Soefisme

Soefi´s die van alle voorafgaande profeten en leiders spirituele ontwikkeling hadden ontvangen, hebben op dezelfde manier ontwikkeling van Mohammed ontvangen. De openheid van de essentiële leringen van Mohammed hebben voor hen de weg geëffend om voorwaarts te komen in de wereld zonder de tussenkomst die zij eerder hadden ervaren en een mystieke orde genaamd de Saheba-e-Safa, Ridders van Zuiverheid, werd door de Profeet geïnitieerd en werd daarna voortgezet door Ali en Siddiq. De levens van deze ridders waren buitengewoon in hun wijsheid, vroomheid, moed, spiritualiteit en de grote edelmoedigheid van hart. Deze orde werd voortgezet door hun opvolgers, die Pir-o-Murshid, Shaikh, etc. werden genoemd, de een na de ander, naar behoren verbonden als schakels in een ketting.

De spirituele band tussen hen is een wonderlijke kracht van goddelijke verlichting en wordt door waardige geïnitieerden van de Soefi Orde ervaren; net zoals de elektrische stroom door alle verbonden lampen heen loopt en hen verlicht. Door dit middel wordt de hogere ontwikkeling zonder grote inspanningen verworven. Soefisme werd zonder veel vertoon in Arabië gepraktiseerd tijdens de periode van Sahabis, Tába´in en Tába´-i-tába´in. Liefdadigheid, vroomheid, spiritualiteit en moed zijn de ware bewijzen van Soefi-voortuitgang.

De sensationele Soefi-bewegingen die plaatsvonden in Perzië in de latere perioden hebben alle het vertrouwen van Soefisme bij de Perzen gewonnen en Soefisme werd beschouwd als een Perzische filosofie. Imam al-Ghazali, Juneyd-e Baghdadi, Farid-ud-Din ´Attar hadden de leiding genomen om Soefisme de wereld in het groot te brengen. Shams-e Tabrèz, Sa´di, Khagani, Firdausi, Omar Khayyám, Abdul Ala en andere grote Soefi-dichters hebben substantieel de reputatie van Soefisme gevestigd door hun geïnspireerde dichterlijke werken over goddelijke wijsheid. De werken van Sa´di (Gulistan en Bostan) verlichten het intellect; de Divan van Hafiz verruimt het hart met goddelijke liefde; de gedichten van Jelal-ud-Din Rumi, de Masnavi e Ma´navi inspireren de ziel.

Deze werken werden oorspronkelijk in Perzië gemaakt, maar worden nu in veel andere talen vertaald. Zij zijn een zeer interessante bron van educatie voor de mensheid geweest en worden bestudeerd als de populairste verhandelingen over de goddelijke wijsheid van het Oosten.

Het spirituele deel van Soefisme werd op zeer wonderlijke wijze verwezenlijkt door Abdul Qadir Jilani, Moin-ud-Din Chishti, Bahá-ud-Din Naqshband, Shihab-ud-Din Sohrawardi en anderen.

India, zeer verslaafd aan filosofie, was zeer geschikt voor het Soefisme, waar, in vroegere en in moderne registraties een groot aantal Soefi´s met wonderlijke carrières te vinden zijn. De tombes zijn Moin-ud-Din Chishti, Nizam-ud-Din, Sharif-ud-Din, Bandeh Navaz, Mohammad Gauth worden met veel eerbied en devotie bezocht door mensen van verschillende landen en van verschillende geloven, in dankbare herinnering aan hun grote carrières.

Soefisme, als een religieuze filosofie van liefde, harmonie en schoonheid, tracht de ziel van de mens te verruimen totdat de verwerkelijking van de schoonheid van de gehele schepping hem in staat stelt een zo perfect mogelijke expressie van goddelijke harmonie te worden. Het is daarom natuurlijk dat de Soefi Orde als een spirituele macht in het Oosten vooraan zou staan en dat die in het Westen zo snel mogelijk zou worden erkend.

Veel Soefi-heiligen hebben datgene verworven wat bekend is als Gods-bewustzijn, dat de meest alles-omvattende verwerkelijking is van de betekenis van het woord ´goed´ dat door de mens te verwerven is. Strikt genomen is Soefisme noch religie noch filosofie; het is noch theïsme noch a-theïsme, maar staat tussen de beide in en vult het hiaat. Onder religieuze mensen worden Soefi´s als vrijdenkers beschouwd; terwijl ze onder intellectuele filosofen als religeus worden beschouwd, omdat ze gebruikmaken van subtielere principes in het leven dan door materialistische logica gevolgd kan worden om de ziel te verheffen.

Soefi´s hebben in veel gevallen de grootste perfectie in het mens-zijn verwezenlijkt en getoond. En tussen de levens van de Soefi-heiligen kun je enkele van de meest goddelijke modellen van menselijke perfectie in alle vermogens vinden, van koning tot arbeider. Het idee dat Soefisme voort is gekomen uit de Islam of uit enige andere religie is niet noodzakelijkerwijze waar; toch kan het terecht de spirit van de Islam zowel als de zuivere essentie van alle religies en filosofieën genoemd worden.

Een ware Soefi verblijft continu in de gedachte van de waarheid, ziet de waarheid in alle dingen en raakt nooit bevooroordeeld, maar ontwikkelt affectie voor alle wezens. Een Soefi volbrengt de goddelijke reis en bereikt de hoogste graad van Baqà tijdens zijn leven, maar mensen van alle geloven bereiken uiteindelijk hetzelfde niveau van begrip en verwerkelijking die het Soefisme vertegenwoordigt.

Soefisme omvat alle takken van mystiek, zoals psychologie, occultisme, spiritualiteit, helderziendheid, helderhorendheid, intuïtie, inspiratie etc., maar datgene wat een Soefi in het bijzonder wenst te verwerven is niet noodzakelijkerwijs een van de bovengenoemde machten; omdat het doel van al deze machten naar een grotere individualiteit gaat en individualiteit zelf is slechts een hinderpaal op het Soefi-pad richting de voltooiing van zijn hoogste perfectie. Daarom is het hoofddoel van initiatie in de Soefi Orde het hart te ontwikkelen via zelfopoffering en berusting, zodat het zuiver genoeg kan zijn om het zaad van goddelijke liefde te zaaien en de hoogste waarheid en wijsheid te verwezenlijken, zowel in theorie als in de praktijk, daardoor de hoogste eigenschappen van de mensheid verwervend.

Goddelijke perfectie is perfectie in alle machten en mysteries. Alle mysteries, machten en verwerkelijkingen manifesteren zichzelf geleidelijk aan aan de Soefi via zijn natuurlijke ontwikkeling, zonder dat hij er speciaal naar streeft. Zelf-verwerkelijking is de hoogste en moeilijkste verwerving van alles; het is onmogelijk die te verwerven op de manier van de wetenschappen en de kunsten, ook is het onmogelijk die te verwerven net als gezondheid, weelde, eer en macht door bepaalde middelen worden verworven. Omwille van zelf-verwerkelijking hebben duizenden hun gezin en alle wereldse bezittingen opgegeven en koningen hun koninkrijken en hebben zij zich teruggetrokken in de woestijn, jungle of een bolwerk in de bergen, ernaar strevend in ascetisme het geheim van deze zegen te vinden.