De ervaring van de ziel

i
De ervaring van de ziel via het lichaam

De ziel ervaart het leven zowel via de mind als via het lichaam. Zonder de tussenkomst van de mind zou het lichaam niet in staat zijn als een geschikt voertuig voor de ziel te handelen. Simpel gezegd: de mind is het voertuig van de ziel en het lichaam is het voertuig van de mind. Velen zijn ervan overtuigd dat het brein denkt en dat het hart voelt; in werkelijkheid echter stelt het brein de mind in staat om op concrete wijze te denken en stelt het fysieke hart het hart, de factor van het voelen, in staat om op heldere wijze te voelen.

De ziel houdt zich als een spiegel afzijdig waarin elke activiteit van de mind en van het lichaam wordt gereflecteerd. De ziel vervult haar doel via deze voertuigen, het doel dat zij zichzelf vanaf het begin van haar manifestatie heeft gesteld. Zo groot als het doel is, zo groot is de kracht die de ziel toepast voor om dat doel te bereiken; en zo verfijnd als het doel is, zo verfijnd wordt de intelligentie om dat doel te bereiken. Dit wordt heel mooi door Sa´di gezegd: ´Elke ziel wordt voor een bepaald doel geboren en het licht van dat doel is aangestoken in deze ziel´.

ii
De ervaring van de ziel via andere wezens

Bij dit onderwerp is het eerste wat we dienen te begrijpen dat de ziel een onverdeeld gedeelte van het aldoordringende bewustzijn is. Zij is onverdeeld omdat ze het absolute Wezen is; ze wordt helemaal gevuld met het gehele Bestaan. Het gedeelte van haar dat wordt gereflecteerd door een bepaalde naam of vorm wordt zich in verhouding meer bewust van het object dat in haar is gereflecteerd dan van alle andere objecten. Onze mind en ons lichaam, gereflecteerd op een gedeelte van het aldoordringende bewustzijn, maakt van dat deel van het bewustzijn een individuele ziel, die in werkelijkheid een universele spirit is. Deze individuele ziel ervaart de uiterlijke wereld via het medium van de lichamen die erin zijn gereflecteerd, namelijk onze mind en ons lichaam.

Als we aan een ander ding of aan iemand anders denken, onszelf vergetend, dan wordt dat ding of die persoon in onze ziel gereflecteerd. Wij worden zelf dat ding of wezen dat op dat moment in onze ziel wordt gereflecteerd en we weten alles over het ding of wezen dat is gereflecteerd in onze ziel; meer dan we over onszelf weten, wat in feite niet ons zelf is.

Dit mysterie verklaart telepathie, gedachtenlezen, bezeten zijn door een spirit en het communiceren met spirits. Door onze ziel met een ontvankelijke min af te stemmen op de mind van iemand anders kunnen we zijn gedachten lezen; door onze ziel met een ontvankelijke mind af te stemmen zenden we een telepathische boodschap. Wanneer een spirit zijn ziel met ontvankelijke mind afstemt op de mind van iemand anders dan obsedeert hij een ander. Wanneer we onze ziel met een expressieve mind afstemmen dan communiceren we met en helpen we de spirit aan gene kant; wanneer we onze ziel met een ontvankelijke mind afstemmen op een spirit krijgen we boodschappen van de spirit.

We kunnen leren van onze murshid, geïnspireerd worden door een profeet of verlicht worden door het licht van God zonder studie, oefening en enige inspanning van onze kant als we maar weten hoe we onze ziel op een juiste wijze in elke gewenste richting moeten afstemmen.

iii
De ervaring van de ziel via andere dingen

Zolang de ziel niet tot haar majesteit is ontwaakt, is ze vol armoede, die wordt veroorzaakt door haar beperkingen. De dingen waarvan de mens in het leven afhankelijk is en de dingen die de mens vereert en wil bezitten lijken zo ver buiten zijn bereik; niet omdat zijn ziel korte armen heeft die niet uit kunnen reiken, maar omdat zijn ziel gevangen zit in het fysieke lichaam en alleen maar weet hoe ze met de materiële armen moet werken, die niet verder dan één meter kunnen reiken.

De andere reden voor de teleurstelling van de ziel door het leven is dat zij zich loskoppelt van de dingen en wezen om haar heen, zich concentrerend op de beperkte voertuigen, de mind en het lichaam die op haar worden afgestemd en via welke ze het leven ervaart. Zij noemt deze ´mijn individuele zelf´, zo haar verreikende macht en intelligentie beperkend.

Wanneer de ziel ontwaakt dan is geen enkel wezen, geen ding ver van haar bereik vandaan en als ze meer in staat raakt om via de mens te zien dan raakt zo ook meer in staat via de dingen te zien. Op deze manier kijkt de ziel door alle dingen heen en kent ze hun nut, hun doel in het leven en gebruikt ze hen voor het beste doel in het leven.

De ziel kent niet alleen de dingen en het geheim van hun aard, maar ze kan ook dingen aantrekken, ze kan dingen opbouwen en vernietigen; haar macht is veel groter dan woorden ooit uit kunnen leggen.

Degenen die niet kunnen zien maar door de uiterlijke bewijzen overtuigd zijn, voor hen is de ziel doods en zij worden net zo beperkt als hun lichaam. Degenen die God verwerkelijken, de alwetende en almachtige, en Zijn intelligentie en macht in hun ziel verwerkelijken, erven in overeenstemming met hun evolutie en macht in het leven, de macht en intelligentie van de hemelse Vader. Rumi zegt: ´Aarde, water, vuur en lucht lijken dingen voor de mens, maar voor de ziener lijken het levende wezens, die elk moment wachten om het bevel van hun Heer, de God van het universum, uit te voeren´.

iv
De ervaring van de ziel via de mind

De mind heeft vijf vermogens: het vermogen om te voelen (hart), het vermogen om te denken (mind), het vermogen om te redeneren (bewustzijn), het vermogen om zich te herinneren (geheugen) en het vermogen om zich te identificeren (ego).

De ziel is als een licht in deze vijfhoekige kamer, want de ziel neemt het voelen, het denken, het geheugen, het redeneren en de identiteit waar en identificeert zich ermee.. In werkelijkheid staat ze op een afstand van hen; verandering van gevoel of gedachte verandert de ziel niet. Omdat de ziel zichzelf echter niet ziet, denkt ze, met behulp van het ego: ik ben verdrietig of ik ben blij of ik herinner me of ik ben vergeten. De ziel doet niets van dit alles; het zijn allemaal werkingen van de mind; omdat de ziel zichzelf echter niet ziet, identificeert zij zich met wat er op dat moment wordt gezien.

Het is een feit dat het licht van de ziel de mind normaal functionerend houdt. Wanneer het licht wordt bedekt dan verschijnt er een en al verwarring in het leven; en er komen allemaal intuïties en inspiraties als de ziel haar licht ontsluit. Wanneer de mind niet normaal functioneert dan kan de ziel de dingen niet op de juiste wijze waarnemen, de mind is als een telescoop ten overstaand van de ziel. Daarom zijn beide zaken nodig: de mind die goed functioneert en de ziel in perfecte afstemming op de mind.

v
De ervaring van de ziel via andere wezens

De mind is als een spiegel en elke gedachte die de mind in komt wordt op deze spiegel gereflecteerd. Als een spiegel met een reflectie erop wordt afgestemd op een andere spiegel dan zal dezelfde reflectie op die spiegel gevonden worden.

Zo is het ook met de mind. Voor de mysticus die genoeg ontwikkeld is om dit op een juiste wijze te verrichten is het een eenvoudige taak om de reflectie van de mind van een ander te pakken of om de reflectie van zijn eigen mind op de mind van iemand anders te gooien. Het eerste wordt gedachtenlezen genoemd, het laatste wordt mentale suggestie genoemd. Door deze macht te ontwikkelen kan iemand niet alleen met de levende, maar zelfs met de spirits communiceren. De kwestie is wie dat wel en wie dat niet moet doen. Als het voor een kind niet raadzaam is een menigte in te lopen dan betekent dat niet dat datzelfde toegepast moet worden op een volwassene. Daarom kunnen de onzelfzuchtige en wijze mensen dit leren teneinde deze verwerving op de best mogelijke manier te gebruiken.

vi
De ervaring van de ziel via het hart

Het hart is een bol die het licht van de ziel bedekt en de verschillende emoties ervan zijn verschillende kleuren van die bol. Elke emotie wordt voortgebracht door een bepaald element. Terwijl de ziel het leven via het hart ervaart, denkt ze: ik ben verdrietig of blij of angstig of vrolijk. In feite is het haar tijdelijke ervaring. Wanneer de invloed van een bepaald element wordt veranderd dan is de emotie afgelopen en is de ziel net zo zuiver als tevoren. Niets raakt haar. Zij is van nature zuiver en blijft altijd zuiver. Als tien mensen na elkaar in een spiegel kijken dan toont de spiegel ieder zijn gezicht dat erop is gereflecteerd en is het helder genoeg om elke andere reflectie op te nemen. Op het eind is de spiegel net zo helder als tevoren; geen enkel gezicht dat er ooit op is gereflecteerd heeft er een impressie op achter gelaten.

Er zijn negen verschillende emoties die de ziel via het hart ervaart en deze worden beïnvloed door corresponderende elementen, op de volgende manier:

Emoties                  Elementen
Humor                    lucht
Vreugde                  ether
Verdriet                  aarde
Angst                     ether en lucht
Medelijden              water
Moed                      vuur en lucht
Onverschilligheid     ether, vuur en aarde
Passie                     vuur
Boosheid                 vuur en lucht

vii
De ervaring van de ziel via het hart van iemand anders

De ziel ervaart soms het leven via het hart van een ander. In het geval van een levend persoon kan dat alleen gedaan worden als hij de harmonie en concentratie meester is. Een spirit echter die zijn lichaam heeft verlaten en naar de andere kant is gegaan wordt meester, want hij heeft een voertuig minder van de vele voertuigen die de spirit gevangen houden.

Het geheim om via het hart van iemand anders te ervaren is om je eigen hart af te stemmen op het hart van de ander. Dit wordt gemakkelijk verricht door liefde en soms door concentratie, maar concentratie gecombineerd met liefde geeft er meesterschap over. Het hart wordt door de mystici afgebeeld als een spiegel en net zoals de reflecties van een spiegel gereflecteerd kunnen worden op een andere spiegel, zo is het ook met harten. Het hart dat reflectie vanuit een ander hart waarneemt moet zonder reflectie zijn, waarmee wordt bedoeld dat het op dat moment zuiver van elke andere gedachte of gevoel moet zijn. Het hart echter dat de reflectie werpt heeft een moeilijkere rol te spelen. Het moet zijn eigen reflectie via een hart dwingen dat misschien vol reflecties is.

Daarom is het lezen van de gedachten van iemand anders of het kennen van het gevoel van een ander niet zo moeilijk als het zenden van een gedachte naar iemand anders of het uitdrukken van je gevoel aan een ander. Het vereist wilskracht, goede concentratie en de juiste manier om de reflectie te richten, met verfijning of zuiverheid van denken en voelen.

viii
De ervaring van de ziel via de spirit

De ziel heeft twee verschillende kanten en twee verschillende ervaringen. De ene kant is de ervaring met de mind en het lichaam, de andere kant is de ervaring van de spirit. De eerste wordt de uiterlijke ervaring genoemd, de laatste de innerlijke ervaring. De natuur van de ziel is als glas, transparant; en wanneer een kant van het glas wordt bedekt wordt het een spiegel. De ziel wordt zo een spiegel waarin de uiterlijke ervaring wordt gereflecteerd wanneer de andere kant wordt bedekt.

Dat is de reden waarom iemand, hoe gezegend hij ook is met uiterlijke kennis, niet noodzakelijkerwijs begiftigd wordt met innerlijke kennis. Teneinde de innerlijke kennis te verwerven bedekt de Soefi de andere kant van de ziel, zodat zijn spiegelende deel de spirit in plaats van de uiterlijke wereld in het gezicht ziet. Zodra hij in staat is dit te volbrengen ontvangt hij inspiraties en openbaringen.

Er zijn mensen die van nature intuïtief zijn; zij worden soms mediamiek of helderziend genoemd. Dat is toe te schrijven aan de andere kant van de ziel die op natuurlijke wijze de spirit van binnen in het gezicht ziet. Je kunt ze buitengewoon of uitzonderlijk noemen, maar niet mystiek; want de mysticus verlangt die positie niet. Door concentratie en meditatie verwerft hij een zodanig meesterschap dat hij de ziel van buitenaf kan bedekken om de reflectie van binnenuit te nemen en hij kan de ziel van binnenuit bedekken wanneer hij de reflectie van de uiterlijke wereld in haar volledige omvang nodig heeft. Balans is wenselijk en meesterschap is het doel dat verworven dient te worden.

ix
De ervaring van de ziel via de spirit van iemand anders

De ziel ervaart het leven via je eigen spirit en soms ook, bewust maar meestal onbewust, via de spirit van iemand anders.

Het is niet alleen in geval van obsessie dat de ziel via de spirit van iemand anders ervaart; integendeel, het is de spirit van iemand anders die bij obsessie via jouw eigen spirit ervaart. Gedachtenlezen, het gevoel kennen van iemand anders, sympathieke impressies op jezelf ontvangen zijn allemaal ervaringen van onze ziel via de spirit van iemand anders.

Dan zijn er de dromen die vreemd van aard zijn, gedachten die niet bij ons horen en verschillende gevoelens die zonder reden komen. Dit zijn slechts de ervaringen van onze ziel via de spirit van iemand anders. Het is moeilijk zo´n ervaring bewust te verwerven hoewel je die vaak onbewust hebt. Degene die bewust via de spirit van iemand anders kan ervaren heeft een van de grootste problemen van het leven opgelost, want om dit te doen dient hij in staat geweest te zijn zijn beperkte individualiteit uit zijn ziel te wissen. Hij is al op de reis naar volmaaktheid, want te zijner tijd wordt zijn ziel de ziel van allen.

x
De ervaring van de ziel via het abstracte

Alles wat zich voor de mind manifesteert, zoals gedachten en gevoelens, worden te zijner tijd geboren op de oppervlakte in de wereld van het handelen, waar zij daden worden genoemd. Degenen die die dingen niet kunnen zien zijn zich helemaal niet bewust van de totaal verschillende vorm die zij in hun naar buiten gerichte manifestatie aannemen.

Soms verschijnen ze voor de ogen van iemand en soms manifesteren ze zich ver van zijn opmerkingskracht verwijderd. Degenen die diep in zichzelf duiken kunnen, wanneer zij het niveau van het abstracte aanraken, dingen waarnemen die zich aan het voorbereiden zijn om zich via de mind aan de oppervlakte te manifesteren. De primitieve toestand van deze dingen is echter zelfs voor de ziener zo onduidelijk dat hij niet kan begrijpen wat zijn ervaringen mededelen tenzij hij de taal van die sfeer begrijpt, hoewel zij ongetwijfeld in hun uitwerking echt zijn. Het is net zo moeilijk als het lezen van een lotslijn.

In Soefi-termen worden zulke ervaringen Anvar en Ansar genoemd. In hen ligt het geheim van profetie. De eerste ervaring wordt als het ware waargenomen door de oren van de ziel want de eerste ervaring is hoorbaar, terwijl de tweede ervaring zichtbaar is. Toch is het niet hoorbaar voor de oren noch zichtbaar voor de ogen. De hoorbare ervaring wordt helderhorendheid genoemd en de zichtbare helderziendheid, hoewel deze woorden misbruikt worden door degenen die valselijk deze ervaringen opeisen.