De macht van het woord (vervolg)

Het idee van de macht van het woord is zo oud als de Vedas van de Hindoes; de moderne wereld is er via wat psychologie genoemd wordt voor aan het ontwaken. Via de psychologie is er een mogelijkheid om die schat uit de oudheid te onderzoeken die de zoekers naar de waarheid duizenden jaren lang hebben ontwikkeld in het Oosten.

De mens ziet tegenwoordig de psychologie als een nevengeschikt thema en als iets dat de medische wetenschap kan helpen. Er zal echter een dag komen waarop de mensheid in de moderne wereld op dezelfde manier naar de wetenschap van de psychologie zal kijken als de mensen in het Oosten hebben gedaan: als het belangrijkste in religie en spirituele ontwikkeling.

Wat de macht van het woord betreft is er een nieuw idee vanuit verschillende plaatsen vandaan gekomen onder verschillende namen en dat is dat de herhaling van een bepaald woord of een bepaalde frase een grote hulp is bij de genezing van jezelf van bepaalde ziekten. De psychologie in de westerse wereld is dit tegenwoordig aan het ontdekken; maar hoe zit het dan met de Boeddhisten, die gedurende zo vele eeuwen de verschillende mantras hebben herhaald, in hun tempels zittend, ze tweeduizend, drieduizend keer per dag herhalend? En hoe zit het dan met de Hindoes die hun eeuwenoude heilige Mantras en chants hebben bewaard? Ofschoon de taal anders is hebben ze tot nu toe deze klassieke chants bewaard. En hoe zit het dan met het joodse volk die nog steeds de heilige gezangen bewaren, die zij hebben geërfd van de profeten van Beni Israël? En hoe zit het dan met de moslims die tijdenlang de Koran elke dag gedurende zo veel uur hebben herhaald en die tegenwoordig nog steeds doorgaan met het herhalven van de dichtregels van hetzelfde boek? En denk aan het geheim dat zich achter de herhalingen van de katholieke mystici bevindt!

De volgelingen van Zarathoestra, de Parsis, wier religie wellicht achtduizend jaar geleden oud is hebben nog steeds hun heilige woorden bewaard en zij chanten hun gebeden verscheidene keren op een dag, dezelfde woorden elke dag herhalend. De moderne mens echter die vandaag een krant leest gooit die weg en zal morgen om een nieuwe krant vragen!

Er is ongetwijfeld een grote waarde in het feit dat miljoenen mensen vast hebben gehouden aan deze Mantras, ze misschien wel hun hele leven lang dag na dag herhalend en het nooit beu worden dat te doen. Als het een religieus fanatisme zou zijn zoals het soms wordt genoemd dan zou niemand doorgaan met deze herhalingen, want geen bedwelming kan langer voortbestaan dan de invloed duurt; dan verdwijnt die en is iemand gedesilluisioneerd.

Dit toont aan dat er onder de herhaling van woorden een mysterie is verborgen; en de dag waarop de mens het doorgrondt zal hij een groot geheim van het leven hebben ontdekt. Een manier om dit mysterie te begrijpen is in gedachten te houden dat er, net zoals er een reflector achter het licht nodig is teneinde het licht volledig te richten, een reflector nodig is voor de stem, zoals elke stem-ontwikkelaar weet. De stem-ontwikkelaar zal altijd oefeningen aan de leerling geven, om te herhalen en te herhalen teneinde deze reflector in de juiste conditie te krijgen, zodat alle mogelijkheden om een volle stem te produceren naar buiten gebracht kunnen worden.

Dit is de materialistische kant van de kwestie, maar dan is er nog de psychologische kant ervan. Dit is dat niet alleen de organen van het fysieke lichaam deze vaardigheid tot reflectie hebben, maar dat ook de mind, of wat we gevoel noemen, ook een reflector kan zijn. Wij onderzoeken deze kwestie maar zelden; elke keer dat we ermee geconfronteerd worden onderbreken we het. Wanneer iemand bijvoorbeeld een leugen vertelt voelen we van nature dat het boosaardig is en kunnen we het niet bereidwillig geloven. Hoe luid zijn stem ook moge zijn, hoe sterk hij zijn leugen ook onderstreept, daar het een leugen is voelen we dat het boosaardig is, omdat op psychologische wijze de macht van de mind als een reflector dient te handelen; maar in deze omstandigheden handelt die niet zoals deze persoon dat zou willen, want zijn mind bevindt zich er niet werkelijk achter.

Neem ook eens een doodgewone zin als ´dank je wel´ of ´ik ben je zeer dankbaar´; als er gedurende een dag tien mensen dat tegen je zeggen, hebben ze elk een verschillende macht die ze overbrengen; omdat als de reflector niet vanachter de persoon macht geeft dan kan iemand duizend keer ´ik ben je zeer dankbaar´ zeggen maar zal dat geen effect hebben.

Er is een andere manier om naar dezelfde kwestie te kijken: stel dat er iemand is die je iets vertelt en dat je het bereidwillig gelooft; en er is iemand anders die jou wellicht vijftig keer hetzelfde vertelt en je voelt je niet geneigd om dat te geloven. Wat toont dit aan? Dit toont aan dat we onszelf dienen voor te bereiden voordat we iets zeggen. Het is niet altijd wat we zeggen, maar hoe we het voelen, hoe we het uitdrukken, en welke macht er zich achter onze expressie bevindt, welke macht het voortbrengt, zodat het woord het hart van de mens kan doorboren.

Dan is er de kwestie hoe je jezelf het beste voor kunt bereiden om een bepaald woord effectief te uiten. Symbolisch gesproken kan iemand hetzelfde woord honderd keer voor mensen uitspreken en zal het een ijzeren woord blijven; hij kan het vijftig keer zeggen en het is een koperen woord; hij kan het twintig keer zeggen en het is een zilveren woord; maar iemand anders kan het maar één keer noemen en het is een gouden woord. Een bepaald iemand kan bijvoorbeeld praten, praten en praten en om jou te overtuigen kan hij argumenteren, discussiëren en ruzieën en duizend argumenten te berde brengen om jou in hem te laten geloven; maar hoe meer hij wil dat jij hem gelooft hoe minder hij jou overtuigt. Er is daarentegen iemand anders die jou hetzelfde misschien één keer zegt en je kunt niet anders dan zeggen: ´Ja, ik geloof het, ik begrijp het, ik ben overtuigd´.

Hoe bereid je jezelf voor? Hoe bereid je de reflectors voor om een impressie met het woord te maken? Yogis en Soefis hebben bepaalde oefeningen ontdekt die psychologische ontwikkeling produceren. Door deze wordt iemand vanzelf steeds oprechter en eerlijker en alles wat hij zegt draagt die macht. Misschien hebben die oefeningen vanuit het gezichtspunt van de stem-ontwikkeling weinig waarde, maar zij hebben veel waarde vanuit het psychologische gezichtspunt. De oefeningen waarnaar wordt verwezen zijn concentratie, meditatie, contemplatie en realisatie.

Aangaande klassieke woorden zal een student van talen ontdekken dat deze woorden teruggevoerd kunnen worden naar een en dezelfde bron. Hoe dichter je de klassieke talen benadert hoe meer je de psychologische significantie erin zult ontdekken en de talen van tegenwoordig zullen als corrupties van hen lijken. Het is verbazingwekkend hoe veel woorden die tegenwoordig in de talen worden gesproken voortkomen uit de klassieke talen en veel namen van mensen zijn daaruit ontleend.

In de klassieke talen werden woorden door intuïtie gevormd. Moderne talen worden gebaseerd op de grammatica die je leert. Natuurlijk zijn woorden die puur door intuïtie zijn gekomen en die een taal vormen die een handeling en reactie is van de levens ervaring van de mens, machtiger dan de woorden van de talen die we tegenwoordig spreken. Dus hebben ze een grotere macht als ze worden herhaald en wordt er een groter fenomeen geproduceerd wanneer iemand deze woorden meester is geworden onder leiding van iemand die dat pad begrijpt.

Elke klinker heeft zijn psychologische significantie en de compositie van elke woord heeft een chemische en psychologische significantie. De Yogis gebruiken bepaalde woorden die ze ´s morgens of ´s avonds herhalen en hierdoor bereiken ze een bepaalde verlichting of komen tot een bepaalde toestand van exaltatie. Deze zelfde wetenschap wordt door de Soefis uit de oudheid Zikr genoemd. Dit betekent de wetenschap van het teweegbrengen van gewenste resultaten door de herhaling van de juiste woorden of frasen. Een chemicus kan alle medicijnen hebben die er bestaan, maar als iemand er naar toe zou gaan en elk medicijn zou krijgen dat hij maar zou willen dan zou hij ofschoon hij zichzelf zou genezen zichzelf ook kunnen vermoorden.

Het gebruik van de herhalingen van bepaalde psychologische woorden of frasen is nog nodig nog moeilijker en verantwoordelijker. Het is de verantwoordelijkheid van de medicus om een bepaald iemand een juist medicijn voor zijn gezondheid te geven. In het Oosten zoekt men een Goeroe of een Murshid zoals de Soefis hem noemen, die de ervaring van psychologisch voorschrijven heeft; en men nemt hetgeen de Murshid heeft voorgeschreven als een instructie. De Murshid maakt eerst een diagnose van de gezondheid van iemand en in overeenstemming met die evolutie schrijft hij een woord of een frase voor waardoor die persoon door de herhaling daarvan tot het gewenste doel komt. Diegenen die enige ervaring hebben met stem-ontwikkeling zullen weten dat de leraar in het begin geen liederen geeft; hij geeft bepaalde woorden en noten en een bepaalde manier van oefenen waardoor de stem wordt ontwikkeld.

In het Soefisme worden bepaalde woorden als heilig beschouwd, en een eenvoudig iemand zal ze slechts zodanig kennen; maar behalve dat ze heilig zijn hebben ze psychologische significantie en wordt door hen te herhalen een bepaald effect geproduceerd.

Het is zeer interessant te observeren dat de wetenschap wakker wordt voor de significantie van vibraties en hun fenomenen. De moderne systemen zijn nog niet erg ontwikkeld, maar het doel is hetzelfde: de condities van de vibraties in het fysieke lichaam ontdekken teneinde het lichaam op de wetenschappelijke manier te behandelen.

Wanneer we zien dat soortgelijke systemen werden ontwikkeld door de mystici en occultisten uit de oudheid, en duizenden jaren door talloze mensen hun hele leven lang zijn beproefd is het duidelijk dat deze systemen bevredigende resultaten dienen voort te brengen en velen een schat schenken die als heilig eeuwenlang is bewaard door de zoekers naar de waarheid.

De Soefi-beweging heeft het mensen van het Westen die die schat wilden bereiken mogelijk gemaakt die schat te bereiken, die bron, om door serieuze studie en beoefening glimpen van de waarheid te verwerven die de mystici van de oudheid bezaten.