De zuivere mind

De zuivere mind schept geen fenomenen maar is zelf een fenomeen.

Een man die een bepaald steunlatje voor zijn kamer nodig had wist niet waar hij in de stad naar toe moest gaan om dat te vinden. Maar hij had een welomschreven idee in zijn mind over hoe het eruit zou moeten zien en zodra hij de stad in ging had de eerste de beste winkel waar zijn oog op viel het steunlatje. Hij had misschien in de hele stad geen ander kunnen vinden, maar zijn mind bracht hem rechtstreeks naar het object wat hij wenste. Waar komt dit vandaan? Het komt uit de zuiverheid van de mind.

De mind kan met water worden vergeleken. Zelfs het kijken naar een stroom zuiver water dat in al zijn zuiverheid stroomt is de grootste vreugde die je kunt hebben en het drinken van zuiver water is dat ook. Zo is het ook met de mind. Contact met mensen met een zuivere mind is de grootste vreugde, of ze nu wel of niet met iemand spreken; er komt uit hen een zuiverheid, een natuurlijke zuiverheid voort, die niet door mensen is gemaakt maar tot de ziel behoort en je het grootste plezier en de grootste vreugde bezorgt. Er zijn anderen die hebben geleerd te spreken en te onderhouden en hun manier van doen is opgepoetst, hun gevatheid is overdrijving en hun spraak is kunstmatig.Waar komt dit allemaal op neer? Als er geen zuiverheid van de mind is kan niets die verfijnde vreugde schenken waar elke ziel naar hunkert.

Er bestaat een gezegde dat iemand die zuiver van mind is erg vaak te goed voor deze wereld en verstoken van gezond verstand lijkt; dat de mensen met een zuivere mind erg vaak niet tot deze wereld lijken te behoren. Dat is waar; maar dat is niet de fout van de mensen met een zuivere mind; het is de fout van de verdorven wereld. Die wereld is van kwaad tot erger gegaan. Iedereen die zuiverheid van de mind laat zien is in het begin een outcast en lijkt niet in staat te zijn om alles wat hij ook probeert te kunnen verrichten. Maar wat doet dat ertoe? Je kunt maar beter net zo goed tegelijkertijd zuiver van mind als wijs zijn. Degene die zuiver van mind is kan net als een werelds iemand op een net zo gedegen en kundige wijze in wereldse zaken werkzaam zijn; en degene zonder zuivere mind kan in staat zijn in de wereld te slagen, maar dat zal geen eeuwigdurend succes zijn.

Betreffende de kwestie van succes of mislukking, er is geen principe waar dit op is gebaseerd. Het is niet waar dat je goed, eerlijk en zuiver van mind dient te zijn teneinde te slagen. Het tegenovergestelde is vaak waar. Maar tegelijkertijd kun je niet zeggen dat je het tegenovergestelde dient te zijn teneinde succesvol te zijn. Oneerlijkheid en gebrek aan zuiverheid van de mind brengen vaak mislukking over iemand heen. Als er al een regel is die hiermee verband houdt dan is het de regel dat het succes van degene die dat via eerlijkheid en via goedheid verwerft afhangt van eerlijkheid en goedheid. En degene die ergens in slaagt zonder eerlijkheid en goedheid zal falen op de dag dat hij eerlijk en goed is. Dat komt omdat hun wegen verschillend zijn. De gehele houding van de mind heeft invloed op iemands levensaangelegenheden; dat is prachtig om te zien. Hoe meer je erover nadenkt, hoe meer het je zal bewijzen dat succes en mislukking absoluut afhangen van de houding van de mind.

Ik was zeer geïnteresseerd in hetgeen een vriend die verkoper bij een grote firma in juwelen was mij ooit vertelde. Hij kwam gewoonlijk naar me toe om over filosofie te praten. Hij zei: ´Het is erg vreemd, ik heb zo vaak gezien dat ik wanneer ik bij een huis aankwam waar ik dacht dat zij in staat zouden zijn meer dan de werkelijke prijs van dingen te betalen, ik in de verleiding kwam een veel hogere prijs te vragen dan wat ik wist wat de waarde was; maar elke keer als ik gehoor gaf aan die verleiding, slaagde ik niet. En ik werd opnieuw aangemoedigd dat te doen toen ik een collega-verkopers iemand die een steen erg mooi vond, die steen tegen een prijs zag verkopen die vier maal de waarde ervan was. Waarom slaagden zij wel en waarom slaag ik niet?´ Jouw manier is verschillend, hun manier is verschillend. Zij slagen door oneerlijkheid; jij kunt slagen door eerlijkheid. Als jij hun pad volgt zul je niet slagen´.

Dus soms kan iemand die bezig is zich mentaal te ontwikkelen door mentale zuivering kleine opofferingen, kleine mislukkingen, moeten ondergaan. Maar deze zijn slechts een proces in de richting van iets wat werkelijk substantieel is, werkelijk te moeite waard is. Als hij niet door een kleine mislukking wordt ontmoedigd, zal hij zeker in een fase terechtkomen waarin succes aan zijn kant zal zijn. Zuiverheid van mind maakt bronnen van inspiratie vrij die anders gesloten blijven. En via inspiratie beleef je vreugde aan en waardeer je alles wat mooi is en creëer je alles wat goed is voor de vreugde en het plezier van anderen.

Ik bezocht ooit de studio van een schilder die was gestorven. Ik zat daar vijftien minuten en er kwam zo´n depressie over me heen dat ik de weduwe van de schilder vroeg: ´Wat was de geestelijke gesteldheid van uw echtgenoot?´ En zij antwoordde: ´Een vreselijke gesteldheid. Zijn spirit was in tweëen verdeeld´. Ik zei: ´Dat is wat zijn schilderijen laten zien´.

Het effect was zodanig dat iedereen die die schilderijen zag dezelfde invloed onderging. Als we zuiverheid van mind hebben creëren we zuiverheid. In alles wat we doen, kunst, politiek, zakenwereld, muziek, handel, laten we de zuiverheid van mind in die mate de vrije loop dat degenen om ons heen, vreemden of vrienden, allemaal deelhebben aan onze vreugde. Men zegt dat ziekten besmettelijk zijn. Maar zuiverheid van mind is ook besmettelijk en het effect ervan creëert zuiverheid in anderen. Sommigen bewaren het lang, sommigen bewaren het kort. Dat hangt af van de mind.

De mind is een opslagruimte, een opslagruimte van alle kennis die je door studies, ervaringen en impressies via een van de vijf zintuigen hebt geaccumuleerd. Met andere woorden, elk geluid, zelfs als je dat maar een keer hebt gehoord, wordt daar geregistreerd; elke vorm die onze ogen hebben gezien, zelfs een glimp ervan, wordt daar geregistreerd. En wanneer ons hart zuiver is dan projecteert het het licht van de ziel net zoals het licht van een zoeklicht wordt geprojecteerd. En het meest verwonderlijke fenomeen is dat het licht door de macht van de wil wordt geworpen op die speciale plek in de opslagruimte van de mind die we willen vinden. Wij hebben bijvoorbeeld iemand tien jaar geleden een keer gezien en hij verschijnt voor ons, we kijken naar hem en zeggen: ´Ik heb die persoon eerder gezien, maar waar?´ Op dat moment zullen we het licht van onze ziel werpen op dat beeld dat bij die gelegenheid tien jaar geleden op onze mind is gemaakt. Het is er nog steeds. We waren het helemaal vergeten, maar het beeld is er. Op het moment dat wij het wilden zien projecteerde de ziel haar licht op die speciale plek; en het meest verwonderlijke is dat er misschien wel een miljoen beelden zijn. Waarom zou het licht op dat speciale beeld geworpen worden? Dat is het fenomeen. Dat komt omdat het innerlijke licht een grote macht heeft; het is een macht die van nature creatief is. En derhalve werpt het, wanneer het licht werpt, het licht op die specifieke plek.

Met het woord ´mind´ bedoel ik hier wat vaak de onderbewuste mind wordt genoemd. De opslagruimte waarover ik hiervoor heb gesproken is de onderbewuste mind. In die opslagruimte bevinden zich dingen en die leven; alle gedachten en impressies zijn levende dingen. Niets in de mind sterft. Het leeft en het leeft lang; maar wanneer we ons er niet bewust van zijn, bevindt het zich in onze onderbewuste mind.

Er werd bijvoorbeeld iemand verteld dat hij op die en die dag op die en die tijd zijn vriend diende te gaan bezoeken. Hij had het in zijn notitieboekje opgeschreven, maar vervolgens vergat hij het. Tijdens zijn dagelijkse bezigheden kwam er een moment waarop hij dacht: ´Ik zou op die plek moeten zijn! Ik ben er niet naar toe gegaan. Ik ben het helemaal vergeten. Ik had er moeten zijn. Waarom ben ik niet daar? Waarom ben ik het vergeten?´ Nu bevond dit idee dat hij zich herinnerde zich in zijn onderbewuste mind. En omdat zijn wil het wilde weten kwam het omhoog; hij wist zonder eraan te twijfelen dat hij een afspraak had, dat hij daar moest zijn. Alleen had hij het voorlopig vergeten. Waar bevond het zich? In dat gedeelte van de mind die men het onderbewuste noemt.

Een leerling die ik ooit had en die zeer geïnteresseerd was in spirituele oefeningen en metafysische kwesties verliet mij en werd zakenman. Al zijn tijd besteedde hij aan zijn zaken. Hij vergat me helemaal. Tien jaar lang deed hij zijn oefeningen niet. Op een dag kwam ik toevallig in de stad waar hij woonde en hij herinnerde zich zijn oude leraar die was teruggekeerd. Toen hij de lezing die ik gaf hoorde, kwam alles wat hem tien jaar geleden was geleerd tot leven; het wilde maar al te graag weer komen. Hij zei: ´Het is allemaal levend voor me. Vertel me alstublieft wat ik moet doen´. Hij was er zo op gebrand om nu dingen te doen.

En zo is het. Alles wat zich in de mind bevindt, waar je nooit over hebt nagedacht, waar je je nooit zorgen over maakt, bevindt zich daar; en wanneer je vrij bent van wereldse verplichtingen dan komt dat allemaal tot leven.

Met de dood komt er vrije tijd; na de dood komt de mind tot een groter leven, een leven dat werkelijker is dan het leven hier. De dood is een ontsluiering, de verwijdering van een bedekking, waarna de ziel veel dingen zal kennen met betrekking tot haar eigen leven en met betrekking tot de gehele wereld die tot dan toe was verborgen. Derhalve zal de verwerkelijking van wat er over hemel en aarde wordt gezegd en wat we in onze mind hebben opgestapeld in het hiernamaals onze eigen verwerkelijking zijn. Vandaag bevindt onze mind zich in ons; in het hiernamaals zullen we ons in onze mind bevinden. En derhalve zal die mind die nu slechts mind is in het hiernamaals de wereld zijn. Als het de hemel is, zal het de hemel zijn; als het een andere plaats is, zal het die andere plaats zijn. Het is datgene wat we ervan gemaakt hebben. Niemand wordt aangetrokken en daar neergezet. Wij hebben dat voor onszelf gemaakt, voor ons eigen gemak.

Waar we naar op zoek zijn geweest, hebben we verzameld. Als het echt heel belangrijk zou zijn, is er een kostbare jurk. Als we ontdekken dat dat niet belangrijk is, dat het dwaas is, is het er net zo goed.

Zelfs nutteloze dingen nemen in de mind een vorm aan, omdat alles een vorm heeft. Maar het heeft een vorm die analoog is aan de bron van impressie. Niet alleen een schilderij bijvoorbeeld, een afbeelding heeft een waarneembare vorm; muziek is ook een taal; de ogen zien het niet, maar de oren zien het. Zo stapelt de mind allerlei vormen als zuur, zoet, bitter en pikant, alle soorten smaken, op. We zien ze niet, maar ze worden in de mind geregistreerd in een vorm die door ons wordt onderscheiden. De ogen zien de vorm niet, maar de mind ziet die in feite op dezelfde manier als dat wij die ooit hebben geproefd. Voor de mind zijn al deze vormen op dezelfde manier verstaanbaar, op exact dezelfde wijze als wanneer ze via de andere zintuigen komen.

Na de dood blijven er verscheidene impressies in de mind achter. Want wat is individueel? Een individu zijn is net als het zich bevinden in een mist. Wanneer verschillende fysieke organen niet langer de spirit vast kunnen houden dan falen ze en is de spirit klaar met ze. Het lichaam vertrekt, de spirit blijft achter. De spirit is net zo individueel als de persoon in zijn fysieke lichaam individueel was. Nadat het fysieke lichaam is weggegaan, zijn de non-fysieke impressies duidelijker onderscheiden omdat de beperking van het fysieke lichaam weg is gevallen. Het fysieke lichaam is een grote beperking. Wanneer het is weggevallen wordt de individualiteit duidelijker te onderscheiden en raakt de individualiteit beter staat om werkzaam te zijn dan op het fysieke niveau.