- Khayali – waarin de handelingen en gedachten van de dag in de slaap worden gereproduceerd
- Qalbi – waarin de droom tegengesteld is aan het ware gebeuren
- Naqshi – waarin de ware betekenis wordt vermomd door een symbolische representatie die alleen de wijzen kunnen begrijpen
- Ruhi – waarin het ware gebeuren letterlijk wordt getoond
- Elhami – waarin goddelijke boodschappen worden gegeven in brieven of door een engelachtige stem
Dromen hebben vroeg of laat hun effect, in overeenstemming met de sterren waaronder ze plaatsvinden. De droom gezien in de middernacht wordt binnen één jaar verwezenlijkt en de droom van het latere deel van de nacht binnen zes maanden; de droom van de vroege ochtend wordt snel daarna verwerkelijkt. Tegelijkertijd is de manifestatie van dromen onderhevig aan kwalificatie volgens de goede of slechte handelingen van de dromer.
Inspiraties worden gemakkelijker gereflecteerd op spirituele personen dan op materialistische personen. Inspiratie is het innerlijke licht dat zichzelf op het hart van de mens reflecteert; hoe zuiverder het hart van roest is, als een heldere spiegel, hoe helderder inspiratie erin kan worden gereflecteerd. Om inspiraties helder te ontvangen moet het hart door juiste training worden voorbereid. Een hart vertroebeld door roest is nooit in staat ze te ontvangen. Er zijn vijf soorten inspiratie:
- Elham-e-´Ilm – inspiratie van een kunstenaar en wetenschapper
- Elham-e-Husn – inspiratie van een musicus en dichter
- Elham-e-´Ishq – inspiratie van een devoot
- Elham-e-Ruh – inspiratie van een mysticus
- Elham-e-Ghayb – inspiratie van een profeet
- Kushád der Khyal – in de gedachtegolf
- Kushád der Hál – in emoties en gevoelens
- Kushád der Jemal – in de pijnen van het hart
- Kushád der Jelal – in de stroom van wijsheid
- Kushád der Kemal – in de goddelijke stem en het goddelijke visioen