Het magnetisme van wezens en objecten

In het voorbereiden van wat dan ook plaats je er niet alleen je magnetisme in, maar wordt de stem van je ziel geproduceerd in hetgeen je voorbereidt. Het is bijvoorbeeld voor een intuïtief iemand niet moeilijk om in het voedsel wat er voor hem verschijnt de gedachten van de kok te vinden. Niet alleen de trap van evolutie die de kok heeft wordt erin geproduceerd, maar ook wat de kok op dat specifieke ogenblik dacht. Als de kok geïrriteerd is tijdens het koken, als ze aan het mopperen is, als ze aan het zuchten is, als ze zich ellendig voelt, slecht, verschijnt dat allemaal voor je met het voedsel dat ze bereidt. De kennis hiervan heeft ervoor gezorgd dat Hindoes een Brahmaan uit de hoge klasse aanstellen als kok, van wie de evolutie groot was, van wie het leven zuiver was, van wie de gedachten verheven waren. Het is niet de gewoonte uit het verleden, het is de gewoonte van tegenwoordig dat een Brahmaan die soms de Guru, de leraar voor andere kasten is, ook de kok kan zijn. Daarnaast was het zo dat vroeger toen de menselijke persoonlijkheid scherp in acht werd genomen bij alles wat men deed, iedereen, wat zijn rang of positie in het leven ook was, bekwaam was in het koken en het bereiden van schotels voor zichzelf en voor zijn vrienden; en er werd een groot teken van waardering en van affectie getoond door mensen die enkele verwanten of vrienden naar hun huis hadden genodigd, door hen schotels voor te zetten die zij zelf hadden bereid. Het was niet de schotel, maar de gedachte die erin was geplaatst.

Het leven van tegenwoordig lijkt veel overwegingen met een persoonlijk karakter weggenomen te hebben. Maar zowel in het Westen als in het Oosten was er een tijd waarin de handvaardigheid van het breien of weven van kleding elk klein meisje bekend was; en het was de gewoonte om je broer, zus, geliefde of bloedverwante iets kleins te geven wat je zelf met de hand had gemaakt. Nu wordt iets gemakkelijk in de winkel gekocht; niemand weet wie het heeft gemaakt of of het mopperend of knarsentandend is gemaakt, of hoe. Vooral vandaag de dag waarop de arbeider in opstand komt, is hetgeen de handwerksman in de objecten heeft geplaatst voor jou een vraag. En in het naaien van degene van wie ze houdt is er vanzelf met elke steek die het meisje heeft gemaakt een gedachte gepaard gegaan; als het met liefde en affectie wordt gedaan, produceert elke steek een nieuwe gedachte; het completeert die levende gedachte van liefde, en geeft op die manier naar binnen toe die hulp waaraan elke ziel behoefte heeft.

Maar door wie worden dan die wagens, koetsen en schepen gemaakt die worden gebruikt met gevaar voor het leven van de mens? Wie weet wat de gesteldheid was van de mind van de bouwers van de Titanic? Was er een vredestichter die hen leerde een bepaald ritme van de mind te bewaren terwijl ze haar maakten?

Alles wat wordt gemaakt heeft een magische invloed in zich. Als het wordt gemaakt met een gedachte die totaal tegengesteld is aan hetgeen er nodig is dan betekent dat alleen maar dat het schip, de trein, de wagon, de auto gevaren staat te wachten. Je vindt heel vaak een boot die zich zonder enige duidelijke oorzaak in gevaar bevindt, iets wat breekt zonder een duidelijk aanwijsbare reden. De gedachte aan destructie is bij het maken ervan er aan gegeven. Het is er werkzaam door; het is iets wat levendiger is dan het object zelf. Zo is het ook als er een huis wordt gebouwd. De gedachten die eraan worden gegeven door degene die het aan het bouwen was of door degenen die eraan hebben gewerkt, tellen allemaal mee.

De gedachte die aan dingen verbonden is, is een levensmacht. Maar om die te definiëren kan die een trillingsmacht genoemd worden. In de conceptie van een mysticus kan beschouwd worden dat vibraties drie aspecten hebben: hoorbaar, zichtbaar en waarneembaar. Nu zijn de vibraties die in een object zijn geplaatst nooit hoorbaar of zichtbaar; ze zijn alleen maar waarneembaar. Waarneembaar voor wat? Voor het intuïtieve vermogen van de mens. Maar hiermee wordt niet bedoeld dat degene die geen intuïtief vermogen heeft het niet waarneemt, hij neemt het ook waar, maar dan onbewust. Kortom, we begrijpen hierdoor dat er een gedachte verbonden is aan alles ofwel door een individu of door een menigte en dat de gedachte in overeenstemming daarmee resultaten oplevert.

De invloed die in dingen is gebracht is in overeenstemming met de intensiteit van het gevoel. Een noot weerklinkt in overeenstemming met de intensiteit waarmee je die aanslaat. Je kunt een noot aanslaan op de piano en die zal voor een bepaalde tijd resoneren; en als je die met minder intensiteit aanslaat zal die korter resoneren. Maar tegelijkertijd is het in overeenstemming met de kracht waarmee je aanslaat en het instrument waarop je aanslaat. Er kan een instrument zijn waarvan een snaar erg lang zal blijven vibreren; er is een ander instrument waarvan de snaar niet erg lang zal vibreren en vervolgens zal stilvallen. En zo is het ook in overeenstemming met het medium dat je neemt in het aanslaan van vibraties dat het effect wordt gemaakt.

God is in alles; maar het object is het instrument, en de mens is het leven zelf. Iemand plaatst leven in een object. Wanneer een bepaald iets gemaakt wordt dan wordt er op dat moment leven in geplaatst dat almaar doorgaat als de adem in een lichaam. Dit geeft ons ook een hint dat wanneer we bloemen meebrengen voor een patient en we er een healende gedachte aan verbinden, de bloemen de gedachte aan healing overbrengen. En als de patient naar de bloemen kijkt zal hij van de bloemen de healing ontvangen die erin is geplaatst. Alles wat eetbaar en zoet is, alles wat we meebrengen naar een vriend met een gedachte van liefde, kan een harmonieus, een gelukkig resultaat bij hem teweegbrengen. Derhalve heeft elk klein ding dat in liefde, met een harmonieuse en goede gedachte wordt gegeven en ontvangen, grotere waarde dan het object zelf. Want het is niet het object, maar het is hetgeen wat er zich achter bevindt. Leert dat ons niet dat het niet altijd het doen of bereiden van dingen in ons dagelijkse leven is, maar dat het het geven van deze dingen is met een harmonieuze, constructieve gedachte dat er toe doet, zodat ons werk duizend maal groter wordt in het effect ervan en in zijn werkelijke waarde?

Dit leert ons ook dat als we terwijl we iets aan het doen zijn we iets heel groots zouden volbrengen wanneer we dat met de houding, met dit idee in het achterhoofd zouden doen: dat we niet alleen iets aan het maken zijn, maar dat we het zo aan het maken zijn dat het leeft. Opent dat niet voor ons een heel groot gebied van werk wat we gemakkelijk zouden kunnen verrichten, zonder kosten of inspanning? Daarin resulteert dat werk van veel groter belang zou kunnen zijn dan iemand zich zou kunnen voorstellen of kunnen bedenken. Is het tegelijkertijd niet een grote zegening om in staat te zijn iets van groot belang te kunnen verrichten zonder enige uiterlijke pretentie? Zelfs in het schrijven van een brief plaatst iemand er soms iets in wat woorden niet kunnen verklaren; en toch brengt de brief die over. Er kan zich een woord achter bevinden dat met een liefhebbende gedachte is geschreven; dat woord zal een groter effect hebben dan misschien wel duizend andere. Horen we een brief niet bijna spreken? Het is niet altijd wat erin wordt geschreven; het brengt degene die die brief aan ons schrijft tot ons en de stemming waarin hij was, zijn evolutie, zijn plezier, zijn verdriet, zijn vreugde en zijn leed; de brief brengt meer over dan hetgeen wat er in wordt geschreven.

Neem de grote zielen die naar de aarde zijn gekomen op verschillende tijdstippen eens in gedachten; de omstandigheden waren tegen hen, en zij ondervonden moeilijkheden bij elke stap die ze zetten in de voltooiing van wat ze wilden doen; toch hebben ze de stem, de levende stem geproduceerd. Die levende stem bleef lang nadat zij waren vertrokken voortbestaan en verspreidde zich in de loop van de tijd door het hele universum, voltooiend wat zij ooit hadden gewenst. Het effect van dat ene moment van gedachte had misschien eeuwen nodig om iets op te bouwen, maar het was iets wat de moeite waard was, iets wat zich voorbij het begrip van de mens bevond.

Als we toch eens zouden begrijpen wat spirit is dan zouden we het menselijke wezen veel meer waarderen dan we nu doen. We vertrouwen de mens zo weinig, wij geloven zo weinig in de mens, wij respecteren de mens zo weinig, wij achten zijn mogelijkheden zo weinig. Als we toch eens zouden weten wat er zich achter elke sterke en zwakke ziel bevindt dan zouden we weten dat alle mogelijkheden zijn en dan zouden we nooit iemand onderschatten noch nalaten iedereen te respecteren ongeacht alles wat hij kan missen; we zouden erkennen dat het de Schepper is die via alle verschillende vormen schept; maar het is één Schepper; en alles wat wordt gebouwd, voorbereid, gemaakt en opgebouwd wordt gemaakt door dat éne Wezen dat werkzaam is via deze wereld van variëteit.