Inleiding

Wat bestond er vóór de Manifestatie? Zàt, het Ware Bestaan, het Enige Wezen. In welke vorm? In geen vorm. Als wat? Als niets. De enige definitie die woorden eraan kunnen geven is het Absolute. In de Soefi-termen wordt dit bestaan Ahadiat genoemd.

Er steeg een Bewustzijn op uit het Absolute, het bewustzijn van Bestaan. Er was niets waarvan het Absolute zich bewust kon zijn, behalve van het Bestaan. Deze fase wordt Wahdat genoemd. Uit dit bewustzijn van bestaan ontwikkelde zich een besef, een besef ´dat ik besta´. Het was een ontwikkeling van het bewustzijn van bestaan. Dit bewustzijn vormde het eerste Ego, de Logos, die door de Soefi´s Wahdaniat wordt genoemd.

Met dit gevoel van ik-heid trok de aangeboren kracht van het Absolute zich zogezegd samen; met het andere woorden, de kracht concentreerde zich op een punt; zo vormde de aldoordringende straling zijn centrum, het Centrum dat de goddelijke Spirit of de Nur is, in Soefi-termen Arwah genoemd. Dit centrale licht verdeelde toen het bestaan in twee vormen, licht en donker. Als puntje bij paaltje komt is er niet zoiets als duisternis; er is nooit duisternis geweest; het is slechts minder licht vergeleken met meer licht. Dit licht en deze duisternis vormden een Akasha of Asmán, een verblijfplaats, een sjabloon; en het fenomeen van licht en schaduw dat door dit sjabloon werkt stimuleerde de manifestatie in een groot aantal verblijfplaatsen, Asmáns of Akashas, de een in de ander. Elke stap die de manifestatie heeft gezet heeft geresulteerd in een verscheidenheid van vormen die gemaakt zijn door de verschillende substanties die gedurende het proces van het veranderen van spirit in materie zijn geproduceerd. De werking van dit proces is overeenkomstig de wet van vibratie, het geheim van beweging, geweest; en het is het plateau van de definitieve vormen van de natuur wat in Soefi-termen Asmán wordt genoemd. Uit deze vormen kwam het plantenkoninkrijk geleidelijk voort uit het minerale koninkrijk en uit het dierenkoninkrijk kwam het menselijke ras voort. Dit verschafte de goddelijke Spirit de Ajsam, de lichamen die de Spirit nodig had vanuit de tijd dat hij zich in een punt centreerde, en vandaaruit zijn stralen als verschillende zielen verspreidde.

Er worden dus door de Soefi´s zes definitieve stappen richting manifestatie erkend. De eerste drie worden Tanzi genoemd en de volgende drie Tashbi; de eerste drie zijn niet waarneembaar en de volgende drie zijn te onderscheiden. Er is ook het fenomeen van vier elementen en daarnaast een die de bron en het doel van alle elementen is: Nur, de ether; dat maakt vijf, Baad de lucht, Aetsh het vuur, Aab het water, Khaak de aarde. Deze elementen hebben gelijkluidend met elkaar gewerkt om de resultaten voort te brengen die door de goddelijke wijsheid die achter hen werkt wordt verlangd. In elke Akasha of Asman zijn ze min of meer aanwezig geweest; de een bestond niet zonder de ander; de vier samen brachten de vijfde voort. Op deze manier heeft de gehele manifestatie plaatsgevonden door een geleidelijk proces van ontwikkeling heen.

Manifestatie heeft haar taak half voltooid in de creatie van de mens, in wie de wijsheid van de beste beheersing en gebruik van alles wat zich op aarde bevindt is geboren. En in de mens is het doel van de manifestatie volledig voltooid; vooral in de mens die op zijn terugtocht zich steeds meer bewust is geworden van het doel door zijn bredere visie en door een voller leven te leiden; de mens die die fase van verwerkelijking heeft bereikt die goddelijkheid wordt genoemd, waarin de voltooiing van het doel van deze hele manifestatie is gelegen.