Ritme

Beweging is de significantie van het leven en de wet van beweging is ritme. Ritme is leven verborgen in beweging en in elke gedaante lijkt die de aandacht van de mens aan te trekken; van een kind dat geamuseerd is door het bewegen van een ratelaar en wordt gesusd door de schommelbeweging van zijn wieg tot een volwassene van wie elk spel, elke sport en elk plezier ritme heeft dat er op de een of andere manier in is verborgen, of het nu tennis, cricket of golf is of boksen en worstelen. Van de andere kant hebben in de intellectuele recreatie van de mens zowel poëzie als muziek, vocaal of instrumentaal, ritme als nu juist hun spirit en leven. Er bestaat een gezegde in het Sanskriet dat de toon de moeder van de natuur is en dat ritme de vader ervan is. Een kind aan wie eenmaal de gewoonte van een regelmatige tijd voor zijn voedsel is geschonken vraagt daarom op die tijd, ofschoon hij geen idee van tijd heeft. Dit wordt verklaard door het feit dat juist de natuur van het leven ritme is. De baby begint zijn leven op aarde door zijn armen en benen te bewegen en laat zo het ritme van zijn natuur zien en illustreert de filosofie die leert dat ritme het teken van leven is. De neiging om te dansen door iedereen getoond illustreert ook die aangeboren natuur van schoonheid die ritme kiest voor haar expressie.

Ritme brengt een extase voort die onverklaarbaar is en onvergelijkbaar met enige andere bron van bedwelming. Dit is de reden waarom de dans het meest fascinerende tijdverdrijf van alle mensen is, zowel beschaafde als primitieve, en zowel heilige als zondaar in verrukking heeft gebracht. De rassen die van nature een neiging tot sterk benadrukt ritme hebben moeten van nature krachtig zijn. Jazz is van de negers uit gekomen en de syncope is het geheim van zijn charme en is de natuurlijke expressie van hun raciale ritme. Het ritme ervan wekt zowel onder uitvoerenden als onder het publiek een soort leven en de liéfde van dit leven dat jazz zo populair heeft gemaakt. De dansen onder de primitieve stammen in verschillende delen van de wereld laten een uiterst sterk ritme zien, wat bewijst dat ritme niet een cultuur is, maar natuurlijk is. Onder de Europeanen laten de Spanjaarden, Polen, Hongaren en de Russen de grootste neiging richting ritme zien.

Het geheim van het succes van het Russische ballet en de Spaanse dans ligt in hun exquise ritme. Onder de Aziatische rassen wordt de muziek van de Mongolen vooral gebaseerd op ritme, ritme dat sterker is dan de melodie in hun muziek. In Turkse en Perzische muziek is het ritme ook sterk en onder de Arabieren is de variëteit van ritmes enorm groot. In India echter heeft de cultuur van ritme perfectie bereikt. Een vakkundige musicus in India improviseert een melodie en houdt gedurende de gehele improvisatie hetzelfde tempo aan. Teneinde een meester-musicus in India te worden dien je niet alleen de raga, de toonladder, maar ook de tala, het ritme, gedegen meester te worden. De Indiërs als ras zijn van nature geneigd tot ritme; hun dans, Tandeva Nrutya, de dans van het Zuiden, is een expressie van ritme via beweging.

In de Hindoe-wetenschap van muziek zijn er vijf verschillende ritmes die over het algemeen worden verkregen uit de studie van de natuur:
  1. Chatura, het ritme van de vier maatslagen, dat is uitgevonden door Devas of heilige mensen.
  2. Tisra, het ritme van de vier maatslagen, uitgevonden door Rishis of heiligen.
  3. Khanda, het ritme van de vijf maatslagen, uitgevonden door de Rakshasas.
  4. Misra, het ritme van de zeven maatslagen, uitgevonden door de mensen.
  5. Sankrian, het ritme van de negen maatslagen, uitgevonden door de commerciële klasse.
Mahadeva, de grote Heer van de Yogis, was de danser van Tandeva Nrutya en zijn gemalin Parvati danste de Lassia Nrutya. De overleveringen van de Hindoes hebben als een zeer heilige optekening de mystieke legende van Shri Krishna dansend met de Gopis. Het verhaal vertelt hoe Krishna, de charmante jeugdige Heer van de Hindoes zich onder de verblijfplaatsen van de kuddes van koeien aan het bewegen was en elke dienstmaagd die was aangetrokken tot zijn schoonheid en charme vroeg hem om met haar te dansen. Hij beloofde elke dienstmaagd die hem dat vroeg dat hij met haar zou dansen in de nacht van de volle maan. In de nacht van de volle maan verzamelden zich zestienhonderd Gopis en het wonder van Krishna werd uitgevoerd toen hij verscheen als een afzonderlijke Krishna aan elke Gopi en ze allemaal tegelijkertijd dansten met hun beminde Heer. Er is een overlevering in de Islam, waar muziek, dansen en alle vermaak en lichte bezigheden streng worden verboden dat de Profeet op een gelegenheid, wat een vrije dag was, zijn vrouw Ayesha riep om te komen kijken naar de dans en te komen luisteren naar de muziek van wat straatmuzikanten. Ondertussen kwam toevallig zijn grote Kalief voorbij en die was geschokt toen hij zag dat de Profeet die zelf zulke dingen had verboden muziek voor zijn huis had toegestaan. Toen hij de muziek van de straatmuzikanten deed ophouden en hun uitlegde dat het het huis van de Profeet was, verzocht Mohammed of ze door wilden gaan en zei dat het een vrije dag was en dat er geen hart bestaat dat niet wordt geroerd door de beweging van ritme.

In de overlevering van de Soefis wordt Raqs, de heilige dans van spirituele extase die zelfs nu wijd verspreid is onder de Soefis van het Oosten, teruggevoerd tot de tijd waarin contemplatie van de Schepper de wonderbaarlijke werkelijkheid van zijn visie op zo diepe wijze beïndrukte op het hart van Jelal-ud-Din Rumi dat hij helemaal in beslag werd genomen door de gehele en enige immanentie van de natuur en een ritmische draai nam die veroorzaakte dat de boord van zijn gewaad een cirkel vormde en de beweging van zijn handen en zijn hals een cirkel maakten; en het is de herinnering aan dat moment van visie dat in de dans van de derwisjen wordt gevierd. Zelfs in de lagere schepping, onder beesten en vogels, wordt hun vreugde altijd uitgedrukt in dans; een vogel als de pauw drukt zijn vreugde in dans uit wanneer hij zich bewust is van zijn schoonheid en de schoonheid van het woud om hem heen. Dans roept passie en emotie op in alle levende wezens. In het Oosten en vooral in India waar het leven van de mensen eeuwenlang is gebaseerd op psychologische principes, wordt er in de koninklijke bezittingen of op Durbars een impressie van koninklijke grandeur gemaakt op de minds van de mensen door het slaan op trommels; en hetzelfde slaan op trommels vindt plaats op bruiloften en tijdens de diensten in de tempels.

Soefis hebben, teneinde in de mens dat deel van zijn emotionele natuur te wekken dat over het algemeen in slaap is, een ritmische oefening die het gehele mechanisme van het lichaam en de mind in ritme brengen. Er bestaat in alle mensen, bewust of onbewust, een neiging naar ritme. Onder Europese naties wordt de expressie van genot getoond door in de handen te klappen; een afscheidsteken wordt gemaakt door het wuiven van de hand die ritme maakt.

Elke arbeid en elk gezwoeg, hoe zwaar en moeilijk ook, wordt op de een of andere manier gemakkelijk gemaakt door de macht van ritme. Dit idee opent voor de denker een middel voor een nog diepere studie van het leven.

Ritme in elke gedaante, of het nu spel, spelen, tijdverdrijf, poëzie, muziek of dans wordt genoemd is dé natuur van de gehele constitutie van de mens. Wanneer het gehele mechanisme van zijn lichaam in een ritme werkzaam is, dan tonen de polsslag, de hartslag, de hoofdslag, de bloedcirculatie, honger en dorst allemaal ritme en het doorbreken van dat ritme wordt ziekte genoemd. Wanneer een kind aan het huilen is en de moeder niet weet wat hem deert houdt zij hem in haar armen en klopt hem zachtjes op de rug. Dit brengt de circulatie van het bloed, de hartslag en het gehele mechanisme van het lichaam in ritme; met andere woorden: brengt het lichaam op orde en sust het kind. Het kinderliedje ´Pat-a-cake´, dat op de een of andere manier overal op de wereld bekend is, geneest een kind van geïrriteerdheid door zijn gehele wezen in ritme te brengen.

Derhalve zijn de medici afhankelijker van het onderzoeken van de polsslag dan van wat dan ook bij het ontdekken van de ware aard van ziekte, samen met het onderzoeken van de hartslag en de beweging van de longen in de borst en de rug. Ritme speelt niet alleen in het lichaam een zeer belangrijke rol maar ook in de mind; de verandering van vreugde naar verdriet, het opkomen en wegebben van gedachten en de gehele werking van de mind laten ritme zien en alle verwarring en wanhoop lijken veroorzaakt te zijn door het gebrek aan ritme in de mind. In vroegere tijden riepen healers in het Oosten, en vooral de healers ini India wanneer ze een patient healden van de een of andere klacht van psychologische aard, ofwel bekend als een obsessie of een effect van magie, de emotionele natuur van de patient op door het empathische ritme van hun trommel en lied en lieten de patient tegelijkertijd zijn hoof op en neer bewegen op het tempo van de muziek. Dit riep zijn emoties op en zette hem aan het geheim van zijn klacht te vertellen die tot dan toe verborgen was geweest onder de bedekking van angst, conventie en vormen van de maatschappij. De patient biechtte alles op aan de healer onder de ban die was voortgebracht door het ritme en de healer werd in staat gesteld de bron van de kwaal te ontdekken.

De woorden ´bedachtzaam´ en ´gedachteloos´ duiden een ritmische of niet-ritmische toestand van de mind aan; en balans, die de enige schragende macht in het leven is wordt door ritme bewaard. De ademhaling, die de mind en het lichaam verbonden houdt en die de mind met de ziel verbindt, bestaat uit het bewaren van ritme op elk moment van waken of slapen; inhaleren en exhaleren kan vergeleken worden met het bewegen en op en neer gaan van de klepel van een klok. Daar alle kracht en energie door de adem in stand wordt gehouden en daar de adem het teken van leven is en het de natuur ervan is dat die afwisselend naar rechts en naar links gaat, bewijst dit alles dat ritme van het grootste belang in het leven is.

Net zoals ritme is aangeboren in de mens en zijn gezondheid in stand houdt zo hangen alle levensaangelegenheden van iemand af van ritme; zijn slagen, zijn falen, zijn juiste handelingen en zijn verkeerde handelingen worden alle op de een of andere manier veroorzaakt door een verandering van ritme. Het instinct in de vogel om te vliegen is een ritmische beweging van de vleugels, en dezelfde neiging van ritmische samentrekking laat de vis zwemmen en de slang glijden.

Een scherpe observatie laat zien dat het gehele universum een enkel mechanisme is dat werkzaam is door de wet van ritme; de stijging en de daling van de golven, de eb en de vloed van de getijden, het wassen en het afnemen van de maan, de zonsopgang en de zonsondergang, de verandering van de seizoenen, de beweging van de aarde en van de planeten, het gehele kosmische systeem en de constitutie van het gehele universum zijn werkzaam onder de wet van ritme. Cycli van ritme, met grote en kleine cycli die elkaar onderling doordringen, schragen in hun beweging de gehele schepping. Dit toont de oorsprong van manifestatie aan; dat beweging is voortgekomen uit het bewegingloze leven en dat elke beweging noodzakerlijkerwijs dient te resulteren in een tweeledig aspect. Zodra je een stok beweegt zal die ene beweging twee punten maken, de ene waar ze begint en de ander waar ze ophoudt, de een sterk en de ander zwak; hiervoor zal een muziek-dirigent ´een, twee´, een, twee' tellen, een sterk accent en een zwak accent: een beweging met twee effecten, elk apart en onderscheiden van de ander. Dít mysterie ligt verborgen onder het tweeledige aspect van alle fasen en vormen van het leven; en de reden, de oorzaak en significantie van al het leven is in ritme te vinden.

Er is een psychologische opvatting van ritmes die worden gebruikt in poëzie of muziek die als volgt uitgelegd kan worden: elk ritme heeft een bepaald effect, niet alleen op de fysieke en mentale lichamen van de dichter, op hem voor wie de poëzie wordt geschreven, op de musicus of op hem voor wie het lied wordt gezongen, maar zelfs ook op de aangelegenheden van hun leven. De overtuiging is dat het een goed of kwaad lot tot de dichter en de musicus of tot degene die luistert brengt. Het idee is dat ritme wordt verborgen onder de wortel van elke activiteit, constructief of destructief, zodat het lot van de aangelegenheid afhangt van het ritme van elke activiteit. Uitdrukkingen die in het dagelijkse leven worden gebruikt, zoals: ´hij was te laat´, of ´het werd te snel gedaan´ of ´dat werd op tijd gedaan´ laten alle de invloed van ritme op de aangelegenheid zien. Gebeurtenissen zoals het zinken van de Titanic en de verrassende veranderingen die plaatsvonden tijdens de laatste wereldoorlog kunnen wanneer ze scherp worden bestudeerd verklaard worden door de ritmische werking in zowel mentale als fysieke sferen.

Er is onder Indiërs een bijgeloof dat wanneer iemand gaapt iemand anders die aanwezig is ofwel met zijn vingers moet knippen of in zijn handen moet klappen. De verborgen betekenis hiervan is dat een gaap significant is om het ritme te vertragen en dat men door het knippen van de vingers of het geklap van de handen het ritme terug dient te brengen tot zijn oorspronkelijke staat. Een moslim-kind beweegt zijn hoofd van voren naar achteren wanneer hij de Koran leest; dit wordt populair gezien verondersteld een respectvolle buiging te zijn voor de heilige woorden die hij leest; maar psychologisch gezien helpt het hem de Koran te onthouden door de circulatie regelmatig te maken en het brein tot een ontvankelijk voertuig te maken, net als wanneer je soms een fles schudt bij het vullen ervan om meer ruimte te maken. Dit kan ook gezien worden wanneer iemand het hoofd knikt bij het accepteren van een idee of het schudt wanneer hij het niet tot zich kan nemen.

Het van elk soort van machinerie dat op zichzelf werkzaam is wordt gestuurd en gaande gehouden door de wet van ritme; en dit is een ander bewijs van het feit dat het gehele mechanisme van het universum wordt gebaseerd op de wet van ritme.