Er zijn veel plekken uit de oudheid waar je stenen vindt die zijn ingekerfd of wortels die zijn gekerfd met artistieke ontwerpen. Soms zijn er op een steen letters ingekerfd in de rots van een berg; letters die tegenwoordig niemand kan lezen. En toch kan iemand die is begiftigd met de gave van intuïtie ze vanuit de vibraties vandaan lezen, vanuit de atmosfeer vandaan, vanuit het gevoel dat er uit hen voortkomt. Naar buiten toe zijn het inkervingen; naar binnen toe zijn ze een continue registratie, een sprekende registratie die altijd aan het uitdrukken is wat er op is geschreven. Elke reiziger met open intuïtieve vermogens zal het feit bevestigen dat hij in de landen van de klassieke overleveringen talloze plekken heeft gezien die als het ware hardop de legende van het verleden zingen.
Hetzelfde zie je in de atmosfeer van de bomen van de bossen, in de tuinen, die ook het verleden, de impressies die aan hen zijn gegeven door degenen die eronder hebben gezeten, uitdrukken. Mensen hebben heel vaak een bijgeloof over een boom die zou spoken en dit vind je heel wat vaker in het Oosten. In werkelijkheid is er, bewust of onbewust, een vibratie geschapen door iemand die daar heeft geleefd, die beschutting heeft gezocht bij de boom en over een bepaalde gedachte, een bepaald gevoel heeft zitten peinzen, die de boom heeft opgenomen, die de boom aan het uitdrukken is. Misschien is de persoon dat vegeten en is de boom nog steeds aan het herhalen wat aan hem is gegeven. Want de boom kan helderder dan een steen de stem uitdrukken die in hem is geplaatst. In de tropische landen waar de mensen in de oudheid gewend waren te voet door de wouden en de bossen te trekken en beschutting te zoeken onder een bepaalde boom, heeft de boom alles wat ze hebben gedacht en gevoeld in zich opgenomen; en degenen met open intuïtieve vermogens hebben het duidelijker gehoord dan dat ze dat van een levend iemand hadden gehoord.
Hetzelfde vind je onder de dieren, de huisdieren die samenleven met de mens en deelnemen aan zijn gedachten en gevoelens in het contact met de mens. Er bestaat met name een bijgeloof over paarden. Degenen die weten zijn zeer kieskeurig bij het kopen van een paard wat goede vibraties betreft, naast het overwegen van zijn gezondheid en de stamboom van het paard. Heel vaak blijkt een paard met een voortreffelijke afstamming en een perfecte gezondheid geen geluk te hebben. En de reden hiervoor is dat de teleurstelling van iemand die op het paard heeft gereden erop achter is gebleven, geregistreerd op het hart van het paard. Misschien is de gesteldheid van die persoon veranderd, maar dat wat het paard ervan heeft bewaard is nog steeds gaande.
Ik was in Nepal ooit zeer onder de indruk toen ik een paard en een olifant zag waarop alleen de Maharaja van Nepal mocht rijden; en het leek alsof deze twee dieren zich bewust waren van die ruiter. Je kon hun waardigheid zien waarvan zij wisten dat die bij de Maharaja hoorde. In elke beweging die het paard maakte, bij elke blik die de olifant je gaf, kon je de aanwezigheid van de Maharaja voelen. En niet alleen dat, maar alles wat bij de Maharaja hoorde, zoals pijn of plezier, leven of expressie, alles leek te zijn geregistreerd op de olifant. En het meest verrassende was: de olifant was niet groter dan andere olifanten en meestal is het de grootte die waardigheid aan een olifant geeft; noch was het paard groter dan andere paarden. De grootte deed er echter niet toe; het was de spirit, een leven dat je kon zien in die dieren die het gevoel uitdrukten dat ze in hun hart hadden.
Dit maakt ons weer wakker voor een ander gebied van het denken en dat is wat een associatie met iemand kan scheppen, de associatie met een verdrietig iemand of met een gelukkig iemand, met een dwaas of met een wijs iemand; de associatie met een edelmoedig iemand of met iemand die laaghartig is. De geassocieerde neemt deel aan degene met wie hij zich associeert en vibreert waaraan hij deelneemt en je kunt het bijna horen praten in de atmosfeer van die persoon, in zijn expressie, zijn spraak en handeling. Iemand, hoe blij ook, zal een vleug van droefheid in de melodielijn hebben wanneer hij zich heeft geassocieerd met iemand die zich ellendig voelt. Die duurt voort, zingt zijn lied los van de gehele symfonie; die heeft zijn specifieke toon; je kunt die altijd onderscheiden. Een wijs iemand die zich heeft geassocieerd met een dwaas iemand heeft er een lijn aan overgehouden. Dat is een totaal andere melodie, die bevindt zich in een andere muzieksleutel, die heeft een toonhoogte vanuit zijn oorspronkelijke lied. In iemand die zich heeft geassocieerd met iemand die edelmoedig is, van hoge kwaliteit is, zul je ondanks al zijn tekortkomingen, een lijn gemarkeerd zien op duidelijke wijze hoorbaar voor de harten die luisteren.
Het is van groot belang om associatie te overwegen. Het is van zeer groot belang vanuit een psychologisch gezichtspunt; het maakt heel veel uit. Want een wijs iemand is niet altijd positief tegen een dwaas iemand noch is een goed iemand altijd positief tegen een verdorven iemand. Degene die positief is kan niet altijd positief zijn; hij heeft zijn momenten dat hij voor de verandering negatief dient te zijn. En derhalve brengt associatie iemand zeker datgene wat er door dat contact wordt ontvangen. Derhalve schuilt er een grote wijsheid in het gezegde dat je iemand kent door de mensen met wie hij is geassocieerd. In het Oosten heeft men er veel over nagedacht, vooral vanuit een spiritueel gezichtspunt. Voor degenen die op zoek zijn naar de spirituele waarheid is de associatie met vrienden op hetzelfde pad waardevoller dan wat ook in de wereld. Al het andere komt op de tweede plaats; een associatie wordt voor het voornaamste en het belangrijkste gehouden.