dat alles op zich zuiver is en wanneer er een ander element mee wordt vermengd dan wordt de zuiverheid bezoedeld. Diep nadenken in deze richting zou een heel groot gebied openen voor een denker.

Een andere manier om het zuivere en het onzuivere te begrijpen is dat er slechts één ding is wat de dingen zuiver houdt en dat is het leven en wanneer het leven eruit is verdwenen dan zijn ze onzuiver. Er is een derde manier om er naar te kijken: dat de dood de onzuiverheid van dingen is, maar dat de destructie hun zuiverheid is. Dit opent ook een heel breed bereik van begrip voor een alerte student van het leven.

Kortom het is voor een healer noodzakelijk om de wetten van hygiënisch leven na te leven en zichzelf af te houden van het overnemen van de ziektekiemen van de patienten die hij healt. Bovendien moet hij alle gedachten van verbittering, verkeerde bedoelingen, wrok, boosheid, jaloezie vermijden, zijn mind zuiveren van wrevel of kwaadwillendheid en zogezegd baden in devotie tot God, zodat zijn hart verzadigd kan raken met genade en compassie. Niet alleen de macht van de mind healt, maar ook de zuiverheid van de mind. Alleen de mind die vrij is van alle achterbaksheid, bedrog en woordbreuk is in staat sterke en in zijn aard zuivere macht uit te stralen, die een patient een nieuw leven kan geven en hem kan verlossen van alle pijn.

Ritme

De ontwikkeling van de healing macht hangt af van de ontwikkeling van de adem. De adem kan ontwikkeld worden door zuivering, door extensie, door expansie en door ritme.

In de adem bevinden zich drie verschillende soorten ritme: het ritme dat niet onderscheiden kan worden in de voortzetting van de inademin en de uitademing; het ritme dat kan worden onderscheiden door de twee onderscheiden bewegingen van het inademen en het uitademen; en gelijkmatigheid in de ademhaling. Degenen die zich geen meester hebben gemaakt van de adem zijn onder invloed van deze drie ritmes, hun gezondheid, hun stemming en hun omstandigheid in het leven; maar degenen die de adem beheersen kunnen hun adem in elk van deze drie ritmes brengen; en wanneer meesterschap is verworven dan heeft de healer de sleutel om elke klok op te winden. In werkelijkheid betekent elke ziekte dat er iets mis is met het ritme. Als een doktor zegt dat verstopping aan de wortel van een ziekte ligt dan betekent verstopping voor een Soefi gebrek aan ritme; dat kan zijn in de bloedcirculatie, in het ademhalen, in activiteit of in ontspanning. Teneinde een ziekte te vinden voelt een medicus de pols, de hartkloppingen en de conditie van de longen. Dit op zich is het bewijs dat ritme hoeder van de gezondheid is en wanneer er is fout is met de gezondheid dan is de adem op de een of andere manier fout gegaan net zoals de klok te snel of te langzaam gaat als het getik van de klok uit ritme raakt en de klok niet de juiste tijd aangeeft.

De healer dient derhalve zijn ritme op orde te hebben zodat hij het mechanisme van het lichaam van iemand anders onder controle kan brengen. In India bestaat een gewoonte om in de handen te klappen of met de vingers te knippen wanneer iemand gaapt. Het idee is dat gapen het teken is dat het ritme wegvalt, het ritme van het lichaam van iemand gaat over in een langzamer ritme wanneer iemand geneigd is te gaan slapen en het klappen van de handen en het knippen van de vingers zetten de polsslag van de ander in hetzelfde ritme als tevoren. Het is net als het door elkaar schudden van iemand die zit te knikken om het mechanisme van zijn lichaam weer op een geschikte manier in werking te zetten. Wanneer de healer in staat is zijn eigen ritme te reguleren dan zal hij ook in staat zijn het ritme van een ander regelmatig te maken. Het vereist grote kennis en inspiratie betreffende de natuur van de menselijke mind en het menselijk lichaam; en de healer die weet hoe hij er mee moet werken is als een dirigent met het orkest. Hij houdt de gezondheid van iedereen die hij healt regelmatig net zoals de dirigent het ritme van elke musicus die in het orkest speelt bewaart.

De kracht van de adem

Het is de kracht van de adem die het lichaam en de mind healt, daar adem leven is, en via de adem kan het leven overgebracht worden naar de mind en het lichaam van iemand anders. De adem is ook een koord dat door menselijke wezens heen loopt en hen in een leven verbindt. Als de adem er niet zou zijn, dan zouden de zintuigen nooit de externe wereld hebben kunnen waarnemen. Derhalve is alles wat men ziet, ruikt, voelt, proeft en hoort via het kanaal van de adem en daarom kan er geen medicijn zo´n invloed hebben op een patient als de adem. Een zwakke adem is onvankelijk voor alle besmettelijke ziekten en een healer met een zwakke adem kan de ziekte van de ziekte in een healing krijgen; daarom is macht van de adem het meest essentiële voordat men zou proberen te healen.

Macht van de adem kan op twee manieren worden ontwikkeld: volume en lengte, die hem intensief en extensief maken. Het is gevaarlijk proberen te healen voordat men helemaal zeker is van de macht van de adem op beide manieren. De ontwikkeling van de macht van de adem wordt gevoeld en men weet wanneer men gereed is om die in het healing te gebruiken.

Een veel voorkomende oorzaak van alle ziekten

Alle pijn, ongemak, ziekte, verval en alle soorten van destructie zijn gebrek aan leven. Het woord leven dat we in de dagelijkse taal gebruiken is de naam van het resultaat van twee activiteiten die op harmonieuze wijze werkzaam zijn: het ene is het continue leven van de spirit; het ander is het leven dat materie voor het leven verschaft. Dit is een negatieve en een positieve activiteit. De macht van het innerlijke leven trekt uiterlijk leven naar zich toe en anderzijds is het de sterkte van het uiterlijke leven waardoor die zich vastklemt aan het innerlijke leven. Op deze manier houdt de wederzijdse handeling van beide de vlam van het leven brandend en het gebrek aan een van deze twee activiteiten is de oorzaak van ziekte.

Er zijn vijf lichamen waardoor de ziel het leven ervaart, het fysiek lichaam is de armoedigste van deze lichamen want het wordt uit materie geboren, met materie gevoed, aangetrokken tot materie, het vindt zijn leven in materie en keert naar materie terug. Daar het materie eist voor zijn onderhoud eist materie hem op het einde; deze eis wordt ziekte of dood genoemd wanneer dit lichaam zijn sterkte verliest; en dit wordt veroorzaakt door het verlies aan energie van de zenuwen, die zich zogezegd samentrekken en het vlees, de botten, het bloed en de huid niet alleen intact houden, maar ook actief en krachtig. De verzwakking van deze zenuwen door vermoeidheid of door gebrek aan onderhoud, door gebrek aan rust of door verlies van energie op wat voor manier dan ook, is de oorzaak van alle ziekte.

Healing kan dus levengevend genoemd worden voor dat deel dat leven nodig heeft of voor het lichaam als geheel. De materialist is ervan overtuigd dat iemand, hoe zwak ook, gered kan worden en tot leven gebracht kan worden door het bloed van een ander in zijn lichaam te injecteren. Als dat al een succesvolle remedie is hoe veel meer zou dan de macht van de gedachte, van leven, die meer macht heeft dan materie, leven in een ander voortbrengen! En zelfs de verfijnde essentie van het fysieke lichaam van de healer zou overgegeven kunnen worden via gassen door het proces van aarde die opstijgt naar water, water naar vuur, vuur naar lucht en lucht naar ether en door het versturen van de verfijndste atomen van fysieke energie en door het versterken van vibraties van mentale energie naar iemand die het nodig heeft. Het verschil tussen medicijnen en healing is dit: in plaats van het versturen van iets via een trein wordt het met een vliegtuig door de lucht gestuurd.

Men kan zich afvragen of het de moeite waard is zichzelf te verzwakken door een deel van zijn leven aan iemand anders te geven. Het is ongetwijfeld niet gepast dat een arm iemand zijn laatste cent aan een ander geeft die hongerlijdt, maar het enige dat een rijk iemand te doen heeft is gebruik te maken van zijn rijkdom voor het gemak en het geluk van diegenen die behoeftig zijn. Een spirituele healer is rijk in goddelijke sterkte en zijn macht zal niet verminderd worden als hij die verdeelt. Derhalve is materialistische healing een vergissing. Hoe succesvol het ook mag lijken is het machteloos vergeleken bij spirituele healing, omdat de spirituele healer de macht van God aan zijn zijde heeft.

De ontwikkeling van kracht in de vingertoppen

De menselijke vorm kan gematerialiseerd licht genoemd worden, waarvan in de mystiek de vijfpuntige ster het symbool is, het hoofd, de armen en de voeten suggererend die de vijf punten vormen. De natuur van licht is om zijn stralen te verspreiden en daar de menselijke vorm gemaakt is uit licht – Nur – vertegenwoordigen de handen, de voeten, de vingers en de tenen, de organen van de zintuigen en het haar allemaal stralen. De kennis van dit licht ziet men in de Oosterse gewoonten om met de topjes van de vingers op het hoofd te zegenen; en in de gewoonten om de hand te kussen of de voeten aan te raken, want de vingers en tenen zijn de bron van de straling.

De healer ontwikkelt derhalve de kracht van de vingertoppen. Net zoals men een bepaalde toonhoogte op een bepaalde noot kan produceren door op een bepaalde manier de adem door het lichaam en de mond te sturen, zo ontwikkelt men de kracht van healing door de energie door de vingertoppen te sturen en door de magnetische kracht van de vingertoppen te ontwikkelen. Het is bekend dat Mozes een licht in zijn handpalm bezat, die de dichters Yad-e-baiza (baiza betekent ei; de handpalm is eivormig) noemen; en Zarathustra wordt altijd afgebeeld met brandend vuur in zijn hand. Beide suggereren de straling, de batterij die in de menselijke hand kan worden ontwikkeld. Wanneer de macht in de handpalm wordt ontwikkeld straalt die uit via de vingertoppen en schiet het naar buiten wanneer die door de wil wordt gestuurd. Vervolgens is de healer door magnetische handbewegingen en door aanraking van het aangedane deel in staat ziekten te genezen.

De kracht van aanwezigheid

Een healer dient te begrijpen dat alleen al zijn aanwezigheid healin macht uit dient te stralen en om dat te doen dient de healer een overvloedig leven, overvloedige macht en overvloedig magnetisme te hebben. Op de eerste plaats dient het lichaam gezond, schoon en zuiver te zijn zodat fysiek magnetisme weldadig kan zijn; ook is zuiverheid van de mind noodzakelijk, naast sympathie voor de patient en een verlangen om hem te genezen in plaats van profijt te trekken uit zijn genezing. De ziel spreekt voornamelijk in vorm van atmosfeer; met andere woorden: de atmosfeer vertelt wat de ziel zegt. De ontwikkeling van de ziel wordt teweeggebracht door een spiritueel proces en door spiritueel leven. Derhalve is de ontwikkeling van de mind, van het lichaam en van de ziel noodzakelijk teneinde een healing macht en een healing aanwezigheid te bezitten.

De kracht van de mind

Het concentratievermogen is het eerste wat noodzakelijk is om healing macht te ontwikkelen. De healer dient in staat te zijn standvastig de gedachte voor de genezing van zijn patient vast te houden wanneer hij dat ook maar vereist. Concentratie is heel moeilijk, maar als die wordt volbracht dan is er niets wat men niet kan volbrengen. Het heeft geen zin de patient door enig proces te proberen te genezen hoe succesvol en goed het ook moge zijn, als er geen concentratievermogen is. De taak van de mind bij healing is veel groter dan wat dan ook, want het is het gebruiken van de mind op materie; en materie, die al tijden de ongehoorzame slaaf van de spirit is, via het koninkrijk van de mineralen, via het koninkrijk van de planten en zelfs via het koninkrijk van de dieren rebelleert altijd tegen het onder controle gebracht worden.

De mind kan ongetwijfeld materie onder controle brengen en ermee doen wat hij wil, maar wanneer de mind wordt verzwakt door de materie te dienen, verliest hij de macht over de materie. Als dat niet zo zou zijn, dan zou iedereen zichzelf genezen door materie onder controle te brengen en zou er geen behoefte aan een healer zijn. Je eigen macht heeft een grotere invloed op jezelf dan de macht van een ander; bovendien kan niemand zoveel sympathie voor een ander opbrengen als jij voor jezelf. De natuur van de mind is om je te ontglippen. Concentratie is de oefening die de mind in staat stelt – wat, zogezegd, zijn eigen vingers versterkt – om wat dan ook vast te kunnen houden. Een ander geheim van de mind is dat zelfs met concentratievermogen de mind niets vasthoudt wat niet van belang is en dat het sympathie in de mind is die de stimulus is om de macht van de mind vast te houden. Derhalve kan niemand een succesvol healer zijn tenzij zijn sympathie voortkomt met zijn handen uitgespreid om de patient uit zijn pijn te verheffen.

Het concentratievermogen

Voordat iemand probeert een ander te healen dient hij in zichzelf concentratievermogen te ontwikkelen. De concentratie van een healer zou zo ontwikkeld moeten zijn dat hij in staat zou moeten zijn om niet alleen wanneer hij mediteert en zijn ogen sluit het gewenste object kan visualiseren, maar dat hij zelfs met zijn ogen geopend in staat is het beeld vast te houden wat zijn mind heeft gecreëerd ondanks alles dat zich voor zijn ogen kan bevinden. Bij healing is het noodzakelijk te weten welk beeld men in zijn mind moet houden. Als het geval wil dat de healer het beeld van een wond vasthoudt dan helpt hij de wond om aan te duren in plaats van geheald te worden; en dus als hij aan pijn zou denken dan zou die zich misschien intenser voortzetten door de hulp van zijn gedachte. Hij dient de genezing in de mind vast te houden; hij dient aan het gewenste te denken, niet aan de toestand. Men dient deze regel in alle aspecten van het leven in gedachten te houden; dat men zelfs bij zorgen niet aan de zorgen moet denken en dat men bij ziekte ziekte dient te vergeten. Men zet vaak de ellende van het leven voort door aandacht aan de ellende te geven. De healer dient van begin tot eind de gedachte aan genezing vast te houden en niets anders.

Over een afstand kracht sturen

De grotere ontwikkeling in healing macht is in staat zijn om over een afstand macht te versturen. Geen land en geen zee kan macht verhinderen die door de mind is verstuurd. Wetenschappelijke ontdekkingen zoals draadloze telegrafie bewijzen dat gedachten via middelen van instrumenten over een afstand kunnen worden verstuurd, maar de mysticus heeft altijd tot op grote hoogte het over een afstand versturen van macht verwerkelijkt en uitgeoefend. Daar het gehele idee van een mysticus het dienen van de mensheid door liefde en goedheid is, voelt hij zich natuurlijk niet verplicht de grootte van zijn macht aan de wereld te bewijzen of zijn macht voor enig werelds doeleinde te gebruiken behalve dan voor healing.

De Hindoe-metafysische bewoording Nada Brahma, wat geluid-God betekent, verklaart het geheim van het leven, dat geluid beweging is en er derhalve niets plaatsvindt tenzij het eerst door een of andere krachte erachter is bewogen. Net zoals er voor een externe daad een fysieke beweging nodig is, zo dient een mentale daad veroorzaakt te worden door je mind. De stem van de een kan tot de andere hoek van de kamer dragen en de stem van de ander kan tot het einde van de straat dragen en net zo is het met de macht van de mind. Net zoals het voor het ontwikkelen van de stem nodig is om te oefenen, zo is het nodig om de macht van de mind te ontwikkelen en te oefenen, maar men dient in gedachten te houden dat de gave van healing altijd noodzakelijk is. Een getalenteerd iemand kan veel verder en veel sneller gaan dan iemand die de gave niet heeft.

Er zijn bij het verzenden van gedachten over een afstand drie dingen noodzakelijk: op de eerste plaats geloof in de theorie; op de tweede plaats, zelfvertrouwen, vertrouwen in je eigen macht; op de derde plaats, concentratievermogen. Hoe groot het concentratievermogen ook is zonder zelfvertrouwen heeft het geen enkele zin; en zelfvertrouwen zonder geloof in de theorie is machteloos. Healing op afstand is de laatste fase waarin een healer arriveert na lange ervaring in healing en om dit bij het begin te proberen zou natuurlijk resulteren in mislukking. Werk brengt ervaring met zich mee en ervaring brengt vertrouwen met zich mee; en geloof wordt stevig wanneer die door ervaring wordt opgebouwd en door vertrouwen wordt verstevigd.