De stem is niet alleen indicatief voor het karakter van de mens, maar hij is ook de expressie van zijn spirit. De stem is niet alleen hoorbaar maar ook zichtbaar voor degenen die dat kunnen zien; de stem maakt impressies op de etherische sferen, impressies die hoorbaar genoemd kunnen worden maar tegelijkertijd zichtbaar zijn. De stem maakt op alle plannen een impressie en dié wetenschappers die experimenten hebben verricht met geluid en impressies van geluid op platen hebben genomen zullen ooit ontdekken dat de impressie van de stem levendiger, dieper is dan enig ander geluid en een groter effect heeft. Andere geluiden kunnen luider dan de stem zijn, maar geen geluid kan levendiger zijn. Dit wetend zeiden de Hindoes uit de oudheid dat zingen de eerste kunstvorm was, spelen de tweede kunstvorm en dansen de derde kunstvorm die muziek uitmaken. Toen ze hadden ontdekt dat je door deze drie verschillende aspecten van muziek veel sneller spiritualiteit verwerft dan op enige andere manier ontdekten de Hindoes dat de kortste weg om spirituele hoogten te bereiken via zingen is. Derhalve waren de grootste profeten van de Hindoes zangers, zoals Narada en Tumbara. Narada inspireerde Valmiki, die de Ramayana schreef en de Mahabharata, de grote Hindoe-geschriften.
Er zijn drie voornaamste soorten van stem: de Jelal-stem, de Jemal-stem en de Kemal-stem. De Jelal-stem duidt op macht; de Jemal-stem duidt op schoonheid; en Kemal-stem duidt op wijsheid. Als je in het dagelijkse leven zorgvuldig oplet dan ontdek je dat je soms voordat iemand zijn zin heeft beëindigd geïrriteerd ben geraakt. Dat is niet vanwege hetgeen hij heeft gezegd, maar vanwege zijn stem. En je zult ook opmerken, misschien niet elke dag in je leven maar op sommige momenten, dat je iemand iets maar één keer hebt horen zeggen en dat dat altijd bij je is gebleven; dat het je altijd een heerlijk gevoel geeft, dat het altijd sussend, healend, verheffend en inspirerend blijft.
Een doktor die een patient komt opzoeken kan hem angst aanjagen en hem zieker maken als zijn stem niet harmonieus is; en een andere doktor kan, door zijn stem, de patient zo behandelen dat de patient zich al voordat er enig medicijn wordt toegediend al beter voelt. De doktor geeft een medicijn, maar het is de stem waarmee hij naar de patient komt die er toe doet. Hebben in de geschiedenis van de wereld mannen niet honderden mijlen met kracht en moed gemarcheerd, niet wetend wat hen te wachten zou staan, bij het horen van de stem van hun bevelhebber: ´Vooruit, mars!´? Het leek alsof alle angst, alle zorgen van hen werden weggenomen en dat hen kracht en moed werden gegeven toen ze moesten gaan marcheren. En heb je niet gehoord over de bevelhebbers die het bevel: ´Schiet!´ hebben gegeven en dat de soldaten zich omdraaiden en op hen schoten? Dat is ook de stem.
De stem is derhalve een wijn. Hij kan de beste wijn zijn of hij kan de slechtste alcohol zijn. Hij kan iemand ziek maken of hij kan hem verheffen. Men zegt dat Tansen, de grote zanger van India, wonderen verrichte door te zingen. Tansen was een Yogi, een Yogi van het zingen en hij was meester geworden over geluid; derhalve werd het geluid van zijn stem levend; en door zijn stem levend te maken gebeurde alles wat hij wilde. Slechts weinigen in deze wereld weten tot welke hoogte fenomenen geproduceerd kunnen worden door de macht van de stem. Als er al enig spoor van wonderen, van fenomenen, van verwondering is dan is dat in de stem.
Er zijn vijf eigenschappen van de stem die zijn verbonden met het specifieke karakter van iemand. De aarde-eigenschap van de stem is hoopgevend, aanmoedigend, uitdagend; de water-eigenschap van de stem is bedwelmend, sussend, healend, verheffend; de vuur-eigenschap is impressief, opwekkend, opwindend, angstaanjagend en tegelijkertijd wakker makend. Heel vaak wordt er in de stem van de vuur-eigenschap een waarschuwing gegeven. De ´tongen van vuur´ waarover in het Nieuwe Testament wordt gesproken vertellen over die stem en het woord dat de waarschuwing voor komende gevaren was; het was een alarm voor de mensen om wakker te worden uit hun slaap, om wakker te worden voor een groter, een hoger bewustzijn.
Dan is er de lucht-eigenschap van de stem, die verheffend is, die je ver weg meeneemt van het plan van de aarde. De ether-eigenschap van de stem is inspirerend, healend, vrede-schenkend, harmoniserend, overtuigend, aantrekkelijk en tegelijkertijd zeer bedwelmend. Elke Jelal-stem, Jemal-stem of Kemal-stem heeft een van deze vijf eigenschappen die er overheersend in is en overeenkomstig die eigenschap creëert hij effect.
Het prachtigste in de studie van de stem is dat je uit de stem kunt ontdekken wat de specifieke evolutie van iemand is, de trap van zijn evolutie. Je hoeft hem niet te zien; alleen al zijn stem zal je vertellen hoever hij is geëvolueerd. Er bestaat geen twijfel over dat het karakter van iemand evident is in zijn stem. En in elke fase, de babytijd, de kleutertijd, de puberteit en de meer gevorderde leeftijd, verandert de toonhoogte van de stem. Oudere leeftijd is een expressie van wat die persoon heeft verworven; en dus is de stem ook indicatief van zijn verwerving. Net als met al het andere in het leven van iemand, komt er ook een verandering in de stem met elke stap voorwaarts in de spirituele evolutie. Elke ervaring in het leven is een initiatie; zelfs in het wereldse leven zet je een stap voorwaarts; en deze ervaring verandert de stem van iemand.
Er is iets anders prachtigs te ontdekken in de wetenschap van de stem; en dat is dat een gelukkig iemand een andere stem heeft dan iemand die niet zo gelukkig is. Als je vijf mensen samenbrengt die werkelijk hebben bewezen heel gelukkig te zijn en je luistert naar hun stemmen dan zul je ontdekken hoe groot het verschil is tussen hun stem en de gewone stem. Wanneer je de stem van grote mensen, ongeacht hun afkomst, vergelijkt met de stem van anderen dan zul je ontdekken dat er een verschil is. Maar wat hier bedoeld wordt is slechts de spreekstem; bij zingen is het helemaal anders, omdat tegenwoordig de kunst van het zingen zo kunstmatig als wat is geworden. Het gehele moderne idee is om de stem te trainen en het anders te maken van wat hij van nature is. De training van de stem heeft niet als doel om hetgeen wat er natuurlijk in is te ontwikkelen; meestal heeft die als doel om er iets in te brengen wat er niet natuurlijk voor is. Derhalve heeft iemand wanneer hij volgens de methode van vandaag de dag zingt, een stem die niet de zijne is. Hij kan groot succes hebben, hij kan hoorbaar zijn voor duizenden mensen, maar tegelijkertijd zingt hij niet met zijn natuurlijke stem; en je kunt de trap van zijn evolutie niet in zijn stem vinden. Het ware karakter van iemand is te vinden in zijn spreekstem.
Een derde zaak die begrepen moet worden is de zachtheid en de hardheid van de stem; dat er tijden zijn waarop de stem zachter is en andere tijden waarop de stem harder is. Dat laat de natuurlijke toestand van de spirit op dat specifieke moment zien, omdat de spirit soms teder is en met de tederheid van de spirit de stem wordt verzacht; soms is de spirit harder en wordt de stem vervolgens verhard. Om iemand uit te schelden hoef je niet een harde stem op te zetten; de stem wordt vanzelf hard. Om met iemand te sympathiseren, om je dankbaarheid uit te drukken, je liefde, je devotie, je affectie voor iemand, hoef je je stem niet te verzachten; je stem is zacht voordat je het voelt, voordat je erover na kunt denken. Dit laat zien dat de stem de expressie van de spirit is. Als de spirit zacht is, is de stem zacht; als de spirit hard is, is de stem hard; als de spirit machtig is, dan heeft de stem macht; als de spirit zijn sterkte heeft verloren dan verliest de stem zijn macht.
Inspiratie kiest haar eigen stem. En wanneer een spreker zijn stem moet veranderen in overeenstemming met de hal waarin hij aan het spreken is dan raakt de inspiratie verloren; omdat wanneer de inspiratie gaat voelen: ´Dit is niet mijn stem´, ze niet komt. De spreker moet dan twee keer worstelen: de ene worsteling is dat hij zonder inspiratie dient te spreken en de andere worsteling is dat hij hoorbaar dient te zijn voor iedereen die aanwezig is. Dat kan niet verricht worden.
Tegenwoordig is er een nieuwe methode ontwikkeld genaamd voordrachtskunst. Iemand die voordrachtskunst heeft geleerd kan zo hard als tien mensen schreeuwen en iedereen vindt het prachtig; maar wat voor impressie maakt die? Geen enkele. Ook is een luidspreker die de stem twintig keer versterkt prima voor de handel en voor zakendoeleinden; maar als je uitkomt bij het leven zelf, bij conversatie en het spreken met je vrienden dan is dat iets anders. Het is een gelegenheid van groot psychologische significantie wanneer je met een iemand spreekt of met vele, omdat het zijn echo in de kosmos heeft. Geen enkel gesproken woord gaat ooit verloren. Het blijft en vibreert; en het vibreert in overeenstemming met de spirit die er in is gelegd. Als iemand zijn stem kunstmatig maakt om mensen te overtuigen dan betekent dat alleen maar dat hij niet trouw is aan zijn spirit. Dat kan niet. Het is beter dat je natuurlijk bent in je praten met individuen en met de menigte dan dat je kunstmatig wordt. Mensen denken heel vaak dat wanneer ze moeten reciteren ze een andere stem moeten aannemen, een ander wezen moeten worden en dat ze niet willen blijven wie ze zijn; maar er is niets mooiers, niets dat meer overtuigt, aantrekt en indruk maakt dan in je eigen natuurlijke stem te reciteren.
Wat zingen betreft zijn er bepaalde dingen die in de stem vastgehouden dienen te worden. Hoezeer de stem ook ontwikkeld kan zijn, hoe groot zijn volume ook mag zijn en hoe ver-reikend hij door oefening is gemaakt, je dient je verantwoordelijk te voelen om je natuurlijke stem onbeschadigd te bewaren door elke fase van de ontwikkeling. Dit betekent niet dat je niet een ver-reikende stem zou moeten hebben, een stem met een groter volume, of dat je niet een stem zou moeten hebben met kracht en flexibiliteit. Alles wat de stem verrijkt is noodzakelijk en dient door oefening te worden ontwikkeld; maar tegelijkertijd moet je altijd voor ogen houden dat je niet de natuurlijke toonhoogte van je stem dient op te offeren. Want iedereen dient te weten dat er geen andere stem dan de zijne is; en als die uniciteit die aan de stem van elke ziel toebehoort wordt verloren dan blijft er niets voor over. Daarnaast is iedereen een instrument in het orkest dat het gehele universum is; en elke stem is de muziek die voortkomt uit een van de instrumenten, elk instrument is anders en specifiek gemaakt zo dat geen andere stem de plaats van die specifieke stem in kan nemen. Als je dan, met het instrument dat God heeft gemaakt en de muziek waarvan God het de bedoeling vond dat die in de wereld werd gespeeld, niet toestaat dat die muziek wordt gespeeld en een stem ontwikkelt die niet je jouwe is, dan is dit natuurlijk een groot verlies voor jezelf en voor anderen.
Er is een mechanische manier om de stem te trainen en een natuurlijke manier. De mechanische manier is vanuit instrumenten. Er is echter een natuurlijke manier die de mensen uit de oudheid plachten te begrijpen. Zij erkenden de donder en andere geluiden van de natuur, ze maakten de zeven noten daaruit en zij zagen de vergelijking tussen de menselijke wezens en de noten van de natuur. Om deze reden zijn er in de klassieke Indische muziek noten die de noten van de natuur zijn; en de stemvork van waaruit deze noten gereguleerd kunnen worden is het geluid van de dieren.
Voor degenen op het spirituele pad, de denkers, de studenten en de meditatieve zielen is het van het grootste belang om de toestand van hun spirit van tijd tot tijd te kennen door hun stem te raadplegen. Dat is de barometer. Van ´s morgens tot ´s avonds kun je het weer dat door jezelf is geschapen bekijken, of het warm of koud, lente of winter is. Je stem is het instrument, de barometer die ons toont wat er gaat komen; omdat wat er zal komen de reactie is, het resultaat van wat er is geschapen, en de stem is daar een indicatie voor. En degenen die op een nog diepere wijze over dit onderwerp nadenken zullen in staat zijn, als ze maar hun stem raadplegen, om te zien hoe zij stap voor stap voortgaan op het spirituele pad. Elke stap op het spirituele pad brengt een kleine verandering voort. Wanneer je het bestudeert, zul je door de verandering in je stem ontdekken dat je zo veel verder bent gegaan of dat je weer achterwaarts bent gegaan; de stem zal je dat vertellen.
Iets anders wat zeer mooi is betreffende de stem is dat als je eenmaal met de stem hebt gewerkt en die hebt gecultiveerd, verdiept en verruimd, je die maanden en jaren met rust kunt laten; de stem kan een andere vorm en verschijning aannemen, maar tegelijkertijd blijft tegelijkertijd wat je ooit hebt ontwikkeld ergens bij je. Het is net als een deposito dat in een bank wordt bewaard. Je bent het misschien vergeten; toch is het er. Op de dag waarop je het weer aanraakt, komt het op dezelfde manier terug en zal het weinig kosten om het werk te voltooien.
Als de stem een spirituele eigenschap heeft ontwikkeld en je later ontdekt dat die eigenschap verloren is, dien je niet ontmoedigd of teleurgesteld te raken. Je dient jezelf te corrigeren en te proberen weer voort te gaan en spijt te hebben dat je achteruit bent gegaan. Maar wees nooit ontmoedigd, wees nooit zonder hoop, omdat het er is, hij heeft alleen een beetje aanraking nodig. Het is net als een kaars die is uitgegaan; als je eenmaal een lucifer aansteekt kun je die weer aansteken, want hij blijft net zo goed een kaars. De stem is een licht. Als het licht vaag wordt, is het nog niet uitgegaan; het is er. Zo is het ook met de stem. Als die niet schijnt, betekent dat alleen maar dat hij niet gecultiveerd is; je dient die weer te cultiveren en hij zal eens te meer weer schijnen.
Soms komt er iemand naar je toe en begint over iets te praten en zegt vervolgens: ´Hm, hm´; en nadat hij een paar woorden heeft gezegd zegt hij weer: ´Hm, hm´. Het kan zijn dat hij verkouden is, maar het kan ook zijn dat hij dat niet is; waarom doet hij dat dan? Omdat er iets is wat hij vanuit zijn mind naar buiten wil brengen en het niet snel komt; dezelfde toestand die in de spirit gaande is wordt in de stem getoond. Hij wil iets zeggen, maar hij kan het niet omdat de mind niet juist funktioneert en omdat de stem niet meewerkt. Als er in de mind enig obstakel, enige hinderpaal is, dan is er in de stem ook iets wat hindert.