Naam

De verscheidenheid van dingen en wezens en de eigenaardigheden die hen doen verschillen maken een naam noodzakelijk. Een naam produceert het beeld van een vorm, figuur, kleur, grootte, kwaliteit, quantiteit, gevoel en bedoeling van dingen en wezens, niet alleen van die dingen die waarneembaar en begrijpbaar zijn, maar zelfs ook van de dingen en wezens die zich voorbij de waarneming en het begrip bevinden; derhalve is de belangrijkheid ervan groter dan alle dingen. Er wordt een groot geheim verborgen in een naam, of het nu de naam van een persoon of van een ding is en het wordt gevormd in relatie tot de omstandigheden van het verleden, heden en van de toekomst van zijn object; de juiste horoscoop vertelt je derhalve over de omstandigheden van iemand.

Alle mysterie wordt in de naam verborgen. De kennis van alles berust op het eerst weten van de naam ervan en kennis die van de naam verstoken is, is niet compleet. Meesterschap hangt af van kennis; de mens kan niet van iets meester worden waar hij geen kennis van heeft. Alle zegeningen en profijten verkregen van de aarde of de hemel worden door meesterschap verworven die afhangt van kennis, kennis die afhangt van de naam. De mens zonder kennis van de naam van iets is onwetend en degene die onwetend is is machteloos, want de mens heeft geen vat op iets waarvan hij geen kennis heeft. De reden voor de grootsheid van de mens is de reikwijdte van de kennis waarmee hij is begiftigd, waarvan alle mysterie ligt in zijn erkenning van de verschillen tussen dingen en wezens. Dit geeft de mens niet alleen superioriteit over alle schepsels van de aarde, maar dit laat hem zelfs uitsteken boven engelen, de gastheren van de hemel. De Koran legt het in de volgende woorden uit: ´Toen Uw Heer tegen de engelen zei: “We gaan een substituut op aarde neerzetten” vroegen zij: “Wilt Ge daar iemand neerzetten die er kwaad in doet en bloed vergiet, terwijl wij Uw lof vieren en U heiligen?” God antwoordde: “ Waarlijk, Wij weten wat gij niet weet”; en hij leerde Adem de namen van alles en presenteerde ze toen aan de engelen en zei: “Verklaar Mij de namen van deze dingen als ge de waarheid zegt”. Zij antwoordden: “Gij zijt geprezen, wij hebben geen kennis behalve dan wat Gij ons onderricht, want Gij zijt alwetend en wijs”. God zei: “ O! Adam, vertel hun hun namen”. En toen Adam kwam vertelde hij hun hun namen´.

Elke naam onthult aan de ziener het verleden, het heden en de toekomst van dat wat hij bedekt. De naam is niet alleen significant van vorm maar ook van karakter. De betekenis van de naam speelt een belangrijke rol in het leven van de mens en het geluid, de klinkers in de naam, het ritme, nummer en de natuur van de letters waaruit de naam is samengesteld, de mystiek nummers, symbool en planeet net als de wortel waaruit die is getrokken en het effect dat die produceert ontsluiten hun geheim aan de ziener.

De betekenis van een naam heeft een grote invloed zowel op de bezitter ervan als op anderen. Uit het geluid van de letters en het woord dat ze produceren kan de mysticus veel over het karakter en het lot van iemand begrijpen. Een intelligent iemand krijgt over het algemeen uit het geluid van letters die een naam samenstellen een idee of die mooi of lelijk is, zacht of hard, consonant of dissonant, maar weet niet wat dat zo maakt; degene die begrijpt weet waarom dat zo is.

Letters apart of samen worden ofwel vloeiend uitgesproken ofwel met moeite en hebben hun in harmonie daarmee effect op jezelf en op iemand anders. Namen die vloeiend zijn en zacht-klinkend maken een zacht effect op de spreker en de luisteraar, terwijl hard-klinkende namen een tegenovergesteld effect hebben. De mens benoemt van nature zachte dingen met vloeiende namen en harde dingen met hard-klinkende namen zoals bijvoorbeeld bloem en rots, wol en vuursteen etc. Taal, en met name de naam, laat de klasse van mensen en het karakter van de familie, gemeenschappen en rassen zien. Klinkers spelen een grote rol in de naam en de invloed ervan. E en I verwijzen naar Jemal, de vrouwelijke kwaliteit van gratie, wijsheid, schoonheid en ontvankelijkheid, O en U verwijzen naar Jelal, de mannelijke kwaliteit van macht en expressie. A verwijst naar Kemal hetgeen significant is voor de perfectie waarin deze beide kwaliteiten worden gecentreerd. De hiervoorgenoemde klinkers hebben in de samenstelling van de naam een effect overeenkomstig hun plaats in de naam, aan het begin, het einde en in het midden.

Het lot wordt in het Sanskriet Karma genoemd, en betekent het ritme van handelingen uit het verleden. De invloed van ritme door de naam gesuggereerd heeft zowel een effect op de entiteit waarvan het de naam is als op degenen die haar zo noemen. Gelijkmatigheid van ritme schenkt balans terwijl ongelijkmatigheid een gebrek aan balans veroorzaakt. De schoonheid van ritme maakt het karakter van de mens mooi.

Met ritme wordt de manier bedoeld waarop de naam begint en hoe die eindigt, zowel gelijkmatig als ongelijkmatig, op de beklemtoning of voor de beklemtoning. De beklemtoning op het begin, het midden of het eind laat het effect variëren dat een rol speelt in het karakter en het lot van iemand. Het ritme van de naam suggereert het voornaamste in het leven, balans of gemis aan balans. Gemis aan balans is een gebrek in het karakter en veroorzaakt tegenslag in het leven. Het aantal letters speelt een grote rol in de naam van iemand. Een even aantal laat schoonheid en wijsheid zien en een oneven aantal laat liefde en macht zien.

Het getal speelt een grote rol in het leven en vooral in de naam. Elke letter van een naam heeft zijn numerieke waarde; in de oosterse wetenschap wordt dat Jafar genoemd. Door middel van dit systeem worden niet alleen namen gegeven aan gebouwen, objecten en mensen, hun periode van begin en voltooiing overbrengend, maar de combinatie van deze getallen brengt aan de ziener ook mystieke effect van het systeem over.

Namen hebben een psychisch effect op hun eigenaren en zelfs op hun omgeving. De namen van natuurgeesten en djins, de heilige namen van God en de heilige namen van de profeten en de heiligen, geschreven volgens de wet van hun numerieke waarde, handelen als een magische toverformule voor de voltooiing van verschillende doelen in het leven; en door de combinatie van zulke namen geschreven of herhaald in hun numerieke vorm worden wonderen verricht.

Elke letter apart of gegroepeerd in een woord produceert een beeld dat zijn geheim aan de ziener vertelt. Bijvoorbeeld X maakt een kruis en O een nul, wat beide een betekenis heeft. Het alfabet dat tegenwoordig wordt gebruikt is een corruptie van de oorspronkelijke alfabetten, ofschoon de oude Arabische en Perzische geschriften die worden gevonden op gewelfen, zomen van kleren, op koperen ketels en op tapijten van een zeer perfect en mooi design zijn. Er kan een grote symbolische significantie gezien worden in de Chinese, Japanse, Sanskriet en andere schriften uit de oudheid. Elke lijn, punt en boog heeft een betekenis. De mensen uit de oudheid schreven gewoonlijk elke naam niet met verschillende letters maar als een beeld dat aangaf wat ze wilden uitdrukken; het beeld was verdeeld in verschillende delen en elk deel werd gebruikt om een bepaald geluid te vertegenwoordigen en op deze manier werden de alfabetten gemaakt. Door hiermee te breken raakte het ware beeld verloren, maar een bepaalde overeenkomst kan nog steeds worden bespeurd. Zelfs in de huidige tijd, ofschoon we een zeer gecorrumpeerde vorm van schrijven hebben, kan nog steeds uit de verschijning van een bepaalde naam het leven, het lot en het karakter van iemand worden gelezen, in welke taal die dan ook is opgeschreven. Een naam bijvoorbeeld die met I begint laat een standvastig en rechtvaardig ego, uniciteit en liefde voor God en het nastreven van waarheid zien. De E laat een verlegen en trage aard en een interesse in drie richtingen zien.

Net zoals een letter een beeld maakt, maakt op dezelfde wijze een heel woord een beeld. Het idee van Allah is uit de mens voortgekomen en je kunt in de vorm van de hand het woord ´Allah´ lezen.

De christelijke voornaam heeft een grotere invloed dan de achternaam. Soms heeft een bijnaam een nog groter effect. Het effect van de naam is overeenkomstig het gebruik ervan; hoe meer die wordt gebruikt hoe groter het effect. Afgekorte namen als May voor Maria of Bill of Willie voor William verkorten het effect van de naam. De namen die door de Heiligen worden gegeven hebben een dubbel effect, dat van de naam zelf en dat van de wil van degene die die naam heeft gegeven. Maulabaksh, de grootste musicus van India in zijn tijd, werd deze naam gegeven door een fakir die was betoverd toen hij zijn muziek hoorde; de naam betekent ´God zegen´. Nadat hij deze naam had aangenomen had hij overal waar hij kwam succes en werd hij gezegend met verdienste en beloning, beide zeldzame giften van God.

Er zijn veel voorbeelden te vinden waarin een verandering van naam een complete verandering in het leven van iemand heeft gebracht. Wij lezen in de Bijbel dat de zegening van Jacob de naam Israël was die hem door de engel werd gegeven.

In de Koran wordt Mohammed constant aangesproken met een speciale naam, waarbij elke naam niet alleen effect heeft op het leven van de Profeet, maar ook op zijn volgelingen die op mystieke wijze de een of andere van deze namen aannamen en ermee werkten. Soefi´s hebben sinds mensenheugenis de mystieke waarde van deze namen ervaren. Onder de Soefi´s geeft de Murshid zijn leerlingen de naam van ´Talib´ of ´Mureed´, wat betekent dat hij hem als de tijd daar is de identiteit van de naam geeft.