De wet van handelen

De wet van oorzaak en gevolg is in zijn resultaten op het gebied van het spreken en het denken net zo ondubbelzinnig als op de fysieke wereld.

Als er kwaad is gedaan is dat, als het als kwaad wordt beschouwd, een zonde; en als er goed is gedaan is dat, als het als goed wordt beschouwd, een deugd; maar degene die goed of kwaad doet zonder het te begrijpen heeft geen verantwoordelijkheid voor zijn zonden noch verdienste voor zijn deugden; maar hij is evengoed onderhevig aan straf of beloning.

De mens vormt zijn toekomst door zijn handelingen. Al zijn goede of slechte handelingen verspreiden hun vibraties en worden door het hele universum heen gekend. Hoe spiritueler iemand is, hoe sterker en helderder de vibraties zijn van zijn handelingen, die zich over de wereld verspreiden en zijn toekomst weven.

De toekomst is als een koepel: die vibreert op zo´n manier dat hetgeen je erin zegt op dezelfde manier naar jou wordt teruggekaatst. Zo is ook de wet van handeling: we oogsten wat we zaaien.

Het is onmogelijk te onderscheiden tussen goed en slecht, omdat het geziene ding wordt gekleurd door de persoonlijkheid van de ziener; voor het slechte zien is al het goede slecht en voor het goede zien lijkt zelfs het slechte op een bepaalde manier goed; dus zwijgen de wijzen in het onderscheid maken tussen goed en slecht. De meest essentiële regel is niet aan anderen te doen wat jij niet aan jou wil laten doen. Dié handeling is gewenst die voortkomt uit vriendelijkheid en dié handeling is ongewenst die onvriendelijk is. Het is zeker zo dat macht vaak het juiste is, maar uiteindelijk is het juiste de enige macht.

In verschillende religies zijn er verschillende principes voor het leven, maar de wil van een Soefi is het principe voor zichzelf. Degene die zichzelf overgeeft aan principes is de dienaar ; en degene die principes voor zichzelf voorschrijft, is de meester. Degene die nog nooit in zijn leven is gecommandeerd, weet nooit hoe hij moet commanderen; op dezelfde wijze dient men eerst dienaar te zijn voordat men meester is.

De murshid als arts van de ziel schrijft de mureed noodzakelijke principes voor, waarbij de mureed, nadat hij de training heeft volbracht, arriveert bij die gezegende staat waarin hij deugden en zonden overwint en voorbij goed en slecht staat. Voor hem is geluk niet anders dan leed, want zijn denken, spreken en handelen worden het denken, spreken en handelen van God.