Het stille leven

Het Absolute Leven van waaruit alles wat wordt gevoeld, gezien en waargenomen is ontsprongen en waarin alles te zijner tijd weer opgaat, is een stil, bewegingsloos en eeuwig leven dat onder Soefi´s Zàt genoemd wordt. Elke beweging die uit dit stille leven te voorschijn komt is een vibratie en een schepper van vibraties. Binnen in één vibratie worden vele vibraties gecreëerd; net zoals beweging beweging veroorzaakt wordt het stille leven actief in een bepaald deel en creëert het elk moment steeds meer activiteit, terwijl het daardoor de vrede van het oorspronkelijke stille leven verliest. Déze mate van activiteit van deze vibraties is verantwoordelijk voor de verschillende bestaansplannen. Deze plannen worden voorgesteld als verschillend van elkaar, maar in werkelijkheid kunnen ze niet helemaal worden losgemaakt en van elkaar worden afgescheiden. De activiteit van vibraties maakt hen grover en zo wordt de aarde uit de hemelen geboren.

De koninkrijken van de mineralen, dieren en mensen zijn de graduele veranderingen van vibraties en de vibraties van elk plan verschillen van elkaar in hun gewicht, breedte, lengte, kleur, effect, geluid en ritme. De mens wordt niet alleen gevormd uit vibraties, maar hij leeft en beweegt ook in hen; zij omringen hem zoals de vis wordt omringd door water en hij omvat ze binnen in zichzelf net zoals de tank water omvat. Zijn verschillende stemmingen, neigingen, zakenaangelegenheden, successen en mislukkingen en alle levensomstandigheden hangen af van een bepaalde activiteit van vibraties, of dat nu gedachten, emoties of gevoelens zijn. De ríchting van de activiteit van vibraties is verantwoordelijk voor de verscheidenheid van dingen en wezens. Deze vibratie-activiteit is de basis van sensatie en de bron van alle plezier en pijn; het ophouden ervan is het tegenovergestelde van sensatie. Alle sensaties worden veroorzaakt door een bepaalde mate van activiteit van vibratie.

Er zijn twee aspecten van vibraties, fijn en grof, beide omvatten gevariëerde trappen; sommige worden door de ziel waargenomen, sommige door de mind en sommige door de ogen. Wat de ziel waarneemt zijn de vibraties van de gevoelens; wat de mind bevat zijn de vibraties van de gedachten; wat de ogen zien zijn de vibraties die vanuit hun etherische toestand zijn verdicht en zijn veranderd in atomen die in de fysieke wereld verschijnen, terwijl ze de elementen ehter, lucht, vuur, water en aarde construeren. De fijnste vibraties zijn zelfs voor de ziel niet waar te nemen. De ziel wordt zelf uit deze vibraties gevormd; hún activiteit maakt haar bewust.

De schepping begint met de activiteit van het bewustzijn, dat vibratie genoemd kan worden, en elke vibratie die vanuit haar oorspronkelijke bron begint is de zelfde, alleen verschillend in haar toonhoogte en ritme veroorzaakt door een grotere of kleinere kracht die zich erachter bevindt. Op het plan van geluid veroorzaakt vibratie diversiteit van toonhoogte en in de wereld van atomen diversiteit van kleur. Door zich te groeperen worden vibraties hoorbaar, maar met elke stap richting oppervlakte vermenigvuldigen ze zich en naarmate ze voortgaan materialiseren ze zich. Geluid geeft aan het bewustzijn een bewijs van zijn bestaan, ofschoon het in feite het actieve deel van het bewustzijn zelf is dat in geluid verandert. De kenner wordt als het ware aan zichzelf bekend, met andere woorden: het bewustzijn bewijst zijn eigen stem. Op dié manier heeft geluid aantrekkingskracht op de mens. Alles wat afstamt van en gevormd is uit vibraties heeft geluid in zich verborgen, net zoals vuur in vuursteen is verborgen; en elk atoom van het universum bekent door zijn toonhoogte: ´Mijn enige bron is geluid´. Als er op een of ander solide- of hol-klinkend lichaam wordt geslagen zal het antwoorden met: ´Ik ben geluid´.

Geluid heeft zijn geboorte, dood, sexe, vorm, planeet, god, kleur, jeugd, puberteit en ouderdom, maar dát volume van geluid dat zich in de abstracte sfeer voorbij de sfeer van het concrete bevindt is de oorsprong en basis van alle geluid. Zowel geluid als kleur heeft volgens de wet van harmonie invloed op de menselijke ziel; kleur verschijnt aan een verfijnde ziel en geluid aan een nog verfijndere ziel. Toonhoogte heeft in overeenstemming met haar element een warm of een koud effect, omdat alle elementen gemaakt worden van verschillende trappen van vibratie. Geluid kan derhalve een aangenaam of een onaangenaam effect op de mind en het lichaam van iemand hebben en heeft zijn healend effect in de afwezigheid van kruiden en drugs die ook hun oorsprong in vibraties hebben.

Omdat de manifestatie uit vibraties gevormd wordt, zijn de planeten de oermanifestatie en heeft elke planeet zijn eigen speciale toonhoogte; derhalve vertegenwoordigt elke noot een planeet. Elk individu heeft derhalve een noot die specifiek voor hem is en in overeenstemming is met zijn geboorteplaneet; om deze reden trekt een bepaalde noot een specifiek iemand aan in overeenstemming met de trap van zijn evolutie. Elk element heeft een geluid dat bij hem persoonlijk past; in het fijnere element breidt de cirkel van geluid zich uit en in het grovere element vernauwt die zich. In het eerstgenoemde element is de cirkel derhalve duidelijk te onderscheiden en in het tweede niet.

De aarde heeft verschillende aspecten van zowel schoonheid als van gevarieerdheid in haar geluid. Haar toonhoogte bevindt zich aan de oppervlakte, haar vorm is als de vorm van de wassende maan en haar kleur is geel. Het geluid van de aarde is dof en mat en produceert een trilling, activiteit en beweging in het lichaam. Zowel alle instrumenten met snaren van ijzer en van ingewanden van dieren als percussie-instrumenten zoals de trommel, de cymbalen etc. vertegenwoordigen het geluid van de aarde.

Het geluid van water is diep, zijn vorm is als de vorm van een slang, zijn kleur groen en het wordt het beste gehoord in het bulderen van de zee. Het geluid van stromend water, van bergbeekjes, het miezeren en kletteren van de regen, het geluid van water dat vanuit een grote aarden kruik in een potje, vanuit een waterpijp in een teil, vanuit een fles in een glas stroomt heeft een vriendelijk en levendig effect en een neiging om verbeelding, fantasie, droom, affectie en emotie voort te brengen. Het instrument dat jalantarang wordt genoemd is een schikking van porseleinen schalen of glazen oplopend in grootte en gevuld met water in verhouding met de gewenste toonladder; meer water verlaagt de toonhoogte, en minder water verhoogt die. Deze instrumenten hebben een ontroerend effect op de emoties van het hart.

Het geluid van vuur is hooggestemd, zijn vorm is gekruld en zijn kleur rood. Het wordt gehoord in de donderslag en in de volkaanuitbarsting, in het geluid van een vuur wanneer erop wordt geblazen, in het geluid van rotjes, crackers, revolvers, geweren en kanonnen. Ze hebben alle de neiging angst voort te brengen.

Het geluid van lucht is schommelend, zijn vorm zigzag en zijn kleur blauw. Zijn stem wordt gehoord in stormen, wanneer de wind waait en in het gefluister van de ochtendbries. Zijn effect is om te breken, weg te slaan en te doorboren. Het geluid van lucht vindt zijn expressie in alle blaasinstrumenten die zijn gemaakt van hout, koper en bamboe; het heeft de neiging het vuur in het hart aan te wakkeren, zoals Rumi in zijn Masnavi schrijft over de fluit. Krishna wordt in de Indische kunst altijd afgebeeld met een fluit. Het lucht-geluid overweldigt alle andere geluiden omdat hij levendig is en in elk aspect brengt zijn invloed extase teweeg.

Het geluid van ether is onafhankelijk en houdt alle vormen en kleuren vast. Het is de basis van alle geluiden en het is de ondertoon die continu is. Zijn instrument is het menselijke lichaam, omdat het daardoor hoorbaar is; ofschoon het aldoordringend is, wordt het toch niet gehoord. Het manifesteert zich voor de mens als hij zijn lichaam zuivert van materiële eigenschappen. Het lichaam kan zijn juiste instrument worden als de ruimte er binnenin wordt geopend, wanneer alle pijpen en aderen erin vrij zijn. Dan wordt het geluid dat zich extern in de ruimte bevindt ook naar binnen toe manifest. Extase, verlichting, kalmte, onbevreesdheid, vervoering, vreugde en openbaring zijn de effecten van dit geluid. Voor sommigen manifesteert het zich uit zichzelf, voor anderen wanneer ze zich in een negatieve gesteldheid bevinden veroorzaakt door zwakte van het lichaam of de mind; voor geen van deze twee groepen is het een voordeel, maar aan de andere kant veroorzaakt het dat ze abnormaal worden. Dit geluid verheft alleen degenen die zichzelf ervoor openen door de heilige oefeningen die aan de mystici bekend zijn.

Het vermengde geluid van aarde en water heeft een tederheid en verfijndheid. Het geluid van aarde en vuur brengt ruwheid voort. Het geluid van aarde en lucht heeft kracht en macht. Het geluid van water en vuur heeft een levendig en opwekkend effect. Het geluid van water met ether heeft een troostend en aangenaam effect. Het geluid van vuur en lucht heeft een angstaanjagend en afschrikwekkend effect. Het geluid van vuur met ether heeft een brekend en bevrijdend effect. Het geluid van lucht met ether brengt kalmte en vrede voort.