De profeten

Voor het intellect alleen is het moeilijk om te geloven in de mogelijkheid van profetische inspiratie.

Het intellect is bewustzijn gereflecteerd in de kennis van namen en vormen; wijsheid is bewustzijn in zijn zuivere essentie, die niet noodzakelijkerwijs afhankelijk is van de kennis van namen en vormen.

De gave van wijsheid geeft visie in de ware natuur van dingen net zoals de rontgenstraal materiële lichamen binnendringt. Wijsheid is met name bepaalde mensen verleend en in die zeldzame gevallen zijn de ontvangers ervan meer dan alleen maar wijs en kunnen ze beschouwd worden als juist de manifestatie van wijsheid. Het zijn de profeten, die als aangeboren eigenschappen vooruitziendheid, inspiratie, intuïtie, helderziendheid en helderhorendheid hebben.

Een Soefi beschouwt alle profeten en heilige mannen niet als veel individuen maar als de ene belichaming van het zuivere bewustzijn van God, of de manifestatie van goddelijke wijsheid, die in verschillende namen en vormen op aarde verschijnen voor het wekken van de mens vanuit zijn slaap van onwetendheid. Net zoals je eigen onderbewustzijn je op een bepaald moment zou wekken, als het van te voren is gewaarschuwd, is het bewustzijn van God op dezelfde wijze de kracht om Zijn manifestatie te wekken, zichzelf projecterend via verschillende namen en vormen om Zijn wens om gekend te worden te vervullen. Al deze oorzaken van wijsheid zijn de manifestatie van de ene oorzaak, Haq.

De profetische missie was bedoeld om de wereld geleidelijk aan te trainen in goddelijke wijsheid in overeenstemming met zijn mentale evolutie, in vormen die geschikt zijn voor verscheidene landen in verschillende periodes. Daarom bestaan er nog steeds talloze verschillende religies, ofschoon de morele principes ervan allemaal hetzelfde zijn.

Elke profeet had een missie om de wereld op de lering van de volgende profeet voor te bereiden; elke profeet kondigde voorspelde de komst van de volgende profeet en de taak werd op die manier door alle profeten voortgezet totdat Mohammed, de Khatim al Mursalin, de laatste boodschapper van goddelijke wijsheid en de bezegeling van de profeten, op zijn missie kwam en op zijn beurt de slot-bewering over goddelijke wijsheid gaf: ´Er bestaat niets behalve Allah´. Deze boodschap voltooide het doel van de profetische missie. Deze slot-definitie is een heldere interpretatie van alle religies en filosofieën in de meest zichtbare vorm. Er was geen noodzaak meer voor meer profeten na deze goddelijke boodschap, die de spirit van democratie in de religie schiep door God in elk wezen te erkennen. Door deze boodschap ontving de mens de kennis dat hij de hoogste perfectie kon bereiken onder leiding van een perfecte murshid of een spirituele leraar.

Soefi´s hebben geen vooroordeel jegens profeten en meesters. Zij beschouwen allen als de goddelijke wijsheid zelf, de hoogste eigenschap van God, verschijnend onder verschillende namen en vormen; en zij hebben hen met alle aanbidding lief, net zoals de minnaar zijn geliefde in al haar verschillende kleren en door alle fasen van haar leven heen liefheeft. Soefi´s erkennen respectvol en geven hun toewijding aan hun Geliefde, de goddelijke wijsheid in al haar kleren, op alle tijden en onder zulke verschillende namen en vormen als Abraham, Mozes, Jezus en Mohammed. De leringen van Mohammed worden bestudeerd en gevolgd door de orthodoxen als een religie en door de diepe denkers als een filosofie.