De macht van het woord (vervolg)

Er is niets zo belangrijk als een middel tot het verruimen van je bewustzijn en niets dat van groter nut en belang is op het pad van spirituele verwerving als de herhaling van het juiste woord. Wanneer we naar de klassieke overleveringen kijken dan ontdekken we dat vanaf de tijd van de klassieke Hindoe-leraren, die vele duizenden jaren vóór Christus hebben geleefd, de herhaling van een heilig woord werd beoefend. En ontdekken we ook dat in alle grote tijdperken, waarin een religieuze hervorming naar een land kwam, de macht van het woord van zeer groot belang werd beschouwd; bijvoobeeld in het tijdperk waarin de joodse religie werd geschonken en ook in de vroegere periode van het Christendom.

Mystieke woorden worden dan misschien wel in verschillende talen gebruikt, maar ze behoren niet één enkele taal toe. Neem bijvoorbeeld de frase die in de beoefening van Zikr wordt gebruikt. Die wordt tegenwoordig in de Arabische taal gevonden en je zou kunnen denken dat die uit Arabië kwam. Die wordt daarentegen ook in de Perzische taal gebruikt en iemand die geen Arabisch spreekt zou kunnen denken dat die uit Perzië komt. Die bestaat ook in de taal van de Hindoes en als je niet op de hoogte bent van het bestaan ervan in de andere talen zou je kunnen denken dat het Hindoe is. Die bestaat ook in de Hebreeuwse taal. Die bestaat uit dezelfde woorden die door Christus zelf als zijn laatste woorden werden herhaald. Zelfs degenen die Christus voorgingen, mystici van wie de oorsprong de klassieke school van Egypte was, herhaalden ook dezelfde frase. Er zijn voldoende bewijzen voor dit feit en tijdens de periode van Abraham, die was ingewijd in de school van Egypte, waren deze woorden al in gebruik.

Je kunt je afvragen wat het in een woord is dat helpt, en waarom dat helpt. In antwoord hierop zou ik willen zeggen dat er geen expressie van het leven vitaler is dan woorden; omdat de stem een expressieve manifestatie van de adem is, en de adem het leven zelf is. Derhalve heeft een gesproken woord niet alleen effect op een ander maar ook op jezelf; en elk woord dat je spreekt heeft niet alleen effect op je lichaam maar ook op je mind en spirit. Als je een tactloos of dwaas woord spreekt beledigt dat niet alleen een ander, maar kan ook zeer nadelig voor jezelf blijken te zijn.

Vaak kan iemand in een pessimistische stemming of in een verwarde toestand de wens uiten voor de dood, het mislukken of het verlangen dat er iets gebeurt. Als hij eens zou weten welke effecten zullke wensen hebben dan zou hij bang worden. Als iemand zelfs bij pijn eens zou kunnen afzien van het zeggen van: ´Ik heb pijn´, dan zou hij zich zelf een grote dienst bewijzen. Als iemand die tegenslag heeft ontmoet eens zou vermijden om ´ik ervaar tegenslag´ te zeggen dan zou dat iets groots zijn. Want wanneer iemand het bestaan van iets erkent wat hij niet wil, schenkt hij het meer leven. En wanneer iemand zegt: ´Oh, ik heb gewacht en gewacht en gewacht, maar mijn schip komt nooit´, dan houdt hij zijn schip af; zijn schip zal nooit in de haven aankomen. Maar degene die het schip zelfs nog niet ziet en zegt: ´Het komt, het komt´, roept het en het zal komen.

Wat ik nu gezegd heb heeft te maken met de betekenis van het gewone woord. Maar het mystieke woord heeft veel meer waarde dan het woord dat je in de dagelijkse taal gebruikt. Mystieke woorden zijn uit drie verschillende bronnen gekomen: een intuïtieve, een wetenschappelijke en een astrologische bron. Intuïtieve woorden zijn gekomen als expressies van God-gerealiseerde zielen. Welk woord of welke frase dan ook die van zielen komt die afgestemd zijn op het gehele universum, is iets wat veel meer macht heeft dan de woorden in het algemene gebruik. Maar los van spirituele mensen kan er iemand zijn onder onze vrienden of bekenden van wie een woord gewicht en macht heeft; terwijl een ander daarentegen duizend woorden kan spreken die slechts het ene oor in en het andere oor uit gaan. En dit komt omdat in de een de mond spreekt en in de ander zijn hart en in weer een ander zijn ziel. Dat is een groot verschil.

Je zou je af kunnen vragen of het mogelijk is dat een spiritueel iemand op intuïtieve wijze een woord voortbrengt dat macht heeft. Het antwoord is dat een ziel zo afgestemd kan raken op het gehele universum dat hij als het ware de stem van de sferen hoort. Derhalve is hetgeen hij zegt als de echo van het gehele universum. Degene die is afgestemd op het universum wordt als een radio-ontvanger via welke de stem van het universum wordt overgebracht. Dit is het persoonlijke aspect.

Wat het wetenschappelijke aspect betreft zal een diepe studie van de menselijke anatomie aantonen dat er verfijnde zenuwcentra zijn die slechts door bepaalde vibraties beïnvloed worden en waarvan het evenwicht en de gezondheid van de mind en het lichaam afhangen. Er zijn zeer vaak mensen genezen van ziekten door het gebruik van weerklinkende wetenschappelijke woorden, omdat zulke woorden een bepaald centrum de vibratie hebben geschonken die nodig was om er leven in te brengen. Als je dieper in de wetenschap van het woord gaat zul je ontdekken dat elke klinker en elke medeklinker zijn eigen specifieke effect heeft op je mind en je lichaam. Je zult heel vaak ontdekken, voordat je iemand ziet, dat je door het horen van zijn naam een bepaalde impressie krijgt van wie die persoon is. Dat laat zien dat de naam van iemand een groot effect heeft op zijn karakter.

Het astrologische aspect is een zeer ruim onderwerp en is verbonden aan iedere wetenschap en kunstvorm. Klinkers en woorden hebben hun connectie met de astrologische wetenschap; door een bepaald woord te gebruiken roep je een bepaalde planeet op ofwel om de invloed ervan te verminderen als die ongunstig is ofwel om zijn macht te vergroten als die gunstig is. Derhalve wordt in India iedere naam die aan iemand wordt gegeven gegeven in overeenstemming met de Hindoe-astrologische wetenschap. Veel heilige geschriften vertonen tekenen van de macht van de woorden; maar waar is de kennis van die wetenschap gebleven, die zo bekend was aan de profeten van alle tijden? De wetenschap van het woord is voor het merendeel van de mensheid verloren gegaan. De reden hiervoor is dat de mens zich heeft beziggehouden met dingen van de aarde, en zo de klassieke kunstvorm is kwijtgeraakt. Wat heeft de ziel verworven door die grote wetenschap, dat mystieke geheim, te verliezen? De ziel heeft een toenemende doofheid verworven en deze doofheid neemt toe naarmate het materialistische leven de overhand heeft. Desalniettemin zijn er in elke periode denkers geweest, een paar dienaren van God, bewust of onbewust werkzaam, voor wie het al duidelijk was dat het woord werd verloren, wat betekent dat het geheim van het gehele leven werd verloren.

Dit is natuurlijk een overdrijving. Het woord wat bestaat kan niet verloren worden, maar de mens heeft zijn vermogen van het kennen verloren, van het horen van dat woord. De mens hoorde niet langer het woord vanuit de hemel; hij hoorde het vanuit de aarde. Het resultaat was het grote ontwaken en de vooruitgang van de materialistische wetenschap. Alle grote uitvindingen van deze tijd, die als mirakels zijn. zijn tot grote minds gekomen die als het ware gecommuniceerd hebben met materie; en materie heeft van aangezicht tot aangezicht met hen gesproken. Al deze grote uitvindingen zijn het antwoord vanuit de aarde op de communicatie van deze grote minds met materie. Zo werd niet het woord verloren, maar de richting.

De mens leert continu van de objectieve wereld om dingen te maken die hij kan aanraken en begrijpbaar kan maken; maar hij gelooft altijd niet in zaken die niet begrijpbaar zijn. Op deze manier is hij ver verwijderd geraakt van het hoofdgedeelte van het mysterie van het leven. Desalniettemin, als er op enig moment in de geschiedenis van de wereld de mens de diepten van het leven heeft uitgeprobeerd, dan heeft hij gevonden wat hij zocht door met het innerlijke leven te communiceren, in de artistieke expressie en door met de hemelen te communiceren. En wat is die communicatie? Dat is het woord.

Toen de Profeet Mohammed de behoefte voelde om te communiceren ging hij weg uit de stad en verbleef in eenzaamheid op de top van een berg; soms vastend of staand en daar dag en nacht gedurende twee of drie dagen verblijvend. En wat vond hij op het eind? Hij vond een stem die tegen hem begon te spreken, een stem in antwoord op de schreeuw van zijn ziel. Zijn ziel ging als het ware verder, doordrong alle plannen van bestaan en raakte de bron van alles aan. Maar hoe kwam het antwoord en in welke vorm? Het antwoord kwam uit alles vandaan; van de wind, het water, de atmosfeer, de lucht; alles bracht hetzelfde antwoord.

Deze ervaring is niet behouden aan een bepaald iemand of een bepaalde tijd. In ons dagelijkse leven zijn er tijden waarop er verdriet komt en dan lijkt het alsof alles in de wereld, zelfs de stem van de beesten en de vogels, droefheid veroorzaakt. Dan komt er vervolgens het uur van diepgevoelde vreugde; op dat moment helpt de zon om vreugde te schenken en de wolken die de zon bedekken schenken ook vreugde. De koude, de hitte, de vriend en de vijand helpen allemaal om vreugde te schenken.

Deze wereld is voor de mysticus als een koepel; een koepel die alles wat eronder wordt uitgesproken weergalmt. Hetgeen er door de lippen wordt uitgesproken bereikt slechts de oren, maar hetgeen wat vanuit het hart wordt uitgesproken bereikt het hart. Het woord reikt zo ver als het kan en dat hangt af van de bron waaruit het is gekomen en van de diepte van waaruit het is opgestegen. De Soefis van alle tijden hebben derhalve het grootste belang gehecht aan het woord, wetend dat het woord de sleutel is tot het mysterie van het gehele leven, het mysterie van alle plannen van bestaan. Er is niets wat niet door de macht van het woord volbracht kan worden, er is niets wat niet door de macht van het woord gekend kan worden. Derhalve is het voornaamste en centrale thema van esoterie of mystiek het woord.

Maar wat is het woord? Is het woord slechts wat we spreken? Is dat het woord? Nee, dat is slechts de oppervlakte van het woord. Onze gedachte is een woord, ons gevoel is een woord, onze stem, onze atmosfeer is een woord. Er is een gezegde: ´Wat je bent spreekt luider dan wat je zegt´. Dit laat zien dat zelfs als iemand niet spreekt, zijn ziel spreekt. En hoe lezen de toekomstvoorspellers de toekomst? Zij horen die. Zij zeggen dat zij het uit de lijnen van de hand lezen, door astrologie of door de handelingen van de mensen. Maar wat is dit alles? Dit alles is een woord. Omdat woord expressie betekent; expressie in stem, in woord, in vorm, in kleur, in lijn, in beweging. Hierin zien we dat alles een is met de esoterische kant van de mystiek. Natuurlijk hebben veel mensen in het Westen gezegd dat het voor hen heel moeilijk is een meditatief leven te leiden in de activiteit van hun wereld; zij hebben zo veel verantwoordelijkheden en bezigheden. Mijn antwoord hierop is dat zij juist om die reden meer meditatie nodig hebben.

Ik heb veel mensen horen zeggen dat ze als grootste wens hebben hun tijd en denken te schenken aan spirituele zaken, maar dat ze doordat ze niet een manier van leven hebben verworven die hun mind de vrijheid geeft om die zaken te verwerven, geloven dat ze niets spiritueels op kunnen pakken. En ik zie de redelijkheid van hun argumentatie in, omdat het helemaal waar is dat in deze wereld, zoals het leven tegenwoordig is, het moeilijk is om zonder geld te bewegen. Los van materiële zaken kun je zelfs in spirituele zaken niet toekomen zonder geld. Als ik een lezing zou geven en ik geen ruimte had waarin ik die zou kunnen geven dan kon dat niet gedaan worden. En als er geen advertenties in de krant zouden staan zou niemand er van weten en zouden misschien twee of drie mensen zo vriendelijk zijn om te komen en om naar me te luisteren. Het is derhalve natuurlijk dat iemand zo denkt en hem kan geen blaam treffen. Maar tegelijkertijd als we er vanuit een ander gezichtspunt naar kijken dan zien we toch dat elk moment dat wordt verloren in het wachten op spirituele verwerving het grootst mogelijke verlies is. En bovendien kun je doorgaan met te denken: ´De dag zal komen waarop ik mijn leven zal veranderen en iets hogers, spiritueels zal najagen´, en die dag zal nooit komen. Je moet het vandaag doen in plaats van te zeggen: ´Ik zal het morgen doen´. Anders zal het je berouwen.

Het leven is aan het assimileren, de tijd gaat voorbij. Uren, maanden, jaren glijden voorbij voordat je beseft dat dat zo is. En voor degene die de waarde van tijd begrijpt, komt spirituele verwerving op de eerste plaats. Zoals Christus heeft gezegd: ´Zoekt u eerst het Koninkrijk van God en alles zal u worden toegevoegd´. Ik zeg niet: ´Laat alles los om spirituele zaken na te jagen´. Spirituele verwerving berooft je niet van materialistisch gewin. Je dient alleen in gedachten te houden dat spirituele zaken op de eerste plaats komen. En teneinde spiritueel te worden is het niet noodzakelijk om wereldse zaken op te geven of alles wat goed, mooi en waardevol is vanuit het gezichtspunt van de materialistische wereld. Salomo was met al zijn weelde niet minder wijs. Je hoeft niet alles wat je hebt op te geven om spiritueel te worden. Als je dat zou denken dan zou dat heel jammer zijn. Maar wachten met zeggen: ´Ik zal wachten tot mijn schip thuis komt, dan zal ik spiritueel worden´, wie weet wanneer het schip dan zal komen? Het is nooit te laat om op het spirituele pad te beginnen, maar tegelijkertijd is het nooit te vroeg. Het is derhalve het beste dat je op het moment dat je denkt: ´Het is al laat, ik dien te beginnen´, je moet beginnen en door alle tests en beproevingen op het pad heen gaat, erop vertrouwend dat er niets is dat niet volbracht kan worden wanneer het spirituele pad eenmaal is ingeslagen.

Iemand zou kunnen zeggen dat hij vele zwakten zou moeten overwinnen. Maar de manier om boven zwakten uit te komen is door meditatie. Wanneer er veel verantwoordelijkheden in het leven zijn, vertelt nou net je rede je dat het beter is te mediteren en de verantwoordelijkheden lichter te maken. Niet je zorgen maken over de verantwoordelijkheden helpt je; je verantwoordelijk voelen doet dat samen met het sterk genoeg zijn om je verantwoordelijkheden te dragen. Er zijn de mystici woorden bekend die niet tot enige taal behoren, en toch lijken de woorden van veel talen uit deze mystieke woorden te ontspringen. En met de hulp van deze woorden ontwikkel je twee vermogens: zien en horen. Met zien bedoel ik niet het zien van de ogen, maar het doordringen. Het vermogen om te doordringen maakt iemand een ziener en dat is de ware betekenis van het woord helderziendheid. Tegenwoordig hebben mensen dit woord zodanig misbruikt dat je het liever niet meer wilt gebruiken. Maar dan zou er geen woord meer over zijn in de wereld dat niet is misbruikt. Als je zo gevoelig over woorden zou zijn dan zou je de hele taal moeten verwerpen.

Met horen bedoel ik niet luisteren. Ik bedoel reageren; reageren op de hemel of de aarde; reageren op elke invloed die helpt om de ziel te ontplooien. Door reactie en doordringing die je door de macht van het woord verwerft, verwerf je uiteindelijk het doel; het doel dat de hunkering van elke ziel is.