Perfectie

De ideale perfectie, door de soefi´s Baqà genoemd, wordt in de Islam ´Najat´ genoemd, ´Nirvana´ door de Boeddhisten, ´Verlossing´ in het Christendom en ´Mukhti´ in het Hindoeïsme. Dit is de hoogste conditie die te verwerven is en alle vroegere profeten en heilige mannen hebben die ervaren en aan de wereld onderricht.

Baqà is de oorspronkelijke toestand van God. Ieder wezen dient, bewust of onbewust, ooit tot deze toestand te komen, voor of na de dood. Het begin en het einde van alle wezens is hetzelfde, verschil bestaat alleen tijdens de reis. Er zijn drie manieren op de reis van de mens naar God. De eerste manier is de manier van de onwetendheid, waar iedereen doorheen dient te reizen. Het is net als iemand die mijlenver door de zon loopt met een zware last op zijn schouders en die als hij moe is, de last van zich afgooit en in slaap valt in de schaduw van een boom. Dat is de toestand van de gemiddelde mens, die zijn leven op blinde wijze leidt onder de invloed van zijn zintuigen en de last van zijn kwade handelingen verzamelt; de kwellingen van zijn aardse verlangens scheppen een hel waar hij doorheen dient te gaan om de bestemming van zijn reis te bereiken. De Koran zegt met betrekking tot deze mens: ´Degene die in zijn leven blind is, zal ook blind zijn in het hiernamaals´.

De volgende manier is die van devotie, die voor ware liefhebbers is. Rumi zegt: ´De mens kan de liefhebber van de mens of de liefhebber van God zijn; na zijn perfectie in de een of de ander wordt hij voor de Koning van Liefde geleid´. Devotie is een hemelse wijn, die de devoot bedwelmt totdat zijn hart wordt gezuiverd van alle kwalen en er het gelukkige visioen van de Geliefde overblijft, die tot het einde van de reis duurt. ´De dood is een brug, die vriend met vriend verenigt´ (Uitspraken van Mohammed).

De derde manier is de manier van wijsheid, slechts volbracht door een paar mensen. De discipel slaat geen acht op de tijdelijke gemakken van het leven, maakt zich los van alle aardse banden en richt zijn ogen op God, geïnspireerd door goddelijke wijsheid. Hij verkrijgt het bevel over zijn lichaam, zijn gedachten en gevoelens en is daardoor in staat gesteld om zijn eigen hemel binnen in zichzelf te scheppen, waarvan hij mag genieten totdat hij is opgegaan in het eeuwige doel. ´Wij hebben de sluier van uw ogen afgepeld en uw zicht is vandaag scherp´, zegt de Koran. Iedereen dient langs een van deze drie manieren te reizen, maar uiteindelijk komt men aan bij hetzelfde doel. Zoals er in de Koran wordt gezegd: ´Hij vermenigvuldigde u op de aarde en u zult bij Hem samenkomen´.