Half-lichamen

In het Sanskriet wordt de vrouw Ardhangi genoemd, het half-lichaam; de helft van dat complete lichaam dat is samengesteld uit het mannelijke en het vrouwelijke. Door de schepping heen trekt elk element zijn gelijke aan; zoals Sa´di zegt: ´Elk element keert in de loop van de tijd terug naar het enige doel van dat element´.

Deze wet kan duidelijker geobserveerd worden in de aantrekkingskracht die er tussen de sexen bestaat en het is inderdaad de hoofdreden voor de aantrekkingskracht tussen deze twee helften die voortkomen uit elkaar. Elke sexe is van het element van de tegengestelde sexe gemaakt; het vrouwelijke wordt geboren uit het zaad van het mannelijke en het mannelijke wordt gevormd in de baarmoeder van het vrouwelijke.

De harmonie die er tussen personen van dezelfde sexe bestaat wordt ook door deze gelijkheid veroorzaakt. Net als elk element zijn gelijke element naar hem toetrekt, zo harmoniseert het mannelijke met het mannelijke en het vrouwelijke met het vrouwelijke. Een man voelt zich in zijn eigen sfeer wanneer hij bij zijn mannelijke vrienden is, vrijuit pratend en kletsend, zonder conventies, formaliteiten of terughoudendheid. Een dienstmeid is harmonieus met dienstmeiden en een huisbeheerster onder huisbeheersters. Maar er wordt een grotere harmonie en meer natuurlijkheid gevonden tussen individuen van tegengestelde sexen; en de reden hiervoor ligt in hun contrast. Ofschoon ze van hetzelfde element zijn, zijn ze er aspecten van die een tegenwicht vormen; en elke sexe neemt duidelijk waar dat ze de ander voorziet in hetgeen die ander ontbeert. Elk trekt iets uit de ander wat anders verloren zou zijn en wekt enig deel van de ander tot leven wat anders als dood zou blijven liggen. Elke sexe trekt nadenkendheid en considiratie, de denkende natuur, uit de ander. Door dit contrast wordt de liefhebbende natuur in de man of de vrouw gewekt zodat het hart dat een graf van liefde was vruchtbare grond wordt, waar elke zaailing van affectie zal bloeien en bloemen en fruit zal dragen.

De een kan uit de ander die verschillend is een spirituele kwaliteit, een morele kwaliteit, een talent, een verdienste, een deugd trekken dat opgesloten in een schelp lag, als een parel die in de diepte van de zee ligt en alleen waardevol wordt wanneer die naar de oppervlakte wordt gebracht en wordt gebruikt. Er bevinden zich eigenschappen van de spirit die zich in zijn diepte bevinden, die op een hand wacht die hen optilt en die slechts naar de oppervlakte gebracht worden door de hulp die van iemand van de tegengestelde sexe komt.

De sexen zijn van elkaar afhankelijk; maar van de twee is de mannelijke sexe meer afhankelijk van de vrouwelijke sexe dan de vrouwelijke sexe van de mannelijke. Haar positie in het schema van de natuur is een meer verantwoordelijke; en hoe groter de verantwoordelijkheid van een wezen is, hoe groter de afhankelijkheid van anderen van dat wezen is. Een kind, jongen of meid, is volledig afhankelijk van de moeder vanaf de tijd dat het zaadje is ontvangen tot het moment dat hij de lucht van de aarde inademt. ´De armen van de moeder zijn de wieg van de hemel´, wordt er gezegd en vanaf de kindertijd tot de jeugd is de gehele aantrekkingskracht van de jongen gericht op de moeder. De gevallen waarin dit niet zo is zijn een uitzondering, waar er een afwijking van de normale staat van zijn is.

De moeder behoudt de harmonie tussen vader en kind en tussen broers en zussen. Bij armoede beheert zij het geld; in ziekte komt de last op haar neer. Zij is het centrum van de pijn van het huis. Het is haar aandeel om het gezin in vriendschap met de buitenwereld te houden, in sympathie met de buren; om vreemdelingen te verwelkomen en om bezoekers met een glimlach te ontvangen. Mohadmmed zegt: ´De hemel ligt aan de voeten van de moeder´. Van haar loyaliteit en verdraagzaamheid hangt de eenheid van het huishouden af, wat de eenheid van de Staat is.

Soms zien we perfectie van de menselijke vorm of persoonlijkheid; en dan lijken we in één individu iets van de eigenschappen van beide sexen te zien. Een man die knap wordt genoemd vertegenwoordigt altijd een of andere trek van de verfijning van het vrouwelijke; en op dezelfde manier heeft de prachtige persoonlijkheid van een man een vleug van de vriendelijkheid van de vrouwelijke natuur. Noch kan de schoonheid van karakter van een vrouw compleet zijn zonder iets van die waardigheid die mannelijk is.