Het pad van verwerving (2)

Het geheim van de werkzaamheid van het hele universum ligt in de dualiteit van de natuur. In alle aspecten van de natuur zijn er twee krachten werkaam en hun handelng houdt het leven in balans. Derhalve is op het pad van verwerving de macht die zich manifesteert als enthousiasme of handeling niet voldoende; kennis en het vermogen om te werken zijn ook noodzakelijk. Heel vaak lukt het iemand met al zijn enthousiasme en wilskracht niet om te slagen; en de reden is ofwel dat hij door de macht die hij bezit zijn object als een bal vooruit duwt ofwel dat hij met zijn kracht de rots in stukken breekt die hij in werkelijkheid als een geheel en niet in stukken gebroken nodig heeft. Macht is ongetwijfeld zeer noodzakelijk bij verwerving, maar in de afwezigheid van kennis kan macht hulpeloos blijken te zijn.

Met macht bedoel ik macht in al haar aspecten; alle macht die je in het uiterlijke leven bezit en de macht van de mind en het lichaam. De macht van de mind wordt wilskracht genoemd. Ongetwijfeld zullen er velen falen door gebrek aan kennis, maar het gebrek aan macht brengt ook mislukking.

Als een object vanaf twee kanten door macht en kennis wordt geduwd dan zal er ook geen succes zijn. Het geheim achter alle successen is de samenwerking van deze twee machten. Succes, van materialistische aard of van een of andere andere aard, is altijd succes. Succes, hoe klein ook, is een stap voorwaarts naar iets groters; en mislukking, hoe klein ook, is een mislukking en zal tot iets ergers leiden.

Men dient succes niet om haar uiterlijke waarde te waarderen. Men dient succes te waarderen in overeenstemming met hetgeen het in jezelf voorbereidt. En mislukking, hoe klein ook, geeft een onwenselijke impressie binnenin jezelf. Dit laat zien dat het heel erg noodzakelijk is om de balans te bewaren tussen macht en kennis. Het is van grote waarde om te proberen macht en kennis te ontwikkelen bij het verwerven van je object. Er zijn twee soorten mensen die moe worden van het leven in de wereld: degene die boven de wereld is uitgestegen en degene die eronder is gevallen. De eerstgenoemde heeft zijn object verworven, de laatstgenoemde echter zou, ook al verliet hij dit leven, niet tevreden raken door een ander leven. Zijn verzaking van wereldse dingen stelt niets voor. Het stelt alleen maar onvermogen voor. Het is de overwinnaar van het leven van de wereld die het recht heeft de worsteling van de wereld op te geven als hij dat wenst. Maar voor degene uit wiens handen het leven van de wereld wordt weggegrist door zijn naasten en die niet in staat is het leven vast te houden, die niet vooruitgang kan maken, die in het leven niet kan verwerven wat hij wil verwerven, zou het geen verzaking zijn als hij de wereld zou verlaten, het zou eenvoudigweg armoede zijn.

Willen slagen in het leven is geenszins zelfzuchtig of hebzuchtig. Door succes echter sluit de mens vaak zijn ogen voor wat er zich verder op zijn pad bevindt; hij staat stil; en dat stilstaan is als de dood. Wanneer de vele succesvolle mensen die we in deze wereld zien op spirituele wijze niet voorwaarts gaan dat betekent dat dat zij niet vooruit zijn gegaan op het pad van succes. In werkelijkheid leiden alle wegen: zakenwereld, scholing, wetenschap, kunst, religie of filosofie naar hetzelfde doel. Wanneer mensen niet op hun juiste bestemming lijken te zijn aangekomen dan komt dat niet omdat ze het ene pad boven het andere hebben geprefereerd, maar omdat ze niet verder zijn gegaan op hun pad.

Heel vaak vernielen mensen die een gebrek aan kennis hebben en meer macht dan nodig is hebben, hun eigen doel. Terwijl ze willen opbouwen veroorzaken ze destructie. De grootste fout van de menselijke natuur is dat iedereen denkt dat hij het het beste weet. Wanneer hij tegen iemand anders praat denkt hij dat diegene maar de helft weet; en wanneer hij over een derde aan het praten is dan denkt hij dat diegene slechts een kwart weet. Een paar die niet vertrouwen op hun kennis zijn dan afhankelijk van het advies van anderen; daarom hangt hun succes of mislukking en ook hun denken af van het advies van anderen. Het is ontzettend moeilijk om in het leven macht en kennis te bezitten en om benevens deze een heldere visie te hebben. En de beste manier om de visie helder te houden is door het verwerven van balans tussen macht en kennis.

De mens raakt over het algemeen uit balans, want wanneer er macht is wil hij die uitoefenen. De mens is ook altijd betrokken bij redeneren; op die manier verliest hij gemakkelijk zijn balans. Dan dien je proberen te oordelen of hij te veel belang hecht aan macht terwijl hij niet genoeg de kennis cultiveert. Neem bijvoorbeeld iemand die wellicht heel enthousiast in een bepaalde zaak is; en alleen maar door zijn wilskracht wil hij zo veel mogelijk geld als hij maar kan verdienen, zonder er bij na te denken hoe dat geld gebruikt zal gaan worden. Hij heeft alleen de kracht van het doel ´ik dien te slagen´, en hij geeft al zijn energie daaraan zonder erover na te denken. Op die manier kan hij succes boeken; maar er is altijd toch nog een gevaar. En dan is er een andere persoon die duizend dingen uitdenkt voordat hij een stap in een zakenaangelegenheid zet, alles tegensprekend met zijn eigen kennis. Wat je moet doen is het volgende: als je een stap in macht zet dan moet je een andere stap in kennis zetten en dan zal er balans zijn, dan zal je leven ritmisch worden. Precies zoals het accent in de twee-kwarts maat: er is een sterk accent en vervolgens komt er een zwak accent. Nu is er macht, dan is er denken.

Er zijn veel mensen op deze wereld die uit enthousiasme het object van hun verwerving als een voetbal voor zich uit duwen. Het is hun bedoeling om het te grijpen, maar zij duwen het onopzettelijk verder en dit gebeurt er wanneer iemand te enthousiast is om een bepaald iets te verwerven waarvoor hij zich niet heeft voorbereid. Je moet eraan blijven denken dat je je op het pad van verwerving eerst sterk genoeg moet voelen om de last te dragen van hetgeen je wilt verwerven. De wijsheid die je achter de natuur werkzaam ziet heeft de bedoeling en heeft het zo geregeld dat elk wezen en elk ding het gewicht zal dragen wat het zijn hebben. Heel vaak laat de ambitie van de mens zijn macht of wijsheid achter zich. Voordat hij erover nadenkt of hij wel recht heeft op een bepaald iets of niet probeert hij dat al te verwerven; en dit is wat heel vaak mislukking veroorzaakt. De mens dient eerst aanspraak te kunnen maken om te hebben wat hij wil hebben; dit maakt het voor hem gemakkelijk om te winnen wat hij wil winnen en het trekt datgene naar hem toe wat hij naar zich to wil trekken.

Je iets verbeelden is heel wat anders dan je iets wensen. In een hut van gras liggend zou je een solide muur om je hut heen kunnen wensen, maar je kunt je een paleis verbeelden dat voor je ogen staat; verbeelding helpt echter niet bij de verwerving; het eerlijke verlangen wel.

Er zijn dingen die zich binnen je bereik bevinden en er zijn dingen die zich buiten je bereik bevinden. Je dient jezelf eerst je vermogen te bewijzen om datgene wat zich binnen je bereik bevindt te verwerven. Dit geeft je voldoende zelfvertrouwen om dat wat zich buiten je bereik lijkt te bevinden te verwerven. Op het pad van verwerving dien je het oog van rechtvaardigheid open te houden. Je dient in staat te zijn te weten wat goed voor je is om te verwerven en welke verwerving je niet verdient. Iedere ziel op deze wereld is zich voor iets aan het inspannen. Voor de een is het object van zijn inspanning duidelijk onderscheiden, voor de ander is het wellicht gecompliceerd. Toch is geen levend mens die niet iets aan het zoeken is; als het object helder voor je is dan is dat gemakkelijker te verwerven.

Er zijn in het proces van verwerving vier stadia. Op de eerste plaats dient het object dat je wenst te verwerven zich concreet in je mind te bevinden. Vervolgens dient beredeneerd te worden hoe het verlangen gematerialiseerd kan worden. Op de derde plaats, welk materiaal dient ervoor verworven en gebruikt te worden. Het vierde stadium is het componeren of het bouwen van dat object. Het centrale thema van de gehele schepping is verwerving. In de zoektocht van alle zielen op deze wereld is er slechts een impuls en dat is de goddelijke impuls. Toch draait het voor de mens die onwetend ergens naar op zoek is en die op een verkeerde wijze tewerkgaat, uit op teleurstelling; en niet alleen voor hemzelf maar zelfs ook voor God. Degene die zijn zaakjes op een rij heeft en die ze op een juiste wijze tot een einde brengt, vervult de taak van zijn leven en het verlangen van God. Ongeacht wat de mens volbrengt, het is slechts een stap in de richting van iets anders. Als iemand verder gaat met het volbrengen op het pad van verwerving dan zal hij uiteindelijk arriveren bij het doel van zijn leven. In de uiteindelijke verwerving ligt het doel van alle zielen, hoewel ze in het begin van elkaar lijken te verschillen.

Het geheim van alle verwerving ligt in de verwerkelijking van het zelf. Zowel de impuls om iets te verwerven als de beheersing van die impuls zijn nodig. Heel vaak verliest iemand door zijn over-enthousiasme, dat zijn leven uit balans haalt, de kans om iets te verwerven. Tegelijkertijd is de macht van de impuls een grote macht en degene die geen kracht in zijn impuls heeft, kan niet anders dan verliezen. Je moet een balans bereiken tussen impuls en beheersing. Er dient een impuls te zijn, maar die dient onder controle te zijn. Iemand die super-blij is dat hij rijkdom heeft dient zich te realiseren dat hij heel snel wat van die rijkdom zal kwijtraken; en zo gaat dat met alles.

De balans dient bewaard te blijven door je te realiseren dat niets wat de aarde kan bieden waardevoller is dan je ziel. Dingen die iemand achterna rent, rennen van hem weg, bevreesd door zijn achtervolging. Maar degene die objecten niet najaagt zal ontdekken dat ze onvermijdelijk de zijne worden. Wanneer God de jouwe wordt, wat zal er dan niet het jouwe worden?

Juist om de reden dat God op aarde in verschillende wezens wordt verdeeld en Zichzelf weer in één Wezen verenigd, is Zijn macht onbeperkt. Het ware doel van iedereen op aarde is hetzelfde als het doel van God in de hemel; maar dit doel kan alleen verworven worden als de mens zijn verlangen overgeeft aan het verlangen van God, als de mens zichzelf wil overgeven aan het Zelf van God. Dat is de betekenis van de offerande van Abraham; dat is de ware betekenis van de kruisiging: het lagere zelf kruisigen.

Op het pad van verwerving is vertrouwen nodig. In overeenstemming met je vertrouwen wordt het doel van verwerving dichter naar je toe getrokken. Niet door over-enthousiamse, want dat is bedwelmend. Iemand die is bedwelmd door enthousiasme is onderhevig aan het verkeerde in plaats van aan het goede. Het is altijd innerlijke macht die het geheim van verwerving is; iemand die zijn macht een uitlaatklep toestaat verkwist die alleen maar. Het is het conserveren van deze macht dat een reservoir van macht vormt waarmee alles volbracht kan worden. Voor iemand die het mysterie van Sadhana heeft verworven is er niets in de wereld wat niet verworven kan worden; alles bevindt zich binnen zijn bereik, zijn macht en zijn greep. Je stijgt net zo hoog als het doel van jouw verwerving is; en je staat net zo laag als het doel van verwerving laag is. Als het object het verlenen van eerbied is dan zul je integer zijn; als het object pijnlijk is dan zul je verdrietig zijn; als het object aangenaam is dan zul je vrolijk zijn; als het object exalterend is dan zul je heilig zijn. Daarom moet je weten welk doel je voor ogen moet houden, welk doel je in het leven na moet jagen.

Er zijn veel kinderlijke mensen die niet weten wat hun doel in het leven is. Het ene moment denken ze dat dat het ene is en het andere moment denken ze dat het iets anders is. Uiteindelijk komen ze nergens bij uit omdat ze zich geen doel voor ogen hebben gesteld. Op deze manier kan niemand op zo iemand vertrouwen. Zelfs de vogels zijn bevreesd om op een bewegende tak te zitten. Degene van wie het doel is gesteld is degene van wie het leven gevestigd is, die je serieus kunt noemen, op wie anderen kunnen vertrouwen. Degene die zijn eigen mind nog niet eens kent kan zijn naasten niet helpen; hij zal hen alleen maar in de war brengen. Hij kan niet voor zichzelf verwerven noch kan hij een ander helpen. Je moet er derhalve continu aan denken om je mind helder te houden zodat je je doel voor ogen kunt zien: het karakter ervan, de aard ervan en de waarde ervan; en vervolgens elke poging in het werk stellen om geduldig dat doel na te streven totdat je het hebt verworven. Ongeacht hoe klein het doel is, de verwerving ervan bouwt een stap in de richting van het einddoel.